• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 30 بهمن 1400
کد مطلب : 154186
+
-

20چهره میدان کرونا

طی2سال گذشته، گروهی از متخصصان و تعدادی از مسئولان به شخصیت‌های شناخته شده و مؤثری در حوزه کرونا تبدیل شدند

گزارش
20چهره میدان کرونا

امروز 24ماهگی ورود رسمی کرونا به کشور است. 30بهمن سال98 بود که موج کرونا به ایران با اعلام مرگ 2نفر در قم آغاز شد و حالا در ششمین پیک این ویروس، آمار فوت و ابتلا همچنان صعودی است. در 2سال گذشته، بسیاری از افراد به‌دلیل ارتباط مستقیم با این بیماری تبدیل به چهره‌های شناخته‌شده‌ای در این حوزه شدند. بسیاری از آنها در حوزه نظام سلامت فعال‌ هستند و شاید پیش از شیوع، افراد شناخته‌شده‌ای نبودند. این افراد اغلب ویروس‌شناس، اپیدمیولوژیست و متخصص عفونی‌اند که در این مدت، اطلاعات زیادی در زمینه کرونا، اهمیت رعایت پروتکل‌ها و وضعیت‌ آینده پاندمی کرونا در ایران داده‌اند. برخی هم مسئولان وزارت بهداشت ‌هستند که در تصمیم‌گیری‌ها نقش قابل‌توجهی داشته‌اند. حالا در 2سالگی کرونا، 20چهره‌ای که با اطلاع‌رسانی، تصمیمات یا تولید واکسن کرونا، نقشی در مدیریت این بیماری داشتند، معرفی می‌شوند.

علیرضا زالی
زالی، متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 57ساله است. او پیش از کرونا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شد و در دوران کرونا، با حفظ سمت، از همان ماه‌های اول، به‌عنوان فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران انتخاب شد. او حالا 24ماه است که در میانه میدان کرونا، فعال است. زالی در این 2 سال، چندین بار به‌دلیل مصاحبه‌های جنجالی‌اش سرتیتر خبرها شد. مهم‌ترین آن مربوط می‌شود به اواخر مرداد که درباره نخریدن واکسن صحبت کرد: «کمک‌های جهانی و پزشکان بدون مرز را از فرودگاه برگرداندیم درحالی‌که اطلاعات چندانی درباره ویروس نداشتیم و از مشاوره‌های بین‌المللی استفاده نکردیم. چرا چین که دوست صمیمی ماست به ما واکسن کافی نمی‌دهد؟» او جزو مسئولانی است که در این مدت، بارها درباره وضعیت وخیم پیک‌ها، هشدار داده بود.

حمید سوری
حمید سوری، پیش از شیوع کرونا، مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی این دانشگاه بود. با شیوع کرونا، او به‌عنوان رئیس کمیته اپیدمیولوژی فرماندهی مقابله با کرونای تهران، کارش را شروع کرد. سوری بعدها رئیس کمیته کشوری واکنش سریع و همچنین نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان شد. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای 2سال فعالیتش در پاندمی کرونا، نوشتن طرح بیماریابی کرونای شهید سلیمانی، به صفر رساندن میزان مرگ‌ها در استان سیستان و بلوچستان پس از یک دوره بحران و همچنین نوشتن کتاب‌ها و انجام تحقیقات درباره جزئیات شیوع کرونا در تهران است. او  حالا رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت ستاد ملی مقابله با کروناست.

حسین کرمانپور
حسین کرمانپور، مدیر روابط‌عمومی و سخنگوی نظام پزشکی و به‌طور همزمان مدیر اورژانس بیمارستان سینا بود که با تغییر رئیس جدید سازمان، او در سمت قبلی خود یعنی مدیریت اورژانس بیمارستان سینا، فعالیت می‌کند. او را به‌دلیل اطلاع‌رسانی‌ گسترده‌اش در فضای مجازی و از طریق صفحه‌های شخصی‌اش درباره کرونا می‌شناسند. او یکی از افرادی بود که در هفته‌های اول شیوع کرونا، مبتلا به این بیماری شد و از همان جا انتشار اخبار مربوط به این ویروس که آن زمان ناشناخته بود، را شروع کرد. او به‌طور صریح انتقادات خود از پروتکل‌های بهداشتی و اقدامات دیرهنگام در تصمیم‌گیری‌ها برای محدودیت‌های کرونایی را اعلام می‌کرد و در بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها به‌عنوان چهره فعال رسانه‌ای شناخته می‌شد. 

سعید نمکی 
نمکی، در دوران سختی تصدی‌گری وزارت بهداشت را به‌عهده گرفت و به فاصله 12ماه از تکیه زدن بر صندلی وزارت، پاندمی کرونا رخ داد. وزیر 63ساله، در چهارم اسفند سال98، به‌عنوان مأمور تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا منصوب شد و تا اوایل شهریور 1400با چالش‌های مهمی در حوزه سلامت و کرونا مواجه بود که مهم‌ترین آن، واردات واکسن بود و در نهایت در دوران او، کمتر از 20میلیون دوز، واکسن وارد کشور شد. شاید یکی از قابل‌تامل‌ترین اظهارات او، درباره پایان کرونا بود‌‌که بسیار جنجالی شد. گفته می‌شود وزیر پیشین، فعلا در بخش مرتبطی از نظام سلامت مشغول به‌کار نیست.

کیانوش جهانپور
کیانوش جهانپور را به اظهارنظرهای جنجالی‌‌اش در توییتر می‌شناسند؛ توییت‌هایی که با تذکرهایی از سوی وزیر وقت بهداشت و سایر مسئولان همراه شد. مهم‌ترین آنها هم مربوط می‌شود به توییتش درباره واردات واکسن آسترازنکا.  او در اواسط فروردین هم در نشست خبری اعلام کرد: «چین با ارائه آمار و مدارکش نسبت به بیماری کووید-19 شوخی تلخی با دنیا کرد. همه کشورهای درگیر این بیماری به استناد مدارک چین تصور کردند بیماری شبیه و چه بسا آسان‌تر از بیماری آنفلوآنزاست.» این اظهارات او هم به‌شدت جنجالی شد و منجر به عزل او از سخنگویی وزارت بهداشت و جایگزینی سیما لاری شد. 

ایرج حریرچی
ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت بود. او جزو مسئولانی بود که در ابتدای شیوع، مبتلا به کرونا شد. ویدئوی او در کنار علی ربیعی- سخنگوی دولت که در حال تعریق بود و با دستمال عرق روی پیشانی‌اش را پاک می‌کرد، سؤالات بسیاری ایجاد کرد و پیش‌بینی می‌شد که او هم مبتلا به کرونا شده. او در دوره فعالیتش چندین بار مبتلا به کرونا شد اما پس از بهبودی بازدیدهای زیادی از استان‌های درگیر کرونا داشت. او جزو نخستین مسئولانی بود که در دوران قرنطینه با شبکه‌های خبری، مصاحبه‌های آنلاین برگزار کرد.او در زمینه اطلاع‌رسانی درباره کرونا، نقش مهمی داشت. با جابه‌جایی دولت، او حالا در انستیتو سرطان بیمارستان امام‌خمینی(ره) مشعول به‌کار است.

محمدرضا هاشمیان
هاشمیان، فوق تخصص آی‌سی‌یو در بیمارستان مسیح‌دانشوری است که در 2سال گذشته، تبدیل به چهره‌ شناخته‌شده‌ای در میان مردم به‌ویژه در فضای مجازی شده است. او در اوایل شیوع کرونا به‌طور مرتب در برنامه‌های آنلاین فضای مجازی شرکت می‌کرد و بحث‌های تخصصی قابل‌توجهی درباره شیوع ویروس کرونا ارائه می‌کرد. او در مرکز اصلی پذیرش بیماران مبتلا به کرونا فعالیت می‌کرد و از این نظر به شهرت قابل‌توجهی رسید. با قطعی‌ مکرر برق، او ویدئویی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد که نشان می‌داد در آی‌سی‌یو برق‌ها قطع شده و بیماران در حال مرگ هستند و دستگاهی هم نیست. مجموعه انتقادات تند او،  اما با واکنش تند رئیس بیمارستان مسیح دانشوری و وزارت بهداشت همراه شد. 

علیرضا رئیسی
ششم آبان سال99 بود که علیرضا رئیسی، به‌عنوان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا انتخاب شد. چهره او را ایرانیان در برنامه‌های مختلف تلویزیونی به‌خوبی به یاد دارند، وقتی آخرین تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا را اعلام می‌کرد و نسبت به شرایط پیک‌ها هشدار می‌داد. او پیش از سخنگویی در ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت قبل، معاون بهداشت وزارت بهداشت بود. او در دوران فعالیتش انتقادهای زیادی به اجرا نشدن پروتکل‌های بهداشتی کرد. یکی از مهم‌ترین اظهارات او کاهش میزان مرگ‌های کرونا در آبان امسال در پی واکسیناسیون گسترده و رسیدن آن به زیر 50نفر در روز، با وجود ثبت بالای 400مرگ در تابستان بود. او حالا دوره تخصصی فلوشیپ غدد را در بیمارستان امام‌خمینی(ره) می‌گذراند.

مینو محرز
مینو محرز را به کارهای پژوهشی‌اش در زمینه اچ‌آی‌وی/ایدز می‌شناسند. او رئیس پیشین مرکز تحقیقات ایدز و متخصص عفونی است. این پزشک 76ساله، حالا یکی از اعضای کمیته علمی مقابله با کرونای وزارت بهداشت است و مدیریت پروژه ساخت واکسن کرونا در ایران را به‌عهده ‌دارد. او در 2سال گذشته، در مصاحبه‌های بی‌شماری شرکت کرد و نامش در کنار گروه دیگری از پزشکان و متخصصان، با پاندمی کرونا گره خورد. 

مسعود مردانی
مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری است. او از ابتدای شیوع کرونا، به‌عنوان یکی از چهره‌های مهم در دوران کرونا، شناخته شد و از صفحه روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به یک چهره تلویزیونی برای اطلاع‌رسانی در زمینه شیوع کرونا، تبدیل شد.

محمد شریفی‌مقدم
محمد شریفی‌مقدم، فعال حوزه پرستاری و دبیرکل خانه پرستار است. او جزو چهره‌های شناخته شده در این حوزه است و از ابتدای شیوع کرونا، با توجه به شمار بالای ابتلای پرستاران به بیماری بدون داشتن لباس‌های حفاظتی، اطلاع‌رسانی زیادی در این زمینه کرد. او کسی بود که نسبت به افزایش 300درصدی اقدام پرستاران برای مهاجرت در شرایط کرونا، هشدار داد. او در این دو سال، بارها درباره آمار مرگ و ابتلای پرستاران و بیکاری آنها به‌دلیل پایان قرارداد با پرستاران شرکتی و چالش‌های آنها، صحبت کرد.

علیرضا بیگلری
علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران است. با اینکه این مؤسسه، کاملا شناخته شده است اما با شیوع کرونا و در پی آن تلاش برای تولید واکسن، آن هم در شرایطی که کشور با کمبود واکسن کرونا مواجه شده بود و چالش‌های زیادی برای واردات وجود داشت، این مؤسسه با ریاست بیگلری، توانست واکسن مشترکی با کوبا تولید کرده و آن را وارد چرخه واکسیناسیون کند. بیگلری از زمان تولید این واکسن، بارها درباره اثربخشی 100درصدی این واکسن در برابر سویه اومیکرون و سایر سویه‌های کرونا صحبت کرد.

محمد مخبر
واکسن ایرانی برکت را با نام محمد مخبر می‌شناسند. محمد مخبر دزفولی، حالا معاول اول رئیس‌جمهوری است اما در دولت قبل، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بود و نخستین واکسن ایرانی تولید این شرکت، به دخترش تزریق شد. با اینکه حرف‌های زیادی درباره تولید واکسن برکت در ایران زده شد، اما تا شهریور امسال، نزدیک به 3میلیون واکسن برکت تزریق شد وتولید این واکسن  همچنان ادامه دارد.

بهرام عین‌اللهی
با تغییر دولت، از شهریور که بهرام عین‌اللهی به‌عنوان وزیر بهداشت انتخاب شد، محموله‌های واکسن که تا پیش از آن، پشت‌ مرزها مانده بود، وارد کشور شد. او در 4ماه گذشته، در بازدیدهای سرزده از مراکز درمانی، در تلاش برای شنیدن مشکلات این مراکز بود. او اوایل مهر امسال اعلام کرد که تا 2 هفته دیگر، جشن پایان کرونا برگزار می‌شود. ادعایی که با انتقادهای فراوان مواجه شد. وزارت بهداشت این گفته‌ها را تکذیب کرد و در توضیح آن گفت که منظور رسیدن به واکسیناسیون 70درصدی بوده است نه پایان کرونا.

نرجس خانعلی‌زاده
نرجس خانعلی‌زاده را به‌عنوان نخستین پرستار جان‌باخته بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان محل کارش می‌شناسند. پرستاری که اگر زنده بود حالا 26ساله بود. او اسفند سال98 در بیمارستان محل کارش به‌دلیل عوارض ریوی و تنگی نفس در لاهیجان جانش را از دست داد. همان موقع اعلام شد که این پرستار به‌دلیل نبود امکانات ایزوله حین رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا، درگیر این بیماری شد. او را به‌عنوان نخستین پرستار جان‌باخته می‌شناسند هر چند که گفته می‌شود پرستاری پیش از او به‌دلیل ابتلا به کرونا جان باخته است اما نرجس به‌عنوان نخستین چهره در میان مردم شناخته می‌شود.

پیرحسین کولیوند
تصویر پیرحسین کولیوند، رئیس وقت اورژانس کشور، روی تخت بیمارستان درحالی‌که در وضعیت وخیمی از ابتلا به کرونا قرار داشت، از یاد نمی‌رود. او بارها از تلاش تکنسین‌های اورژانس در دوران کرونا صحبت کرد؛ تلاشی که منجر به مرگ‌ ده‌ها نفر از آنها شد. او مرداد امسال از سمت خود استعفا داد و حالا رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور است.

محمدحسن قوسیان‌مقدم
قوسیان‌مقدم، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر در دولت قبل بود. هلال‌احمر را به‌عنوان یکی از ارگان‌های مهم در واردات واکسن کرونا می‌شناسند به‌طوری که تا آبان ماه، این مجموعه توانست 100میلیون دوز واکسن وارد کشور کند. قوسیان‌مقدم، یکی از چهره‌های مهم در اطلاع‌رسانی در زمینه واردات واکسن از سوی هلال‌احمر شناخته می‌شود.

علیرضا ناجی
ناجی، دکترای ویروس‌شناسی پزشکی دارد و رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی است. او شاید پیش از شیوع کرونا، شخصیت پزشکی شناخته‌شده‌ای نبود، اما با شیوع کرونا در مدت 2سال گذشته اطلاعات علمی و دقیقی درباره چرخش ویروس، آینده اپیدمی و خطرناک بودن بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی ارائه داد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی 
رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت قبل، اوایل آبان 99، از طرف رئیس جمهوری وقت، به عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا منصوب شد. او یکی از تصمیم‌گیرندگان اصلی در ستاد ملی مقابله با کرونا بود که پس از انتصاب او از آذر همان سال، محدودیت‌های شدید کرونایی اعمال و منجر شد تا موارد مرگ کاهش پیدا کند.

قاسم جان‌بابایی
جان بابایی،فوق تخصص خون و سرطان است که در دولت قبل، معاون درمان وزارت بهداشت بود. جان‌بابایی شاید چهره شناخته‌شده‌ای در رسانه‌ها نباشد، اما بسیاری از هماهنگی‌های درمان و کمیته درمان ستاد ملی کرونا بر عهده او بود. بسیاری از ابتکارات جدید در حوزه درمان سرپایی و چند برابر شدن ظرفیت‌های بستری بدون نیاز به افزایش تخت‌ها جزو تصمیماتی است که در حوزه معاونت او صورت گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید