• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 30 بهمن 1400
کد مطلب : 154160
+
-

در گالری ها چه خبر است؟

چهار گالری چهارفصل تماشا

حالا که در خیز ششم کرونا هستیم و بار دیگر تعداد مبتلایان و قربانیان این بلای بی‌پایان رو به فزونی گذاشته، بهترین کار برای حفظ سلامت‌تان این است که تا حد امکان از حضور در اماکن و مجالس عمومی پرهیز کنید. اما اگر به هر دلیلی می‌خواهید وقتی را به هنر اختصاص دهید، بد نیست سری به گالری‌ها بزنید که آثار متنوعی را به نمایش گذاشته‌اند. البته بهتر است برای اطمینان از اینکه در محیطی خلوت و بی‌خطر چشمان‌تان را به تماشا دعوت می‌کنید، حتما پیش از رفتن به گالری مدنظرتان از طریق تلفن درباره بهترین زمان بازدید اطلاع کسب کنید.

نام نمایشگاه: نقش محال 
نام گالری: موزه هنرهای دینی امام علی(ع)
زمان: تا ۲۶اردیبهشت 1401، همه‌روزه از ساعت ۱۵ الی ۱۷

در نمایشگاه «نقش محال» با موضوع مولای متقیان حضرت علی(ع)، ۲۵اثر هنری از گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی(ع) شامل آثاری بر بستر کاغذ، نقاشی پشت‌ شیشه و اثری دستبافت با وجه تصویرگرانه به نمایش گذاشته شده و تا ۲۶اردیبهشت1401 در این موزه برپاست. در این نمایشگاه آثار هنرمندان قدیمی‎‎ای همچون استاد زرین‌قلم اصفهانی، ابوالحسن افشار، استاد اسماعیل و استاد علی و هنرمندان معاصری ازجمله کاظم چلیپا، ناصر پلنگی، جمشید سرمدی، عارف گیلانی، غلامعلی طاهری، یحیی نصیری، هشیار قاضی‌زاده و منوچهر ملکشاهی ارائه شده است. نمایشگاه «نقش محال» نگاهی دارد به آن بخش از سنت و سبک نقاشی/ نگارگری ایرانی-اسلامی که به‌طور مستقیم مضمون و محتوای اسلامی-شیعی دارد و علاوه‌بر رویکرد هنری و ارزش موضوعی، تأکیدی بر خلوص عمل و ارادت هنرمندان به پیشوای نخست شیعیان، امیرالمؤمنین(ع) است.

نام نمایشگاه: مواجهه 
نام گالری: تالار این/جا
زمان: تا 9اسفند، به‌جز شنبه‌ها از ساعت 13 الی 19

این نمایشگاه، نخستین نمایشگاه انفرادی شهره حقیقی است. شهره حقیقی متولد ۱۳۵۹ در کرج و فارغ‌التحصیل کارشناسی صنایع‌دستی از دانشگاه پیام‌نور و کاردانی گرافیک از دانشگاه سوره است. در استیتمنت نمایشگاه «مواجهه» چنین آمده: «سرشت انسان پیوسته میل به جاودانگی دارد. از روزی که خود را شناخته‌ایم مدام به‌دنبال ثبت نشانه‌هایی بوده‌ایم که خود را تعریف کنیم و بقای طولانی برای خود تصویر کنیم. انسان با هر خوی و منشی همواره در تخیل بقا بوده است. گاه این بقا نشانه‌ای حک شده در عمق یک غار تاریک است و گاه در هیبت یک معماری عظیم‌الجثه. امروز نیز شاید صدا یا فایلی ضبط و ارسال شده به کراتی دیگر باشد. چه رمز و رازی است بودن و ماندن که عمیق‌ترین لایه‌های وجود انسان را از ازل درگیر خود ساخته است؟ 

نام نمایشگاه: تذکره‌ای کوتاه در باب احوالات در برزخ نشستن
نام گالری: شریف
زمان: تا ۶ اسفندماه، به‌جز شنبه‌ها از ساعت 16 الی 20

سوژه اصلی نمایشگاه «تذکره‌ای کوتاه در باب احوالات در برزخ نشستن» را- که مجموعه‌ای از نقاشی‌های فاطی سادات است- باید اندوه و حرمان دانست. در این مجموعه، آدم‌ها در لحظاتی ترسیم شده‌اند که وزن سنگین رنج و اندوه و حرمان بر تن آنها سنگینی می‌کند و زیر بار فشاری که منشأی آن در تابلو مشخص نیست، مچاله شده‌اند. همین یکی بودن منشأ درد و دردمند به آثار سادات عمق بخشیده و موجب شده که حسی آشنا را برای بیننده‌ای که حس گیر افتادن در برزخ ذهن و جسم را تجربه کرده، تداعی کند. در معرفی این نمایشگاه چنین نوشته شده: «به فرو رفتن می‌اندیشیدم و فرو افتادن و لغزیدن؛ به زمان سپری شده در فاصله بین قرار گرفتن و سقوط و اینکه چگونه شلاق‌وار بر تن فرود می‌آید؛ به تن، واسط من و او و آنها با جهان، که چه‌سان «صبور، سنگین، سرگردان» در خود فرو می‌رود و می‌ماند.... به چنین برزخی می‌ماند و ملال چون سایه بزرگی بر شهر سنگینی می‌کند.»

نام نمایشگاه: وان‌میلیون 
نام گالری: ثالث
زمان: تا 3اسفند، جمعه ساعت 16 الی 22 و همه روزه از ساعت 10 الی 21

هدف نمایشگاه گروهی «وان‌میلیون» که امسال هشتمین دوره آن برگزار می‌شود، آشتی اقتصاد و هنر است؛ یا به زبان ساده، امکانی برای فروش آثار هنرمندان. همه آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه، فارغ از ابعاد کار، به قیمت 3میلیون تومان فروخته می‌شوند. برگزارکنندگان این نمایشگاه معتقدند که فروش همه آثار به یک قیمت «جولانگاه فراخی برای سلیقه مخاطبان فراهم می‌آورد.» به هر حال، دیدن این آثار کم‌هزینه‌تر از خریدن‌شان است و حداقل می‌تواند به شما نشان دهد که در بازارهای کوچک تجسمی چه آثاری و با چه سبک و سیاقی و به چه قیمتی به‌فروش می‌رسند. چه‌بسا استعدادی در خود دیدید و به ورود به بازار هنر راغب شدید.

این خبر را به اشتراک بگذارید