• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 30 بهمن 1400
کد مطلب : 154158
+
-

بر سریر سریال

با پیشنهاد و تأکید کمیسیون تلفیق به نظارت ساترا بر تولیدات نمایش خانگی، وزارت ارشاد کوتاه آمد

سریال
بر سریر سریال

فهیمه پناه‌آذر - روزنامه‌نگار

کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی، علاوه بر پیشنهاد حذف معافیت مالیاتی هنرمندانی که درآمد سالانه زیادی دارند، تصمیم‌گیری‌هایی درباره وضعیت نظارت بر صدور مجوز تولید و نمایش‌ها هم در هفته‌های گذشته داشته است. این کمیسیون ساترا را به‌عنوان ناظر در فضای مجازی برای تولید و نمایش آثار تعیین کرده؛ موضوعی که از اول اسفندماه قرار است در صحن علنی مجلس برای رأی‌گیری مطرح ‌شود.
در بررسی لایحه بودجه سال۱۴۰۱ کل کشور در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، این عبارت اضافه شده است: «مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصرا برعهده سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صداوسیماست. سازمان صداوسیما (ساترا) موظف است در راستای حفظ ارزش‌های ایرانی-اسلامی و نظام خانواده بر تمام مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی نظارت نماید و ضمن ارتقای کیفی تولیدات از اثرات سوء آن در جامعه جلوگیری به عمل آورد.» این موضوع نشان می‌دهد که ساترا تا اندازه‌ای توانسته حمایت‌های لازم را در این مدت جذب کند.

نیازمند تایید نهایی مجلس
مدیران ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) در چند سالی که از تولد ساترا می‌گذرد، تلاش کرده‌اند با تصویب در مجلس حضور خود را در فضای تولید و نمایش شبکه نمایش خانگی به‌شکل رسمی ادامه دهند؛ هر‌چند که در چند سال اخیر هم به‌نوعی ساترا با داشتن چند تأییدیه در نهادهای حکومتی نظارت کامل را بر پلتفرم‌‌ها داشته، اما با توجه به مطرح شدن موضوع در کمیسیون تلفیق و به نوعی کوتاه آمدن مدیران ارشاد، ساترا برنده میدان بوده و از این پس در صورت تصویب نهایی در مجلس، سکان هدایت پلتفرم‌ها را به‌دست 
می‌گیرد.

یک اعلام رسمی
چه در دولت دوازدهم و چه در دولت سیزدهم جلساتی میان مدیران ارشاد و سازمان ساترا برگزار شد؛ جلساتی که در پایان نتیجه‌ای قطعی از آنها گرفته نشده است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، کار ساترا آسان‌تر شد. حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفت‌وگویی از نتیجه جلسات ارشاد و ساترا خبر داد و اینکه مجوز صادرشده از سوی سازمان سینمایی برای نمایش اینترنتی فیلم‌های سینمایی کافی است و فیلم‌ها نیازی به مجوزی تازه از سوی ساترا برای نمایش در پلتفرم‌ها ندارند. همچنین بررسی و صدور مجوز برای سریال‌های خانگی، از سوی سازمان سینمایی متوقف و همه این امور به ساترا محول شود. مطرح شدن موضوع کار ساترا در کمیسیون تلفیق و کوتاه آمدن وزارت ارشاد نشان می‌دهد که ساترا به‌طور کامل کار خود را انجام می‌دهد؛ هر چند وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در صحبت‌های خود بارها تأکید کرده‌اند که نظارت بر تولید سریال‌ها باید به ارشاد بازگردانده 
شود.

چتر رسانه ملی بر سر ساترا
ساترا سال94 به دستور رئیس رسانه ملی و سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) تشکیل شد. تصمیمی که نشان می‌دهد ساترا هم اگر رسانه ملی بخواهد باید در مسیرش حرکت کند. اما ساترا به‌عنوان یک سازمان کارگزاران زیادی را در امور نظارتی همراه خود دارد. با تصویب قانون نظارت کامل تولیدات شبکه‌های مجازی توسط ساترا این نکته را هم باید در نظر گرفت که با توجه به حضور دو شورایی که از سوی ریاست سابق رسانه ملی منصوب شده، احتمالا راه صدا و سیما در ساترا ادامه خواهد یافت، راهی که باعث ریزش مخاطب و کمتر شدن تولیدات به‌‌خصوص در حوزه فیلم و سریال در صداوسیما شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید