• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 28 بهمن 1400
کد مطلب : 154058
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/zpMgY
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ کتاب

  پاندورا

بعضی کتاب‌ها با اینکه در دسته آموزش‌های روانشناسی جا نمی‌گیرند، اما موضوعات‌شان مرتبط با مفاهیم روانشناسی است. پاندورا رمانی عاشقانه است با زیربنای روانشناسی اجتماعی. رمانی که به ریشه دواندن مسائل دوران کودکی در وجود افراد و تأثیرگذاری‌اش در زندگی می‌پردازد. داستان راجع به دکتر روانشناسی است جوان و مجرد به‌نام رامین صبوری، نمونه یک انسان تحصیل‌کرده و موفق از لحاظ مادی و موقعیت اجتماعی، مطلوب همه، اما از درون ویران. رامین که خود روانشناسی بسیار توانمند و حاذق برای درمان دیگران است، هر روز تعداد زیادی مراجع می‌پذیرد و عده‌ای را هیپنوتیزم، شوک درمانی و گروه‌درمانی می‌کند، اما در درمان ابتدایی‌ترین مشکلات خود درمانده است. ماجراهای کتاب همگی برگرفته از کیس‌های واقعی روانشناسان هستند. پاندورا با نویسندگی لیلا رعیت در 352صفحه توسط انتشارات نسل نواندیش منتشر شده 
است.

  مومیایی

این فیلم یکی از بهترین آثار سینمای مصر به شمار می‌رود و مورد‌تحسین مارتین اسکورسیزی، فیلمساز مشهور هالیوود قرار گرفته است. اسکورسیزی بعد از تماشای فیلم «مومیایی» اعتراف کرد که این فیلم در کنار چندین اثر برجسته دیگر سینمای آفریقا برایش الهام‌بخش بوده و به همین دلیل در مرمت این فیلم نقش پررنگی ایفا کرده است. مومیایی براساس یک داستان واقعی ساخته شده؛ وقتی مقامات دولتی متوجه می‌شوند خرید و فروش مومیایی در قاهره رواج دارد، تحقیقات را شروع می‌کنند اما تحقیقات در نهایت به درگیری دولت و اعضای یک قبیله که به شکل مخفیانه محل اکتشاف آثار باستانی را غارت می‌کردند منجر می‌شود. اگر دوست دارید فیلمی درباره آفریقا تماشا کنید، این گزینه می‌تواند برای شما بسیار جالب باشد.

  رسوایی

جان مکسول یا جی.ام. کوتسی، نویسنده هلندی‌تبار اهل آفریقای‌جنوبی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال۲۰۰۳ میلادی است که آثار قابل‌اعتنایی از خود به جا گذاشته است. کتاب «رسوایی» یکی از آثار ماندگار جان مکسول به شمار می‌رود که بارها در محافل ادبی نقد شده است. در این کتاب استاد دانشگاه میانسالی که علاقه خاصی به دوره رمانتیک ادبیات انگلیسی دارد، خود را در زندگی جدیدی می‌یابد که در آن نیازهایش به‌طور کامل برطرف می‌شود. اگرچه او از زندگی راضی به‌نظر می‌رسد اما همواره به‌دنبال دستاوردهای بیشتر است. نویسنده می‌کوشد این پیام را به مخاطب بدهد که سرنوشت انسان با اعمال آنها ارتباط مستقیمی دارد و حتی یک فرد موجه در جامعه از این قاعده مستثنی نیست.

  آفریقا؛ سرزمین فرصت‌ها

این مجموعه مستند در بهار سال۹۸ در 4کشور کنیا، اوگاندا، ساحل‌عاج و سنگال تصویربرداری شده و در 10قسمت 60دقیقه‌ای پخش شده است. مستند «آفریقا؛ سرزمین فرصت‌ها» روایتی از ظرفیت‌های بکر اقتصادی و فرهنگی آفریقاست و دلایل حضور کم‌رمق تجار ایرانی در این قاره را واکاوی می‌کند. بخش‌های غیرتخصصی این مستند هم به سبک زندگی بومیان آفریقا، آداب و رسوم، طبیعت، فرهنگ و تاریخ استعمار در این قاره و ارتباطات فرهنگی بین ایران و کشورهای آفریقایی می‌پردازد. این مستند از شبکه سوم سیما پخش شده و برای دانلود هر 10قسمت آن کافی است به موتورهای جست‌وجوگر رجوع کنید. تماشای این مستند به تاجران و اهل کسب‌وکار ایرانی هم به‌شدت توصیه می‌شود.

  دوهای سرعت در دومیدانی

مسابقات دوی سرعت از دیرباز در همه تمدن‌ها مورد‌توجه مردم بوده و در سوابق تاریخی ملل مختلف از آن یادشده. سابقه تاریخی دوی سرعت به المپیک‌های عهد باستان برمی‌گردد که با گذشت زمان تکامل پیدا کرده و شمایل امروزی پیدا کرده است. کتاب «دوهای سرعت در دومیدانی» چنین تاریخچه کهنی را بررسی می‌کند که شامل 7فصل می‌شود. این کتاب علاوه بر سابقه تاریخی دوهای سرعت به سیر تکاملی تکنیک‌های استارت و تکامل دوهای 100و 200متر و سیر پیشرفت و بهبود رکورد دوی 400متر می‌پردازد و اطلاعات جامعی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. یک فصل دیگر از این کتاب به تاریخچه دوومیدانی در ایران تعلق دارد و می‌توان گفت همه اطلاعاتی که درباره دوهای سرعت وجود دارد را به‌طور مکتوب در اختیارتان قرار می‌دهد.

  دونده رودخانه

این فیلم در ژانر مستند ورزشی و به کارگردانی «راش استرجس» در سال2021 ساخته شده است. در این مستند که محصول کشور آمریکاست، قایقرانی قصد دارد نخستین فردی باشد که فاصله بین 4رودخانه بزرگ را که از کوه مقدس کایلاش در تبت سر چشمه می‌گیرند، پارو بزند و در این مسیر با چالش‌های فراوانی مواجه می‌شود. این فیلم یک‌ساعت‌و22دقیقه‌ای چالش‌ها و مصایب قایقران‌ها برای پیمودن فاصله بین رودخانه‌ها را به تصویر می‌کشد و مخاطب را با خطرات این کار آگاه می‌کند. با این حساب دونده رودخانه را می‌توان یک تریلر ورزشی دانست که به اندازه کافی هیجان را به مخاطبش القا می‌کند. در این فیلم، قایقران به دونده‌ای تشبیه شده که برای رسیدن به خط پایان به سیم آخر می‌زند.

  اندوموندو

پیشنهاد ما به کسانی که فعالیت‌های ورزشی مرتبط با تناسب اندام مثل دویدن در مسیرهای طولانی و صعب‌العبور را دنبال می‌کنند این است که اپلیکیشن اندوموندو را نصب کنند. با نصب اندوموندو که یک برنامه ساده و روان به شمار می‌رود، می‌توان بیش از ۴۰‌نوع فعالیت ورزشی شامل دویدن، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، کایاک‌سواری، دوچرخه‌سواری کوهستان و… را دنبال کرد. البته طراحان این اپلیکیشن به کاربران توصیه کرده‌اند که برای بالا بردن درصد موفقیت‌شان فقط یک فعالیت ورزشی یا به‌عبارتی یک هدف را تعیین کنند و به مربی صوتی اندوموندو اجازه بدهند راهنمایی‌شان کند. یکی از قابلیت‌های اپلیکیشن اندوموندو این است که جزئیات همه فعالیت‌های ورزشی‌تان مثل میانگین سرعت و زمان هر فعالیت ورزشی را آنالیز می‌کند.

  آیین سخنرانی

اغلب افراد موفق و سرشناس در دنیا، سخنرانان ماهر و تأثیرگذاری هستند که جمعیت زیادی با اشتیاق به صحبت‌های آنان گوش می‌دهند. توانایی صحبت‌کردن در جمع نیز مانند هر مهارت دیگری خدادادی نیست و می‌توان آن را با رعایت اصول و تمرین تکنیک‌های گوناگون به‌دست آورد. دیل کارنگی در کتاب «آیین سخنرانی» هر آنچه برای یک سخنرانی حرفه‌ای و اثربخش موردنیاز است را به شما می‌آموزد. این کتاب یکی از کتاب‌های مجموعه «آیین» دیل کارنگی است. او در این مجموعه‌ها به آموزش مهارت‌های اجتماعی گوناگون پرداخته است. کتاب آیین سخنرانی از دریچه روانشناسی، ارتباطات بین افراد را مورد بررسی قرار داده است. او در این اثر با زبانی ساده و گیرا به مخاطبان خود می‌آموزد که چطور می‌توان با مهارت در سخن گفتن به شکل اصولی و دقیق به موفقیت رسید.

  جادوی بیان

برنامه موبایلی کتابچه جادوی بیان شامل خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات و روش‌های تقویت فن بیان و کنترل ترس از سخنرانی در جمع است. تیم سیب سبز آریا در این کتابچه، با جمع‌آوری مجموعه‌ای از مقالات که در فضای مجازی پیرامون فن بیان منتشر شده، سعی در تقویت مهارت سخنرانی و سخنوری دوستان خود دارد. این کتاب صرفاً مقدمه‌ای مناسب برای شروع تمرین جاذبه کلام است و وسعت مباحث این حوزه بیشتر از این است که در یک کتابچه گنجانده شود. نسخه‌های بعدی این کتابچه به‌زودی با حوزه‌های تخصصی‌تر منتشر خواهد شد. در دنیای ارتباطات امروزی سخنرانی خوب و قدرت بیان ارتباطی مهم‌ترین عامل برای رشد و پیشرفت است. سازندگان برنامه تلاش کرده‌اند آنچه مورد نیاز یک سخنران است برای شما فراهم کنند و اصول و چالش‌های این راه را از ابتدا تا سطح پیشرفته با مفهوم ساده و روان توضیح دهند.

  ابدیت و یک روز

در چهل و سومین برنامه از مجموعه پادکست‌های «ابدیت و یک روز»، سازندگان با دکتر اکبر عالمی همراه و هم‌داستان شده‌اند. مرحوم عالمی، مجری و کارشناس تلویزیون صدا و سیما، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردان اهل ایران بود که بیشتر آثار وی در ژانر مستند عرضه شده‌اند. در مهر‌ماه 1399مستندی به نام «مردی برای تمام فصل‌ها» به پاس گرامیداشت اکبر عالمی از شبکه مستند سیما پخش شد. در این مستند، زندگی و فعالیت‌های اکبر عالمی به تصویر کشیده شده. در این قسمت از پادکست ابدیت و یک روز، بخش پایانی این گفت‌وگوی بلند، برای ما از واکنش‌شان به پارودی‌های برنامه «هنر هفتم»، مجری‌گری در برنامه‌های تلویزیونی، تأثیر تحصیلات آکادمیک در فیلمسازی و نوع سینما و فیلم‌های محبوبشان گفته‌اند که شما را به شنیدن آنها دعوت می‌کنیم.‌

 زنان و گردشگری

در بیشتر کشورهای در حال توسعه نابرابری جنسیتی مانعی بزرگ بر سر راه پیشرفت است. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که به منظور رسیدن به اهداف توسعه دهنده در این کشورهاست و باید انجام شود تلاش برای کاهش شکاف جنسیتی میان زنان و مردان در زمینه ظرفیت‌ها، دسترسی به منابع، فرصت‌ها و آسیب‌پذیری در برابر خشونت و جنگ است. بیشتر زنان فداکاری می‌کنند و از درآمدهای اندک به دست آمده توسط کسب و کار گردشگری برای برآورده ساختن نیازهای فرزندان و کل جامعه استفاده می‌کنند. تمرکز این کتاب روی همین موضوع است و در مواردی که گردشگری می‌تواند زمینه‌ساز توانمندی بانوان باشد را عنوان کرده است. این کتاب 136 صفحه‌ای توسط تقی اکبرپور ترجمه شده و توسط انتشارات مهکامه منتشر شده است.

یک سال خوب

یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی با موضوع سفر در دنیا، فیلم «یک سال خوب» است. این فیلم کمدی و درام ماجرای مردی انگلیسی است که بعد از سال‌ها قطع ارتباط با خانواده باخبر می‌شود که عمویش فوت کرده و کلی ارث برای او به‌جای مانده است و راهی سفر می‌شود تا در فرانسه اموال به جا‌مانده از عمویش را بفروشد و برگردد که در طول این سفر اتفاقات جالبی برای او رقم می‌خورد. در این فیلم راسل کرو نقش اصلی را به عهده دارد و یک کارگزار سرمایه‌گذاری بریتانیایی است. در طول این فیلم و پس از به وجود آمدن ماجرای ارث زندگی او تغییرات زیاد و جالب توجهی می‌کند که هیجان زیادی را در نگاه بیننده بوجود می‌آورد.

تهران‌گردی

اولین شیشه شیر پاستوریزه در این کارخانه ساخته شد. کارخانه شیشه تهران که اولین کارخانه تولید شیشه در کشور هم هست به دست ژاپنی‌ها و آلمانی‌ها در سال ۱۳۱۷ در جنوب تهران و محله نازی‌آباد ساخته شد. این کارخانه شروع فعالیت خود را با قدرت و حجم زیادی شروع کرد و در آن انواع بلور و ظروف در سه خط تولید و با ظرفیت ۶۰ تن در روز، تولید می‌شد. با شروع جنگ جهانی دوم کارخانه برای مدتی تعطیل شد اما دوباره و در سال 1333 بازسازی و آغاز به کار کرد. همچنین با توسعه این کارخانه از سال 1341 ساخت شیشه‌های پنجره نیز در آن تولید شد. در سال‌های گذشته پیشنهادهایی از سوی شورای شهر صورت گرفته که این کارخانه ثبت ملی شود.

پادکست

  زرشک و باقی غذایا
پادکست «زرشک و باقی غذایا»، در هر قسمت خود یک میزبان دارد؛ کسی که شغل و حرفه‌اش آشپزی نیست اما در پختن غذا یا دسری تبحر دارد و می‌خواهد فوت و فن پخت این غذا یا دسر را به دیگران هم آموزش دهد. نقطه‌قوت این پادکست در این است که در هر قسمت به سراغ فردی در گوشه و کنار جهان رفته و از غذاهای سنتی ایرانی گرفته تا غذاهای ملی و محلی هر کشور در چنته دارد. با شنیدن این پادکست علاوه بر آشنایی با دستور پخت غذایی تازه، پای صحبت‌های یک فارسی‌زبان می‌نشینید و از زندگی و روزمره این فرد می‌شنوید. تا‌کنون 14قسمت از این پادکست منتشر شده و در اپ‌های پادگیر در دسترس قرار دارد.

فیلم

  شف chef
فیلم سینمایی «شف»، همانطور که از نامش پیداست حول‌محور زندگی یک سرآشپز می‌چرخد. این فیلم که در سال 2014ساخته شده، یک کمدی-درام به کارگردانی جان فاورو و بازی درخشان او، به همراه اسکارلت جوهانسون است. این فیلم داستان زندگی یک آشپز حرفه‌ای را روایت می‌کند که پس از یک مجادله پر‌سر‌و‌صدا با یک منتقد، کارش را در رستورانی مشهور و بزرگ (واقع در لس‌آنجلس) از دست می‌دهد. پس از آن او مجبور می‌شود با استفاده از یک کامیون، کارش را به همراه پسرش از نو شروع کند. فیلم شف، شرح شکست‌ها و موفقیت‌های این سرآشپز معروف و سختی‌های شروع یک کار تازه برای فردی کهنه‌کار است. در این فیلم نماهای نزدیکی از غذاهای گریل شده و لذیذ بی‌رحمانه به شما حمله‌ور می‌شوند؛ حماسه‌ای که هنر، آشپزی و سینما آن را خلق می‌کنند.

کتاب

  آشپزی دوره صفویه
کتاب «آشپزی دوره صفویه» به کوشش ایرج افشار در سال1360برای نخستین بار چاپ شد. این کتاب  به متنوع شدن و رشد هنر آشپزی ایران در دوره صفوی می‌پردازد. دستورهای پخت جدیدی در این دوره از تاریخ به غذاهای ایرانی اضافه شد که علاوه بر ضیافت‌های دربار، سر از آشپزخانه‌ها هم درآورد. برخی از این غذاها امروز هم با همین دستور پخت تهیه می‌شوند. این کتاب دربرگیرنده دو رساله در باب آشپزی از عصر صفویه است: کتاب اول به نام «کارنامه» تألیف حاجی محمدعلی باورچی بغدادی است که آشپز یکی از بزرگان روزگار خود بوده و این اثر را در سال ۹۲۷ق، هنگام سفر به اردبیل نگاشته است و کتاب دوم «ماده الحیوه» نام دارد که تألیف نورالله آشپز و شامل مطالبی درباره طبخ غذاها و معرفی انواع خوراکی‌های آن دوره است.

کتاب

  فرانکلین و دوستانش به موزه می‌روند
مجموعه داستان‌های 30جلدی فرانکلین، به ترس‌ها و آرزوها و مشکلات رفتاری کودکان زیر 8سال می‌پردازد. ماجرای موزه رفتن فرانکلین، او را با مفهوم قدمت اشیا و مومیایی‌های باستانی آشنا می‌کند. ترس فرانکلین از این مفهوم، با آشنایی و آگاهی او درباره موزه و نگهداری از میراث تاریخی از بین می‌رود. همچنین در این کتاب داستان، شخصیت‌های حیوانی با اهمیت آنچه در موزه‌ها نگهداری می‌شود آشنا می‌شوند. فرانکلین و دوستانش، در این مجموعه کتاب تجربه‌هایی ملموس از دغدغه‌های کودکان را روایت می‌کنند و به زبان قصه و داستان، به آنها روش مناسب برای برخورد و رویارویی با نگرانی‌هایشان را آموزش می‌دهند. این مجموعه داستان به قلم «پالت بورژوا» برنده لوح سپاس از ششمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد شده است.

موزه

  بازدید مجازی از لوور
شیوع کرونا در جهان و تعطیلی بسیاری از موزه‌ها و مراکز گردشگری در دنیا، اتفاق تازه‌ای را در دنیا رقم زد؛ امکان بازدید رایگان از موزه‌ها و گالری‌های مهم دنیا به‌صورت مجازی فراهم شد. برخی از این مراکز بازدیدهای مجازی خود را به‌صورت موقت و برخی دیگر به‌صورت دائم فراهم کردند. موزه لوور یکی از این موزه‌هاست که با مراجعه به وب‌سایت این موزه می‌توانید تصاویر 360درجه‌ای از موزه و تصاویری باکیفیت از اشیای این موزه را ببینید. گرچه بازدید مجازی از این موزه و دیگر موزه‌های بزرگ دنیا جای بازدید حضوری را نمی‌گیرد، اما این را درنظر بگیرید که تنها با یک کلیک و بدون نیاز به صرف هزینه و زمان و... سفر، می‌توانید خودتان را به تماشای آثار هنری مطرح دنیا مهمان کنید.

فیلم

  شبی در موزه
فیلم سینمایی «شبی در موزه-1» فیلم کمدی تخیلی است به کارگردانی «شاون لویی». این فیلم که محصول سال 2006است، با خلق صحنه‌های جلوه‌های ویژه، جذابیت پر رمز و رازی برای کودکان و نوجوانان می‌آفریند که می‌تواند موزه را برای آنها به مکانی اسرارآمیز تبدیل کند. فیلم شبی در موزه داستان مردی را روایت می‌کند که یک شب نگهبان موزه‌ای می‌شود. اشیا و مجسمه‌های موجود در موزه شب‌ها زنده شده و به پرسه در فضای موزه می‌پردازند؛ هرشیئی که از موزه خارج شود به محض طلوع خورشید خاکستر شده و از بین می‌رود. شخصیت اصلی این فیلم، یعنی نگهبان موزه، با روبه‌رو شدن با این اتفاق سعی در حفظ اشیای جان گرفته در موزه دارد و از طرفی با نگهبانان قبلی که قصد دزدی از موزه را دارند روبه‌رو می‌شود.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید