• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 25 بهمن 1400
کد مطلب : 153889
+
-

کتاب/فرمانده نجیب


شهید مهدی باکری، این فرمانده دلاور پیش از شروع جنگ تحمیلی نیز ثابت کرد در هرجا و هر زمان که نیاز به دفاع از کشور باشد شجاعانه در صحنه حضور دارد. کتاب «فرمانده نجیب»، روایتی دیگر از فعالیت‌های جهادی و ایثارگرانه شهید مهدی باکری برای حفظ امنیت کشور است. 
با خواندن این کتاب که به قلم مجید مظهر‌صفاری، نوشته شده با حوادثی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مناطق مرزی استان آذربایجان‌غربی افتاده آشنا می‌شویم. درست بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گروه‌های ضدانقلاب در مناطق مرزی استان آذربایجان‌غربی اقدامات نظامی خود را برای جلوگیری از تثبیت نظام اسلامی آغاز کرده و تلاش کردند تا مردم کرد را نیز در این توطئه با خود همراه کنند.
این تحرکات با پشتیبانی همه‌جانبه دولت حزب بعث عراق موجب شد تا دشمن هزاران کیلومترمربع از سرزمین‌های کشورمان در استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه را با هدف تجزیه این مناطق، به محلی نا‌امن  تبدیل کند. شهید مهدی باکری که از روز اول آغاز بحران در استان آذربایجان‌غربی حضور داشت، با کسب اطلاعات از موقعیت دشمن، بهترین تاکتیک برای مقابله با دشمن را انتخاب می‌کرد. مطالب این کتاب از میان 50مصاحبه با همرزمان شهید مهدی باکری گردآوری شده و شامل 4فصل مختلف است.
گزارش عملیات‌ها از زبان رسانه‌های مختلف گروهی و نبرد اشنویه ازجمله عناوین فصول کتاب فرمانده نجیب است. این کتاب ۳۴۶ صفحه دارد و توسط انتشارات صریر به چاپ رسیده است.

آقای شهردار

 «کاظم سه بار شاسی زنگ خانه را زد. بعد رفت و عقب ایستاد. پرده پنجره طبقه دوم که رو به کوچه بود، کنار رفت. مهدی دست تکان داد. کاظم، عینکش را به چشم زد؛ یعنی اوضاع آرام است. لحظه‌ای بعد، در باز شد و کاظم وارد خانه شد. پیرزن صاحبخانه در حیاط رخت می‌شست. کاظم سلام کرد و پیرزن گفت....» این چند خط بخشی از کتاب «آقای شهردار» به قلم داوود امیریان است که با روایتی داستان‌گونه به زندگی کودکی تا جوانی شهید مهدی باکری می‌پردازد. آقای شهردار نخستین کتاب از مجموعه کتاب‌های «قصه فرماندهان» است؛ کتاب‌هایی که با خواندن هر کدام از آنها با زندگی و خاطرات شهدای دفاع‌مقدس و فرماندهان ارشد آشنا می‌شویم. معلم فراری، تکه‌ای از آسمان، پرواز سفید، پروانه در چراغانی، پاوه سرخ، مردی با چفیه سفید، فوتبال و جنگ، فرمانده جدید، مسافر، مهاجر کوچک، چه‌کسی ماشه را خواهد کشید، غریبه، چهلمین نفر و فرمانده شهر، سایر کتاب‌ها از مجموعه قصه فرماندهان است که براساس زندگینامه شهیدان همت، بروجردی، بابایی، خرازی، چمران، کریمی، کاظمی، متوسلیان، افشردی، دقایقی، پیچک، کلهر، بقایی و جهان‌آرا به نگارش درآمده‌است.
در 87صفحه کتاب آقای شهردار، شما با روایتی داستان‌گونه می‌توانید در قالب 11بخش با زندگی شهید مهدی باکری از کودکی تا مبارزات سیاسی و انقلابی و حضور در جبهه‌های دفاع‌مقدس آشناشوید.

مهدی باکری در اندیشه و عمل

شناختن فرماندهان دوران دفاع‌مقدس و شیوه مدیریت و فرماندهی آنها می‌تواند چراغ راهی برای نسل‌های آینده شود. «مهدی باکری در اندیشه و عمل» عنوان کتابی است که توسط سردارحسین علایی، فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه و همرزم شهید باکری به نگارش درآمده است. کتاب توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان آذربایجان‌شرقی منتشر شده و با عناوین سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دوران جنگ تحمیلی، شیوه مدیریت و فرماندهی مهندس مهدی باکری، تاکتیک‌های رزمی لشکر عاشورا، دیدگاه‌های مهدی باکری، تذکرات تاکتیکی قبل از انجام هر عملیات، ویژگی‌های شهید مهدی باکری و وصیت‌نامه، اسناد و تصاویر مربوط به شهید آقا مهدی باکری تنظیم شده است. در مقدمه کتاب آمده است:«مهدی باکری در تاریخ حماسه‌آفرینی‌های ملت ایران، تنها یک نام نیست بلکه راه و خاطره‌ای است از حوادث بسیاری که بر انقلاب اسلامی، امام و مردم ایران در این سرزمین رفته است. خاطرات بسیاری از مهم‌ترین زاویای زندگی این شهید منتشر شده، اما هنوز ناگفته‌های بسیاری پنهان مانده که باید بیان کرد.» شهید مهدی باکری در عملیات‌هایی مانند فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، والفجر4، خیبر و بدر به‌عنوان فرمانده لشکر عاشورا حضور داشته است. او در تاکتیک‌های رزمی لشکر عاشورا، تأکید بسیاری بر جنگ شبانه، رعایت اصول جنگی و نگهداری از خطوط پدافندی داشت. این کتاب ۱۲۷ صفحه‌ای به اهتمام اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان آذربایجان‌شرقی و در اسفند سال ۱۳۸۷ به چاپ رسیده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید