• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 25 بهمن 1400
کد مطلب : 153886
+
-

تحول پایتخت با بودجه 50هزارمیلیاردی

زینب زینال‌زاده- خبرنگار

بررسی لایحه بودجه 1401 شهرداری تهران، تنها دستور جلسه روز گذشته پارلمان شهری بود و اعضای شورای شهر تهران در 2نوبت صبح به ریاست پرویز سروری و عصر به ریاست مهدی چمران و البته با حضور شهردار تهران، 33تبصره لایحه نهایی شده در کمیسیون تلفیق را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در نهایت با ارائه پیشنهادها و ایجاد تغییرات، بودجه شهرداری تهران تصویب شد. آنچه در ابتدای جلسه توسط رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مطرح شد، مربوط به رقم بودجه 1401شهرداری تهران بود که محمد آخوندی گفت: «بودجه عمومی شهرداری تهران (مناطق، واحدهای ستادی، راهنمایی ‌و رانندگی تهران بزرگ و شورای شهر تهران) سال آینده از حیث منابع تأمین اعتبار شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی اعم از نقد و غیرنقد 50هزار و 370میلیارد تومان است.» درحقیقت آنچه در کمیسیون تلفیق مورد توافق اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته نشان از کاهش 6هزار و 499میلیاردتومانی بودجه پیشنهادی شهرداری تهران داشت؛ چراکه علیرضا زاکانی لایحه بودجه سال آینده را با مبلغ 56هزار و 869میلیارد تومان به شورای شهر تهران داده بود. به گزارش همشهری، آنچه در لایحه بودجه سال آینده موردتوجه قرار گرفته، کلیدواژه‌های عدالت، توسعه متوازن و توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی است و شهرداری تهران مکلف شده درصورت کاهش یا افزایش جدی بیش از ۲۰درصد سرجمع درآمدهای وصولی ناشی از ارائه خدمات، وصول عوارض و سایر درآمدها نسبت به بودجه مصوب سال ۱۴۰۱، حداکثر تا پایان آبان، لایحه اصلاحیه بودجه را ارائه و پیشنهادها درخصوص منابع افزایش یا کاهش‌یافته را مطابق با برنامه 5‌ساله سوم توسعه شهر تهران و در راستای اولویت‌ها و مسائل کلیدی شهر ازجمله برقراری عدالت در دسترسی به زیرساخت‌ها، توسعه متوازن مناطق و محلات، روان‌سازی ترافیک و عبور و مرور و توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی اعلام کند. همچنین براساس این لایحه پس از تعیین اعتبارات هزینه‌ای، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اعتبارات تملک دارایی‌های مالی به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود حداکثر تا سقف ۲۰درصد از منابع و مصارف بودجه سال آینده را به‌صورت غیرنقدی عمل کند. شفافیت و جلوگیری از انحراف عملکردی در بودجه هم مورد تأکید اعضای شورای شهر تهران بود و محمد آخوندی گفت که در راستای تحقق این هدف، شهرداری تهران موظف است تا پایان فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به ایجاد نام کاربری و رمز عبور جداگانه برای اعضای شورای شهر تهران برای دسترسی به‌تمامی سامانه‌های مالی، بودجه و موافقتنامه‌ها در بالاترین سطح گزارش‌گیری اقدام کند.

حبیب کاشانی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه

شهرداری تهران مکلف است برای تشویق واحدهای اجرایی در تحصیل منابع درآمدی، سهم درآمد تکلیفی هر یک از واحدهای اجرایی مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ... را براساس بودجه مصوب، ظرفیت‌های درآمدی و سایر موارد   تا پایان فروردین ابلاغ کند.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی
 عضو کمیسیون حمل و نقل

تبصره 4مربوط به توسعه حمل‌ونقل عمومی بود و شهرداری مکلف است درآمد حاصل از فروش یا واگذاری مجتمع‌های ایستگاهی مترو را برای توسعه و تکمیل خطوط و ایستگاه‌های مترو اختصاص دهد که تأکید شد خطوط 6و 7مترو در اولویت قرار گیرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید