• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 23 بهمن 1400
کد مطلب : 153684
+
-

آب نبود، ضیافت پرندگان برگزار نشد

دغدغه
آب نبود، ضیافت پرندگان برگزار نشد

فاطمه عباسی

آنچه از شواهد و قراین بر می‌آید این است که سال به سال از تعداد پرندگانی که برای مهاجرت کشور ما را انتخاب می‌کنند، کم می‌شود. از شمال و جنوب و استان‌های پر از تالاب و رودخانه و چشمه بگیر تا همین تهران شلوغ و پر از دود خودمان. 
دلیل اصلی این ماجرا هم کم آبی و خشکسالی‌های پیاپی است که کل کشور را درگیر کرده و به‌جز این، شیوع برخی بیماری‌ها، شکار بی‌رویه، آلودگی هوا، افزایش سموم کشاورزی و تخریب زیستگاه‌ها هم پرندگان مهاجر را در معرض تهدید قرار داده است.   بسیاری از این پرندگان کشور مقصد را تغییر داده‌اند تا مجبور نباشند این خطرات را به جان بخرند. در پایتخت هم به‌گفته رئیس اداره مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره کل محیط‌زیست استان تهران، سرشماری‌های انجام شده نشان می‌دهد که تعداد پرندگان مهاجر از سال گذشته تا امسال از ۲۴هزار قطعه به کمتر از ۱۰هزار تقلیل یافته است. مثلا همین تالاب بندعلیخان که به‌عنوان تالابی فصلی در استان تهران شناخته می‌شود، امسال آبگیری نداشت. جمعیت پرندگان مهاجر هم به این تالاب نیامدند. علاوه بر اینکه بارش‌های امسال در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر بود و نیاز آبی تالاب‌ها و رودخانه‌های تهران تامین نشده، بیشترین بارگذاری از لحاظ جمعیت و صنایع هم در تهران وجود دارد. 
فشار حاصل از این بارگذاری، باعث کمرنگ شدن ردپای اکولوژیک در این استان شده است. همه این دلایل موجب شده که پرندگان مهاجر از آمدن به تهران منصرف شوند و نقاط دیگری را برای زمستان‌گذرانی انتخاب کنند. با اینکه مسئولان در تلاشند تا برخی از این مشکلات رفع شود، اما معضل بی‌آبی چیزی نیست که به این راحتی‌ها حل شود. تا زمانی که مدیریت آب به درستی اجرا و حقابه تالاب‌ها تامین نشود، نمی‌توان به بهبود اوضاع چندان امیدوار بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید