• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 23 بهمن 1400
کد مطلب : 153683
+
-

پایان ساخت زیرگذر میدان آزادی

در دهه گذشته پروژه‌های متعدد ساخت زیرگذر‌های عابرپیاده در شهر تهران به‌اجرا درآمده است. میدان آزادی با حجم زیاد تردد عابران پیاده و همینطور خودرو‌های شخصی و اتوبوس‌ها روبه‌روست. به گزارش همشهری، انتهای خط یک و عبور خطوط 2 و 10 بی‌آرتی تعداد زیادی از مسافران را از این ایستگاه جابه‌جا می‌کند. جابه‌جایی مسافرانی که هر روز از کرج به تهران می‌آیند هم بر رفت‌وآمد اتوبوس‌ها و خودرو‌های شخصی مسافر‌کش در این میدان می‌افزاید. پایانه مسافربری شمال‌غربی میدان نیز خود سهم مهمی در رفت‌وآمد‌های درون‌شهری دارد. برای جلوگیری از توقف ترافیک در اطراف میدان، از ورود به میدان جلوگیری می‌شود و عابران باید برای رسیدن به هریک از وسایل حمل‌ونقل عمومی تمام میدان را دور بزنند. در گذشته با ساخت پل‌های عابرپیاده این دسترسی‌ها ممکن می‌شد، اما اخیرا ساخت زیرگذر‌ها به‌عنوان یک راه‌حل پیشنهاد شده است.
نزدیک یک‌دهه قبل شهرداری تهران برای تسهیل دسترسی شهروندان در این میدان، زیرگذر خیابان محمدعلی جناح را در چند فاز طراحی کرد. این زیرگذر پایانه اتوبوسرانی را به پایانه تاکسیرانی وصل می‌کرد، اما شروع به‌کار اتوبوس‌های بی‌آرتی و حجم زیاد مسافرانی که با این سامانه جابه‌جا می‌شدند هم به اهمیت این کار افزود. پس از احداث ایستگاه اتوبوس‌های تندرو در قسمت میانی بزرگراه جناح، لزوم اتصال زیرگذر مذکور به محل ایستگاه اتوبوس احساس شد. بخش عمرانی این پروژه اجرا شد، اما به‌دلیل تامین نشدن تجهیزات موردنیاز مانند پله‌برقی‌ها به مرحله افتتاح نرسید.
پیش از این نیز ساخت زیرگذر‌های متعدد عابرپیاده باعث کاهش حجم تردد‌ها در برخی معابر کلیدی شهر شده بود. ساخت 2مسیر ورود و خروج مسافران به متروی ایستگاه 15خرداد نشان داد که می‌توان با اجرای چنین طرح‌هایی از تردد در سطح خیابان‌ها که مانع روانی ترافیک می‌شود، کاست، اما مهم‌ترین پروژه به بهره‌برداری رسیده در این زمینه زیرگذر چهارراه ولیعصر است که در سال1392 به بهره‌برداری رسید و دسترسی به 2خط مترو، 2خط بی‌آرتی و پیاده‌رو‌های پرتردد این محدوده را ممکن می‌سازد. حدود 18پله‌برقی مسافران را از سطح خیابان به زیرگذر منتقل می‌کنند و ایستگاه‌های بی‌آرتی مستقیما به آن متصل هستند. برای ساخت این زیرگذر در زمان خود نزدیک 40میلیارد تومان هزینه (به‌جز تملک‌ها) اختصاص یافت و تعداد زیادی از تاسیسات زیرزمینی مرمت و جابه‌جا شده است. پس از موفقیت بهره‌برداری از زیرگذر ولیعصر بود که ساخت زیرگذر‌های عابرپیاده در نقاط دیگر شهر مورد توجه قرار گرفت و نمونه‌هایی از آن در میدان‌های ولیعصر و هفت‌تیر اجرا شد. پروژه زیرگذر میدان آزادی هم در همین گروه طرح‌های شهری قرار می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید