• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 23 بهمن 1400
کد مطلب : 153639
+
-

«سقط جنین» و‌تبعات قانونی آن

روح‌الله بهرامی، وکیل دادگستری

بسیاری از خانواده‌ها و مخصوصا بانوان محترم، حتی آن دسته از بانوانی که متاهل هستند، تصور می‌کنند حاملگی، امری کاملا اختیاری و شخصی است و در مواردی که دچار بارداری ناخواسته می‌شوند یا به هر دلیل، ادامه بارداری را به مصلحت خود نمی‌دانند، بر این اعتقاد هستند که «سقط جنین»، حق مسلم آنان و غیرقابل تعقیب کیفری است اما این تصور کاملا اشتباه است.
سقط‌جنین، ضمن اینکه از گناهان شرعی محسوب می‌شود، «جرم‌» و قابل «مجازات» خواهد بود. در قانون مجازات اسلامی -ماده 622تا 624- مصادیق مختلف‌ این «بزه»، مورد پیش‌بینی قرار گرفته است.این موارد شامل، مادری که جنین را سقط می‌کند، پزشکان، جراحان، ماماها و پرستارانی که در سقط‌جنین مؤثر هستند، متصدی فروش دارو در داروخانه‌ها، عطاری‌ها، هرگونه مشاوره در راستای سقط‌جنین و طیف وسیعی از اشخاص و مشاغلی که می‌توانند در این راستا نقش‌آفرینی کنند را مورد اشاره قرار داده است. بهتر است بدانیم، سقط‌جنین با توجه به عمر جنین، از نخستین روز تشکیل جنین تا زمان سقط، قابل مجازات است و پس از 4ماهگی جنین و توأم‌شدن آن با روح، از بین بردن جنین، به هر روشی که صورت گیرد، حتی اگر این فعل از سوی مادر محقق شود، دارای مجازات خاص، است و باید دیه کامل یک انسان پرداخت شود.
البته در مواردی که جنین دچار بیماری‌های خاص و نارسایی‌های شدید باشد، با تشخیص پزشکان متخصص و تأیید پزشکی قانونی، سقط جنین کاملا قانونی خواهد بود و از شمول موارد فوق‌الذکر خارج می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید