• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15346
+
-

تداوم رکود در بازار مسکن اردبیل

فعال حوزه مسکن: روند کاهش ساخت و ساز در استان باعث متوازن نبودن عرضه و تقاضا در سال‌های آینده خواهد شد

مسکن
تداوم رکود در بازار مسکن اردبیل




 علی قاسمیان| اردبیل- خبرنگار:

بررسی بازار مسکن استان نشان می‌دهد در سال‌های اخیر این بازار در اردبیل مانند دیگر نقاط کشور دچار رکود بوده است و این رکود همچنان ادامه دارد. براساس اعلام مرکز آمار ایران، استان اردبیل در سال‌های گذشته به لحاظ قیمت مسکن در رتبه‌های میانی کشور بوده است.بررسی میدانی نیز نشان می‌دهد قیمت متوسط یک واحد منزل مسکونی 50 متری در مرکز استان بیش از 100 میلیون تومان است. 

کارشناسان معتقدند بی‌ثباتی اقتصادی و قیمت مصالح ساختمانی و هزینه بالای ساخت و ساز سبب شده است بازار مسکن همچنان بی‌رونق باشد و فعالان بازار مسکن بیشتر به خرید و فروش زمین روی بیاورند. این درحالی است که بسیاری از شهروندان استان در انتظار خرید مسکن و در حال حاضر اجاره‌نشین هستند.


نسخه ناکارآمد مسکن مهر

یکی از فعالان حوزه مسکن اردبیل می‌گوید: انبوه‌سازی و سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن در سال‌های اوایل دهه 90 از رونق خاصی برخوردار بود، به گونه‌ای که بیشترین نقدینگی در استان در این حوزه هزینه می‌شد. اما در 5 سال اخیر به دلیل برخی مشکلات مانند تورم و افزایش نرخ نهاده‌های ساخت و ساز رکود اساسی در بخش مسکن استان را به وجود آورده است.
علی سبحانی می‌افزاید: در حالی رکود بر بازار مسکن در همه شهرهای استان سایه انداخته است که طرح‌های دولتی مانند مسکن مهر و مجتمع‌های مسکونی نتوانسته‌اند درمان این درد باشند. این درحالی است که در یک دهه اخیر حجم عمده نقدینگی سرگردان، به دلیل نبود جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های مهم اقتصادی و تولیدی، جذب بازار مسکن شده است.

این فعال حوزه مسکن می‌گوید: اکنون دیگر مانند گذشته مسکن طی زمان شاهد افزایش قیمت و نقطه اتکایی برای سرمایه‌گذاری نیست. همین موضوع باعث شده است خیلی‌ها دیگر به ورود به این بخش‌ رغبت نداشته باشند.
وی به نبود توازن بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن اشاره می‌کند و می‌افزاید: براساس اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی، تا سال ۱۴۰۴ باید ۱۲ میلیون واحد مسکونی جدید ساخته شود در حالی که اکنون روند کاهش ساخت و ساز را شاهدیم که باعث متوازن نبودن عرضه و تقاضا در سال‌های آینده خواهد شد.


کاهش ساخت و سازها

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان می‌گوید: در سال‌های اخیر شاهد کاهش صدور پروانه ساخت مسکن بوده‌ایم و عمده دلیلی که باعث کاهش ساخت و ساز مسکن در استان شده، نبود بازار خرید مطمئن مسکن است که روی ساخت و ساز تأثیر مستقیمی دارد.

شهرام باباخانی اظهار می‌کند: خارج شدن از رکود حاکم بر بازار مسکن که در کل کشور شاهد آن هستیم و اردبیل نیز از آن مستثنا نیست، یکی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است که قطعا با تسهیلات و شرایط ویژه رفع می‌شود.
وی با تایید گرایش بیشتر اردبیلی‌ها به سرمایه‌گذاری در مسکن می‌گوید: اگر زمینه‌های سرمایه‌گذاری مطمئن در استان برای جذب نقدینگی فراهم شود، سرمایه‌گذاری‌های کلان کنونی در زمینه مسکن کمتر می‌شود و در عوض نقدینگی به سمت تولید و چرخش چرخ اقتصاد استان سوق می‌یابد.
این مسئول بیان می‌کند: تقاضای مسکن در اردبیل در سال‌های پیش رو قطعا افزایش می‌یابد و پاسخ دادن به آن وجود مسکن‌های نوساخته زیادی را می‌طلبد. بر این اساس مجددا شاهد رونق بخش ساختمان خواهیم بود.


رونق بازار مسکن و خروج 300 شغل از رکود

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌گوید: رونق بازار مسکن 300 شغل را از رکود خارج می‌کند. 
صدیف بدری اظهار می‌کند: با توجه به اهمیت بخش مسکن، به دلیل ارتباط صدها شغل با آن، ضروری است با رفع برخی موانع مانند سود بالای تسهیلات زمینه رونق این بخش فراهم شود.
وی می‌افزاید: سود بالای تسهیلات مسکن دلیل اصلی تداوم رکود در بازار مسکن و یکی از موانع اصلی رونق‌ آن است که نیاز است چاره‌اندیشی برای آن به عنوان یک موضوع مهم و اساسی در دستور کار قرار گیرد.

بدری عنوان می‌کند: ثبات در قیمت مسکن به طور حتم به بهبود وضعیت کنونی بازار مسکن در استان کمک قابل توجهی می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: ارائه تسهیلات با نرخ سود پایین برای رونق‌ بخشیدن به بازار مسکن راهکار بسیار مناسبی است که می‌تواند بسیار موثر عمل کند و ما را به اهداف مورد نظر رهنمون شود. باید همه این موارد با جدیت مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید