• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15344
+
-

نرخ‌ها، بی‌ثبات در بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان: پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده ساخت و ساز در شهر رونق ‌گیرد

مسکن
نرخ‌ها، بی‌ثبات در بازار مسکن




زهرا هادی‌لو | زنجان - خبرنگار:

 اواخر سال 96 بود که زمزمه‌های افزایش قیمت مسکن شنیده می‌شد، حتی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی کرده بود قیمت مسکن در سال 97 حدود 2 درصد بیشتر از نرخ تورم افزایش یابد. اما کارشناسان این حوزه معتقد بودند که محتمل‌ترین سناریو در سال جاری افزایش نرخ رشد قیمت مسکن بیشتر از نرخ تورم است. 
سال جدید از راه رسید و در همان روزهای نخست تمام شایعات در خصوص افزایش قیمت‌ها به واقعیت تبدیل شد، بالا رفتن قیمت دلار، سکه و طلا همه را بهت زده کرد.

اردیبهشت سال 97، بازار ارز و دلار تاثیر شدیدی بر افزایش قیمت مسکن گذاشت، به گفته تحلیلگران بازار مسکن امسال باید منتظر افزایش قیمت‌ها در همه شهرهای کشور باشیم و حرکت ابتدا از کلانشهرها و شهرهای مهاجرپذیر شروع می‌شود، سپس به ترتیب به سایر شهرستان‌ها تسری می‌یابد. دردولت‌های مختلف برای تعادل در بازار مسکن اقدامات مختلفی صورت گرفته و راهکارهای زیادی ارائه شده است، در دولت‌های نهم و دهم طرح ایجاد مسکن مهر تاثیر زیادی بر این حوزه گذاشت و همین موضوع مورد نقد بسیاری از افراد و فعالین بازار مسکن قرار گرفت، گرچه در این میان آنان که صاحبخانه شدند از این‌که توانستند بالاخره سرپناهی برای خود دست و پا کنند خوشحال بودند. 
تحلیلگران مسکن بر این باور بودند که مسکن مهر موجب رکود در این حوزه شد، آن‌ها همچنین اظهار می‌کردند که خانه‌های مهر بر اساس بی‌مهری ساخته شده است، چرا که بیشتر این خانه‌ها از استانداردهای لازم برخوردار نبودند و دولت در آن زمان بیشترین توجه خود را به موضوع کمیت معطوف کرده بود.

اواخر سال 96 اتفاقات جدیدی در بازار ارز افتاد و کشور از نظر اقتصادی وارد تلاطمات جدیدی شد.رسیدن قیمت دلار به مرز 7000 تومان رسید و موجب شد شاهد افزایش قیمت در حوزه‌های مختلف به خصوص مسکن باشیم.
کارشناس ارشد اقتصاد در حوزه مسکن مهم ترین عامل تاثیرگذار در حوزه مسکن را تحرکات بازار ارز اعلام می‌کند و می‌گوید: در سال‌های 92 تا 95 که بازار مسکن به دلیل قرار گرفتن در دوره رکود، شرایط باثباتی به لحاظ قیمت فروش آپارتمان را تجربه می‌ کرد و سرمایه‌گذاری در این بخش با بازدهی اندکی همراه بود، نرخ تورم عمومی کشور رشدی بیش از 10  درصد را در هر سال به طور میانگین تجربه کرد.  

«علی غایبی» با اعلام این نکته که نرخ افزایشی در حوزه مسکن  بیش از نرخ تورم را تجربه خواهد کرد،می‌افزاید: به همین دلیل در ماه‌های اخیر شاهد رشد قیمت مسکن بیش از نرخ تورم عمومی کشور خواهیم بود.
وی ادامه می‌دهد: بر اساس آمارهای اعلام شده بازار مسکن کشور دارای  2 و نیم  میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه است. همین موضوع می‌‌تواند ترمزی برای جلوگیری از جهش چند برابری قیمت‌ها باشد.در عین حال طی سال‌های گذشته وضعیت اقتصاد کلان کشور به گونه‌ای پیش نرفته است که منجر به افزایش قدرت خرید مردم شود و همین موضوع باعث می‌شود که تقاضای زیادی در بازار مسکن وارد نشود.


تاثیر روانی

یکی از فعالان در حوزه مسکن نیز در این مورد اظهار می‌کند: افزایش قیمت دلار، تاثیر روانی در بخش تقاضای بازار مسکن دارد و باعث می‌شود بازار ارز متقاضی بیشتری پیدا کرده و زمینه سفته بازی در معاملات ملک کاهش یابد. با توجه به این موضوع، تقاضا برای خرید و فروش ملک هم کاهش می‌یابد و فرصت مناسبی برای افرادی که متقاضی خرید یا رهن و اجاره آپارتمان هستند به وجود خواهد آمد. اما در بلندمدت قیمت آپارتمان و خانه‌های نوساز افزایش خواهد یافت، زیرا به علت افزایش نرخ دلار، قیمت مصالح و دیگر شاخصه‌های ساخت مسکن افزایش پیدا می‌کند.  «احمد بابایی» ادامه می‌دهد: ساخت و سازهایی که در حال حاضر انجام می‌شوند، به دلیل وابستگی مصالح ساختمانی به واردات، افزایش قیمت تمام شده خواهند داشت و بنابراین آپارتمان های نوساز در یکی دو سال آینده با قیمت بالاتری به فروش خواهند رسید. وی می‌افزاید: مردم نگرانند که با فروش ملک خود نتوانند ملک دیگری بخرند و اتفاقی که در اوایل دهه 80 شاهد بودیم بار دیگر در این بازار رخ دهد. به نظر می‌رسد حباب بازار سکه و طلا به بازار مسکن هم رسیده است.


تلاطمات بازار مسکن

اگر این روزها به سراغ بنگاه‌های معاملاتی در حوزه مسکن در شهر بروید با قیمت‌های جدید و بالاتری روبه‌رو خواهید شد. به گفته رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان بیشترین افزایش قیمت مربوط به شهرک کارمندان است. «مهدی طاهری» با اعلام این نکته که آیتم‌های مختلفی در بروز این اتفاق نقش دارند، می‌گوید: کاهش نرخ سود بانکی، افزایش قیمت دلار و به تبع افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله دلایل گرانی مسکن در زنجان است.

 طاهری با اشاره به این موضوع که از سال 91 تا سال 96 این دوره خواب وجود داشت، می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود از این پس شاهد افزایش ساخت‌و‌ساز  باشیم، چرا که در سال‌های پیش با افزایش تقاضا و کاهش عرضه  مواجه بودیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در مقابل این سوال که آیا مردم توان خرید مسکن با توجه به افزایش قیمت‌ها را خواهند داشت؟ اظهار می‌کند: درست است که توان خرید مردم کاهش یافته اما طبقات متوسط و متوسط به بالا قطعا توان خرید دارند و ما پیش‌بینی می‌کنیم که بازار خوبی را در این حوزه فراهم شود. وی سپس به مقایسه قیمت آپارتمان در مناطق مختلف شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: در برخی مناطق شاهد افزایش 20 درصدی و در برخی نقاط دیگر نیز با افزایش 5 درصدی روبه‌رو بوده‌ایم. شهرک کارمندان همواره جزو مناطقی در زنجان بوده که بیشترین تغییر قیمت‌ها را در آن دیده‌ایم و در حال حاضر قیمت هر متر مربع آپارتمان در آن 4 و نیم میلیون تومان است. 

طاهری با اشاره به این موضوع که مناطقی مانند الهیه، شهرک غرب و شهرآرا کمترین تغییرات را در قیمت داشته‌اند، می‌افزاید: در ماه‌های اخیر قیمت آپارتمان و زمین در گلشهر کاظمیه نیز با رشد قیمت روبه‌رو بوده است.


تسهیلات مسکن یکم

یکی از وظایف دولت تامین مسکن یکم برای متقاضیان است. معاون وزیر راه و شهرسازی حامد مظاهریان  طی نوسانات بازار مسکن با تاکید بر این‌که باید میزان تقاضا را از محل صندوق مسکن یکم افزایش دهیم، گفته بود: باید کاری کنیم که اگر این تسهیلات در حال حاضر ۵۰ درصد مبلغ خرید یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد، به ۷۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی برسد. سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که شرایط صندوق پس انداز مسکن یکم دائماً به سود مردم تغییر یابد. به عنوان مثال نرخ سود مسکن یکم در ابتدا ۱۸ درصد بود که به 14 و سپس 12 و نهایتا 5/9 درصد کاهش یافت. همچنین ممکن است به ‌زودی نرخ این تسهیلات در بافت فرسوده به 6 درصد کاهش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید