• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15338
+
-

‌رشد بیکاری در استان متوقف شد

استاندار: سال 95 نرخ مشارکت اقتصادی در کرمانشاه 38/9 درصد بوده که در سال 96 به 41/5 درصد رسیده است

جامعه
‌رشد بیکاری در استان متوقف شد




در حالی که در سال‌های اخیر کاهش نرخ بیکاری در استان آرزو بوده و اگر هم پیش آمده موقتی بوده است، اما استاندار از کاهش این نرخ  و نیز افزایش مشارکت اقتصادی در استان خبر می دهد. به گزارش همشهری «هوشنگ بازوند» در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان که در فرمانداری کنگاور برگزار شد، با بیان این‌که نرخ بیکاری در استان کاهش یافته است، افزود: کاهش 4/0 درصدی نرخ بیکاری در سال 96 با وجود شوک مهیب زلزله اخیر در این استان، نشان از توقف رشد بیکاری دارد. این مسئول ادامه داد: گزارشی که اردیبهشت امسال برای رئیس جمهوری ارسال شد نشان می دهد که سال 95 نرخ مشارکت اقتصادی در کرمانشاه 38/9 درصد بوده که در سال 96 به 41/5 درصد رسیده و این اختلاف، نشان دهنده سطح مشارکت مردمی در بخش اشتغال است.

استاندار گفت: نرخ بیکاری استان در میانگین 4 فصل سال 95 با 22 درصد بیشترین نرخ بیکاری کشور را داشت، که در سال 96 به رقم 21/6 رسیده که نشانگر توقف نرخ بیکاری است و کاهش بیشتر آن دور از ذهن نیست. بازوند در ادامه با اشاره به این‌که مردم از ما توقع دارند به هر شکلی شده نرخ بیکاری را کاهش دهیم، افزود: این میزهایی که ما به عنوان مدیر پشت آن‌ها نشسته ایم، اگر منفعت آن به زندگی مردم نرسد هیچ ارزشی ندارند. 

وی در ادامه با بیان این‌که برای مقابله با معضل بیکاری در کرمانشاه نیازمند مدیران ریسک‌پذیر، خلاق و کارآمد هستیم، افزود: در خصوص بیکاری استان با کسی مماشات نمی کنیم و اگر مدیر بانک یا سازمانی در این زمینه کم کاری کند، به دنبال تغییر چنین مدیری خواهیم بود. بازوند در ادامه بخش خصوصی را بازوان توانمند و قدرتمند دولت در جامعه برای توسعه و پیشرفت عنوان کرد و افزود: سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده و در واقع معنای این نامگذاری حمایت از بخش خصوصی، کارگر، کارآفرین، تولید کننده، سرمایه‌گذار و تولید ثروت است.


علت اصلی رشد بیکاری

استاندار علت اصلی رشد بیکاری در این استان را موانع بر سر راه سرمایه‌گذار برای ایجاد اشتغال‌زایی و تولید دانست و اظهار کرد: سرمایه جریان سیالی است و باید موانع برسر راه آن برداشته شود و امسال برای نخستین بار اعتبارات عمرانی استان ‌صورت 100درصد تخصیص یافته است. بازوند در ادامه با بیان این‌که باید مدیران نقد منصفانه را بپذیرند، تصریح کرد: دولت از نقد سازنده و منصفانه استقبال می کند و توقع دفاع واقع بینانه را دارد. وی همچنین با تاکید مجدانه بر تزریق امید به جامعه، اظهار کرد: همه مدیران را موظف کردیم از تجهیزات بومی داخل استان خرید کنند و همچنین ورود هر نوع سیمان به استان کرمانشاه که ظرفیت بالا در تولید آن را در کارخانه های بومی داریم، باید ممنوع شود.


کارخانه قند در کنگاور احداث می‌شود

سرپرست فرمانداری کنگاور هم در این در جلسه گفت: کارخانه تولید قند در این شهرستان با ظرفیت سالانه 400 هزار تن فراوری چغندر قند احداث می شود. «خیرالله خزایی» افزود: کارخانه قند کنگاور در مساحت 30 هکتار یکی از بزرگ‌ترین کارخانه های قند کشور خواهد بود که با همت بخش خصوصی ساخته می شود.

وی با اشاره به این که کنگاور در کشت چغندر جایگاه نخست استان را دارد و هرسال چغندرکاران برای فروش این محصول با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و نارضایتی آن‌ها را به همراه داشته است، عنوان کرد: احداث‌ کارخانه قند در این شهرستان می‌تواند در بهبود شرایط اقتصادی، توسعه کشاورزی و همچنین ایجاد اشتغال پایدار تأثیرگذار باشد. وی با بیان این‌که تمام کشاورزان منطقه و مردم از این کارخانه منتفع خواهند شد، گفت: این کارخانه در اراضی حاشیه تصفیه‌خانه فاضلاب کنگاور ساخته می‌شود.

سرپرست فرمانداری کنگاور در ادامه گفت: عملیات اجرایی سد آناهیتای کنگاور با 65 درصد پیشرفت متوقف شده و پیمانکار آن، کار را تعطیل کرده و پیشرفت چندانی در این طرح عمرانی محقق نشده است. وی همچنین با اشاره به فعالیت 33 واحد صنعتی فعال، 8 واحد نیمه فعال و 18 واحد تعطیل در شهرک صنعتی کنگاور افزود: حمایت از تولید داخل و ایجاد اشتغال پایدار در واحدهای صنعتی نیازمند مساعدت و حمایت کارگروه اشتغال استان است.


کنگاور؛ نگین استان 

امام جمعه کنگاور نیز در این جلسه با بیان این‌که این شهرستان به ظاهر به عنوان پیشانی استان شناخته می‌شود، ولی در عمل محروم ترین شهر کشور است، افزود: کنگاور به عنوان نگین استان کرمانشاه باید در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد.  حجت الاسلام «علی محمد لروند» در ادامه افزود: تاکنون فقط 50 تا 60 درصد از کشاورزان پول محصولات خود را دریافت کرده اند که جای بررسی دارد. 

وی با اشاره به اعتراض کشاورزان نسبت به انسداد چاه‌های آب در فصل کشاورزی، بیان کرد: امسال شهرستان کنگاور مشکل کمبود آب دارد که با پلمب چاه های غیرمجاز می توان تا حدودی از مصرف بی رویه آب جلوگیری کرد، ولی باید در فصل پاییز یا زمستان این اقدام صورت گیرد که کشاورزان نیز متضرر نشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید