• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 19 بهمن 1400
کد مطلب : 153324
+
-

آماده‌باش شهر در مقابل موج ششم کرونا

سازمان مدیریت بحران و شرکت شهرسالم شهرداری بار دیگر برنامه‌های ویژه‌ای را برای درمان و واکسیناسیون شهروندان در برابر سویه جدید کرونا آغاز کرده‌اند

گزارش
آماده‌باش شهر در مقابل موج ششم کرونا

محمود مولایی- روزنامه‌نگار

 سویه اومیکرون، پیک ششم کرونا در کشور را کلید زد و همزمانی آن با فرارسیدن نوبت دوز سوم واکسیناسیون اغلب مردم، بار دیگر سرعت واکسیناسیون در شهر تهران را افزایش داد. اکنون شهر تهران در مواجهه با سویه اومیکرون به حالت آماده‌باش درآمده است. روز گذشته بعد از مدت‌ها آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا 3رقمی شد و بالا بودن میزان سرایت‌پذیری سویه جدید کرونا شهرداری تهران را بر آن داشت جدی‌تر از گذشته بحث درمان و واکسیناسیون را پیگیری کند. مدیرعامل شرکت شهرسالم شهر تهران خبر داد که از ابتدای سویه جدید کرونا به نام اومیکرون مراکز درمانی شهرداری تهران به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. امیر نورمحمدی در این رابطه به همشهری گفت: «از ابتدای سویه جدید کرونا به نام اومیکرون به مراکز درمانی شرکت سالم حالت آماده‌باش دادیم. با توجه به تجربه درمانی که در پیک پنجم داشتیم، تقریبا بیشتر مراکز درمان خود را برای درمان بیماران کرونایی آماده کردیم. در پیک پنجم 12هزار بیمار کرونایی داشتیم که رمدسیویر دریافت کردند؛ برای همین اگر در پیک ششم هم نیاز به تزریق رمدسیویر باشد، مراکز درمانی شرکت شهر سالم آمادگی لازم را دارد.»
علاوه بر فعالیت مراکز درمانی شهرداری تهران در زمینه کرونا، زمان واکسیناسیون دوز سوم اغلب شهروندان تهرانی هم فرارسیده است. پرسنل درمانی شهرداری تهران از ابتدای واکسیناسیون 650هزار دوز واکسن به شهروندان تزریق کرده‌اند و همچنان واکسیناسیون در مراکز ثابت، سیار و از طریق سامانه 137انجام می‌شود. مدیرعامل شرکت شهر سالم یادآور شد: «با توجه به پروتکل‌های بهداشتی با مشارکت معاونت توسعه، برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری تهران دستورالعمل‌ها تدوین شد و در 6پیکی که از حضور کرونا می‌گذرد، دستورالعمل‌ها به اطلاع همکاران رسید. البته متولی این دستورالعمل‌ها، وزارت بهداشت است که با توجه به پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را در زمینه درمان و واکسیناسیون جلوگیری از کرونا ادامه می‌دهد.»
نورمحمدی ادامه داد: «در مقطعی از زمان بار مراجعه‌‎کنندگان برای واکسیناسیون کاهش پیدا کرد، ولی سعی کردیم همچنان به مراجعه‌کنندگان رسیدگی لازم را داشته باشیم. البته مرکز واکسیناسیون بعثت را به‌دلیل کاهش مراجعه‌کنندگان تعطیل کرده بودیم که با شروع پیک ششم دوباره راه‌اندازی شد. واکسیناسیون در سالن ورزشی جانبازان هم انجام می‌شد و به‌دلیل کاهش مراجعه‌کننده دوباره فعالیت ورزشی در این سالن از سر گرفته شد. این سالن در مجاورت شهرداری منطقه 10است و با شروع پیک ششم این مرکز واکسیناسیون را به درمان منطقه منتقل کردیم تا وقفه‌ای در روند واکسیناسیون به‌وجود نیاید.»
او اضافه کرد:‌ «در مرحله سوم واکسیناسیون کاهش نسبی در مورد میزان مراجعه‌کنندگان داشتیم و یکی از دلایل آن تنوع در واکسن‌ مراکز است؛ یعنی فردی که قصد دارد دوز سوم واکسن را دریافت کند، با توجه به دریافت نوع واکسن در دوز اول و دوم در نوبت سوم نوع واکسن را انتخاب می‌کند؛ برای همین، ما سعی کردیم با همکاری‌های لازم در مراکز درمانی شهرداری تهران واکسن‌های متنوعی داشته باشیم؛ طوری که در برخی از مراکز درمانی واکسن تا 11، 12صبح تمام می‌شود.»
در مورد سویه اومیکرون یک مقدار ساده‌انگاری ایجاد شده بود، ولی تفاوتی ندارد و همچنان استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و دیگر پروتکل‌های بهداشتی باید رعایت شود. ساده‌انگاری مردم تکلیف کادر درمان و رسانه‌ها را سنگین‌تر می‌کند و بهتر است همچنان پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید