• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 19 بهمن 1400
کد مطلب : 153307
+
-

طنین‌انداز شدن نوای اقوام ایرانی در پایتخت

دهه فجر
طنین‌انداز شدن نوای اقوام ایرانی در پایتخت

«ایران سرای من» عنوان برنامه‌ای است که به مناسبت سالروز جشن ملی1400، با حضور گروه‌های موسیقی اقوام ایرانی در میدان‌های پایتخت (آزادی، ولیعصر، انقلاب و...) اجرا می‌شود. ایستگاه‌های مترو و ایوان انتظار نیز میزبان نمایشگاه عکس‌های انقلابی هستند. در میدان ولیعصر یک دوربین عکاسی بزرگ با یک فریم عکس از حضور مردم در سال 57قرار داده شده است. پرچم ایران در ابعاد و اندازه‌های مختلف در شهر برافراشته شده‌ و صدای آوا و موسیقی سنتی دلنشین اقوام ترک، لر، بلوچ، کرد و... از میدان‌های بزرگ شهر به گوش می‌رسد.
به گزارش همشهری، امسال اداره کل فرهنگی شهرداری تهران علاوه بر ویژه‌برنامه ایران سرای من، اجرای 600عنوان برنامه دیگر با محوریت مشارکت مردم و همراهی شهرداری‌های مناطق را آغاز کرده است که از 12بهمن شروع شده‌اند و تا 22بهمن ادامه خواهند داشت.

استقبال مردم از موسیقی‌های سنتی
در میدان انقلاب میان همهمه و شلوغی، ناگهان صدای خوش موسیقی همگان را متحیر می‌کند. نظر عابران به‌سمت صدا جلب می‌شود و در یک‌چشم برهم‌زدنی مردم دور گروه هنری کردی که لباس‌های سنتی زیبا به تن دارند، حلقه می‌زنند و برای ثبت هنرنمایی آنها دست به دوربین می‌شوند. به‌گفته محمدحسن جعفرزاده، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، گروه‌های هنری اقوام مختلف از استان‌های آذربایجان، لرستان، کردستان و... به پایتخت آمده‌اند تا با حضور در برنامه ایران سرای من از یک سو موسیقی اصیل اقوام را معرفی کنند و از سوی دیگر نوای همدلی و اتحاد را در تهران (کلانشهر الگوی جهان اسلام) طنین‌انداز کنند و نشان دهند که ملت ایران با هر قومیتی به پرچم کشورشان افتخار می‌کنند.

خلق لحظات شاد در ایام فجر
علاوه بر گروه‌های موسیقی، گروه‌های هنری در حوزه کودک و نوجوان، فعالان حوزه استندآپ و کارناوال‌های عروسکی هم تا روز جمعه (22بهمن) در میدان‌های شهر برنامه اجرا می‌کنند. آنطور که جعفرزاده گفته است برنامه شعرخوانی و حافظ‌خوانی هم توسط گروه‌های ادبی در مساجد، مراکز فرهنگی و هنری و حتی روی استیج خیابانی هم اجرا می‌شود. این روزها که سویه جدید کرونا (اومیکرون) بی‌پروا می‌تازد و آمار مبتلایان اوج گرفته و مرگ‌ومیرها هم 3رقمی شده‌اند، در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اکثر برنامه‌های ایام فجر در فضای باز اجرا می‌شوند. البته برخی از برنامه‌ها هم با حداقل شرکت‌کنندگان در فضاهای بسته مانند مساجد اجرا می‌شوند. غبارروبی مزار شهدا، برگزاری یادواره شهدای انقلاب و تجلیل از مبارزان انقلابی در 43مسجد، راه‌اندازی کاروان نور (خودروهای سیار) و همچنین اجرای ویژه‌برنامه «پویش گام دوم، نسل چهارم» برای نوجوانان 10 تا 18سال، دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده هستند که با مشارکت مردم در مناطق اجرا می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید