• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15332
+
-

کاهش تولید برق به‌دلیل کمبود آب

شهروندان اصفهانی با صرفه‌جویی ١٠درصدی نگران خاموشی یا قطع برق در تابستان نباشند

محمد منزه| اصفهان- خبرنگار:

مدیر امور برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در نشست خبری امور برق مرکز اصفهان می‌گوید: هزینه اجرای پروژه‌های امور برق مرکز در سال گذشته ٨/٧ میلیارد تومان بوده است. تا اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری 2770 مشترک جدید به این شبکه برق اضافه شده است.«سید علیرضا عریضی» بیان می‌کند: اکنون این مرکز دارای بیش از ١٤٤ هزار مشترک است که از این تعداد ٩٤٠ مشترک دیماند و بقیه مشترکان 2فاز و 3فاز هستند.وی در مورد تجهیزات برق امور مرکز ادامه می‌دهد: ٦٣دستگاه پست هوایی، ٣٢٢ پست زمینی، ١٦٩ کیلومتر طول شبکه فشار متوسط زمینی، ٩ کیلومتر طول شبکه فشار متوسط هوایی، ٤٢٣ کیلومتر طول شبکه فشار ضعیف هوایی و ٣٦٢ کیلومتر طول شبکه فشار ضعیف هوایی از تجهیزات امور برق مرکز است.

عریضی درباره مهم‌ترین اقدامات و پروژه‌های این مرکز می‌گوید: یکی از اقدامات برق امور مرکز استفاده از کابل خودنگهدار در شبکه‌های فشار ضعیف هوایی است. امور برق مرکز با چشم‌انداز پنج‌ساله طرح تبدیل شبکه‌های فشار ضعیف هوایی محدود به کابل خودنگهدار را در دستور کار قرار داده است.

این پروژه با هدف افزایش قابلیت اطمینان شبکه، کاهش میزان خاموشی‌ها، کاهش انرژی توزیع‌نشده، بهینه‌سازی شبکه‌های فرسوده، رعایت جرایم و ایمنی شهروندان، حفظ طبیعت و محیط زیست، زیباسازی مبلمان شهری و کاهش هزینه‌های شاخه‌بری در مناطق مشجر اجرا شده است. در یک سال گذشته بیش از ٧ کیلومتر شبکه در قالب طرح تبدیل شبکه به کابل خودنگهدار ایجاد شده که مهم‌ترین آن در خیابان‌های ولیعصر(عج)، ابوالحسن اصفهانی، عباس‌آباد و خیام بوده است. مدیر امور برق مرکز شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در ادامه می‌گوید: همچنین به نصب تجهیزات اتوماسیون روی پست‌های زمینی و شبکه فشار متوسط هوایی اقدام کرده‌ایم و در طول یک سال گذشته ٩ دستگاه پست زمینی و ٥ دستگاه سکسیونر هوایی به تجهیزات اتوماسیون مجهز شده است. 
با اجرای پروژه‌های عمرانی در یک سال گذشته ٩ باب ساختمان پست زمینی، ٧ دستگاه پست زمینی، ٢١ کیلومتر شبکه فشار متوسط هوایی و زمینی و ١٣ کیلومتر شبکه فشار ضعیف هوایی ساخته شده است.


مصرف انرژی 2برابر میانگین جهانی است

«محمدمهدی عسگری» مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان می‌گوید: ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های کل کشور ٨٠ هزار مگاوات است که از این میزان، نیروگاه‌ها ٥٧ تا ٥٨ هزار مگاوات در حداکثر توان خود می‌توانند برق تولید کنند. به لحاظ ظرفیت و توان تولیدی در دنیا در رده ١٤ قرار داریم و در منطقه خاورمیانه اول هستیم. این نشان می‌دهد که قدرت و توان تولید برق در کشور ایران بالاست.

وی در مورد مصرف بی‌رویه انرژی در ایران می‌گوید: مردم ایران یک‌درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که 2 درصد انرژی دنیا را ایرانی‌ها مصرف می‌کنند، یعنی 2برابر میانگین جهانی در کشور از انرژی استفاده می‌کنیم. بنابراین توان و ظرفیت تولیدی در نیروگاه‌های تولید برق ما جوابگوی این‌همه مصرف انرژی نیست.
عسگری می‌گوید: متاسفانه با توجه به کم‌بارشی در سال گذشته، امسال از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی کم خواهد شد.


تعطیلی یک نیروگاه

این مسئول در مورد تعطیلی یک نیروگاه تولید برق در استان به دلیل کمبود آب می‌گوید: کمبود بارش در استان باعث شده نیروگاه تولیدی اسلام‌آباد که یکی از مهم‌ترین مراکز تولید برق است دیگر توان تولید نداشته باشد. این نیروگاه اکنون از ١٠درصد ظرفیت خود استفاده می‌کند که این مقدار نیز در تابستان به دلیل کمبود آب تولید نخواهد شد. لذا شرکت توزیع برق مجبور است برای جبران برق خود از شبکه سراسری تغذیه کند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق در مورد همکاری مردم اصفهان برای مدیریت مصرف توزیع برق می‌گوید: در سال ٩٦مشترکین اصفهانی 5هزار و 500 میلیون مگاوات ساعت انرژی مصرف کردند که بیشترین مصرف‌کنندگان مشترکین خانگی و تجاری بوده‌اند. بیشترین انرژی مصرف‌شده در سال گذشته مربوط به فصل تابستان و استفاده از وسایل سرمایشی بوده است. شرکت توزیع برق اصفهان برای مدیریت مصرف خود نیازمند همکاری شهروندان اصفهانی است. لذا تقاضای ما از مردم اصفهان این است که در تابستان سال جاری به خصوص در ماه‌های تیر و مرداد فقط ٢٠٠ ساعت یعنی ١٠درصد در زمان اوج مصرف (ساعات ١٢تا١٤ بعدازظهر) صرفه‌جویی کنند تا در تابستان امسال شاهد خاموشی و قطع برق نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید