• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 19 بهمن 1400
کد مطلب : 153275
+
-

وزیر نفت وعده داد

اعلام جزئیات قراردادهای نفتی ایران با چین و روسیه


وزیر نفت می‌گوید: «جزئیات قراردادهایی که در مذاکرات بین مقامات ایران با کشورهای چین و روسیه به نتیجه نهایی برسد، در وقت مناسب به مردم اطلاع داده می‌شود.» این وعده جواد اوجی در پاسخ به پرسش خبرنگاران است.
 به گزارش همشهری، ایران از زمان استقرار دولت سیدابراهیم رئیسی، سیاست نگاه به شرق را به‌ویژه در زمینه سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز دنبال کرده، مذاکراتی هم صورت‌گرفته و انتظار می‌رود شرکت‌های روسیه و چین اقدام به سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی نفت و گاز ایران کنند.
وزیر نفت روز گذشته در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه ایران‌پلاست اعلام کرد: میزان درآمدهای ارزی صنعت پتروشیمی ایران در 10ماه امسال 10میلیارد دلار بوده که ارز آن در سامانه نیما عرضه شده است.
اوجی همچنین درباره آخرین وضعیت تامین خوراک مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی، اعلام کرد: دولت سیزدهم برای تأمین پایدار خوراک پتروشیمی‌ها عزم جدی دارد، به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری و کمبود خوراک، بخش قابل‌توجهی از ظرفیت پتروشیمی‌های کشور خالی مانده، تلاش می‌کنیم با توسعه میدان‌های جدید گازی، جمع‌آوری گازهای مشعل و احداث پتروپالایشگاه‌ها دغدغه شرکت‌های پتروشیمی را کاهش دهیم. او همچنین فاش کرد: به‌دلیل توقف سرمایه‌‌گذاری در بخش‌های بالادستی نتوانسته‌ایم برنامه تولید یک میلیارد و ۲۵۰‌میلیون مترمکعبی گاز را تحقق بخشیم و متأسفانه به این دلیل، در فصل سرما با کمبود خوراک روبه‌رو هستیم.

بازنگری واگذاری سهام پتروشیمی‌ها
اوجی اعلام کرد: واگذاری‌های صورت‌گرفته در صنعت پتروشیمی با برنامه‌ریزی دقیق در سال‌های اخیر انجام نشده است؛ در دوره جدید ضمن غربالگری این طرح‌‌ها تلاش می‌کنیم توسعه و پیگیری این طرح‌ها را به افراد کاردان بسپاریم تا تکلیف این طرح‌های نیمه‌تمام مشخص شود. به‌گفته اوجی، به‌زودی هلدینگ خلیج‌فارس قرارداد جمع‌آوری میدان‌های نفتی غرب کارون را امضا می‌کند؛ از این‌رو تا پایان این دولت تکلیف طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل مشخص می‌شود. او با اشاره به برنامه‌های دولت سیزدهم برای صنعت پتروشیمی اعلام کرد: تا پایان سال‌۱۴۰۶ ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۱۴۰‌میلیون تن در سال می‌رسد.

آخرین وضعیت قراردادهای نفتی
وزیر نفت با بیان اینکه بر این اساس یکی از برنامه‌های ما در شرکت ملی نفت توسعه میدان‌های گازی و به‌ویژه میدان‌های مشترک است، تأکید کرد: از ابتدای روی کارآمدن دولت سیزدهم تاکنون ۴.۵‌میلیارد دلار قرارداد توسعه میدان‌های نفت و گاز با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شده، ضمن اینکه بیش از ۱۰‌تفاهمنامه هم امضا شده است. اوجی با بیان اینکه قراردادهای داخلی با شرکت‌های توانمند داخلی که بعضی از آنها کنسرسیوم تشکیل داده‌اند، امضا شده است، تأکید کرد: جزئیات قراردادهای نفت و گاز را که با شرکت‌های خارجی امضا کرده‌ایم، به وقتش به مردم اعلام می‌کنیم.

منتظر مذاکرات وین نمی‌مانیم
وزیر نفت با بیان اینکه منتظر نتیجه مذاکرات وین نمی‌مانیم، افزود: اما قطعا اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، شاهد گشایش‌های بهتری خواهیم بود، زیرا در همین مدت بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی دنیا به ما ایمیل زده‌اند و مذاکراتشان را برای سرمایه‌‌گذاری در حوزه نفت و گاز شروع کرده‌اند. او به احداث واحد ۳۰۰‌هزار بشکه‌ای پتروپالایشگاهی که در لایحه بودجه آمده، اشاره کرد و با بیان اینکه پتروپالایشگاه‌ها علاوه بر تأمین سوخت و تضمین امنیت انرژی، خوراک صنعت پتروشیمی را تأمین می‌کنند، یادآور شد: ۱۲ قرارداد پتروپالایشگاهی منعقد شده که 8قرارداد مربوط به نفت خام و 4قرارداد هم بر پایه خوراک میعانات گازی است که یک میلیون و ۴۶۰‌هزار بشکه ظرفیت فراوری دارد که به تأمین سوخت و تامین خوراک می‌پردازد. اوجی تأکید کرد: وزارت نفت بنا دارد یک واحد ۳۰۰‌هزار بشکه‌ای پتروپالایشگاهی را در قالب منابع لایحه بودجه‌1401 احداث کند، در نتیجه انتظار داریم مجلس نیز این بخش لایحه را تصویب کند.

مکث
وعده پتروشیمی‌ها

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در مراسم افتتاح ایران‌پلاست اعلام کرد: ظرفیت نصب‌شده صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه به ١۴٠‌میلیون تن و در یک افق ١٠‌ساله و تا پایان برنامه هشتم توسعه به ٢٠٠‌میلیون تن می‌رسد. مرتضی شاه‌میرزایی، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را ۹۰‌میلیون تن در سال اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود این مقدار تا پایان سال آینده به ۱۰۴‌میلیون تن خواهد رسید. شاه‌میرزایی گفت: در ماه‌های اخیر مذاکراتی با کشورهای بزرگ دنیا برای فروش محصولات پتروشیمی ایران صورت گرفته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید