• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 19 بهمن 1400
کد مطلب : 153247
+
-

طلسم جام

مانه و شیرهای ترانگا نخستین جام عمر کی‌روش را از او دزدیدند

طلسم جام

کارلوس کی‌روش نتوانست بر طلسم جام نیاوردنش غلبه کند و آخرین فرصت جام گرفتن در یک تورنمنت را هم با شکست در فینال جام‌ملت‌های آفریقا از دست داد. کی‌روش که 2 بار در رده جوانان در جام جهانی سابقه قهرمانی دارد، در رده بزرگسال تنها یک‌جام آن هم با کهکشانی‌ترین رئال‌مادرید تاریخ آورد که آن هم با یک‌بازی در سوپرجام اسپانیا بود. کی‌روش حتی با ایران هم در قاره آسیا موفق به کسب جام نشد و با مصر هم در جام کشورهای عرب نتوانست به فینال برسد. اما این‌بار واقعا به جام قهرمانی نزدیک بود. او از تیم ملی مصر یک‌تیم نفوذناپذیر و البته نفوذ نکننده ساخته بود که گل نمی‌خورد و همه بازی‌ها را به وقت اضافه می‌کشاند. سنگال از مسیر اتوبان پا به فینال گذاشت و با حریفانی ساده مثل بورکینافاسو و گینه استوایی روبه‌رو شد اما مصر با همه مدعیان قهرمانی غیراز الجزایر بازی کرد. کی‌روش در مرحله گروهی هم به پست نیجریه خورد و باخت اما در ادامه تصمیم گرفت دیگر گل نخورد. 2 برد یک بر صفر در مرحله گروهی و 4‌بازی در مرحله حذفی که 3‌تای آن بدون گل به پنالتی کشید و یکی در وقت اضافه با پیروزی همراه بود، حاصل ادامه کار کی‌روش با مصر در این رقابت‌ها بود. پرافتخارترین تیم جام‌ملت‌ها با دفاعی اتوبوسی، آن هم با اتوبوس 2طبقه و با اتکا به محمد صلاح و دروازه‌بان پنالتی‌گیرش تا آستانه کسب هشتمین جام هم پیش رفت اما نشد و جام برای اولین‌بار به سنگال رسید.


  آلیو سیسه کاپیتان نخستین سنگال حاضر در فینال جام‌ملت‌ها، کاپیتان سنگال حاضر در یک چهارم نهایی جام جهانی (بهترین عملکرد تاریخ آفریقا)، سرمربی دومین سنگال حاضر در فینال جام‌ملت‌ها و سرمربی نخستین سنگال قهرمان این رقابت‌ها شد.
  محمد ابوجبل که قهرمان مصر در این رقابت‌ها بود، در دور گروهی اصلا بازی نکرد. او نخستین بازی خود در جام‌ملت‌های آفریقا ۲۰۲۱ را در یک‌هشتم نهایی انجام داد و پنالتی‌های مهمی گرفت. او در نیمه اول فینال یک‌پنالتی از سادیو مانه را گرفت و یک پنالتی هم در ضیافت پنالتی‌ها مهار کرد تا توانایی‌هایش را نشان دهد. مهار پنالتی اریک بایی، مهار پنالتی هارولد موکودی، مهار پنالتی لی سیلیکی و مهار پنالتی سادیو مانه، نقشی کلیدی در صعود مصر به فینال داشت.
  7فینال از 13فینال اخیر جام‌ملت‌های آفریقا به وقت‌های اضافه رفته است؛ ۵‌فینال از این ۶‌فینال، با تساوی بدون گل در 90‌دقیقه به پایان رسیده است.
  جایزه بهترین بازیکن جوان تورنمنت هم نصیب عیسی کابور از بورکینافاسو رسید، بازیکن منچسترسیتی که به‌صورت قرضی در تیم تروا در فرانسه بازی می‌کند. سنگال جایزه بازی جوانمردانه را هم کسب کرد.
  کفش طلایی بهترین گلزن با 8گل زده به ونسان ابوبکر از کامرون رسید. اهمیت گل‌های او را اینگونه درک کنیم که تیم ملی مصر در این رقابت‌ها 4گل به ثمر رساند که یکی از آنها در وقت اضافه بود اما ابوبکر 8گله شد.   در 52مسابقه این دوره درست 100گل ردوبدل شد؛ میانگین 1.92گل در هر مسابقه.
  2 تیم فینالیست جام‌ملت‌ها در پلی‌آف جام‌جهانی هم به قرعه همدیگر خورده‌اند و یکی از آنها یا به‌عبارت دیگر، یکی از میان محمد صلاح و مانه جام‌جهانی آینده را از دست خواهند داد.

در پایان این مسابقات دستکش طلایی به ادوارد مندی، دروازه‌بان سنگال و چلسی رسید. او پس از پیوستن به چلسی یک‌لیگ قهرمانان و یک‌سوپرجام اروپا برده بود و با این تیم به فینال جام اتحادیه این فصل هم رسیده است. سادیو مانه هم جایزه بهترین بازیکن جام را گرفت

عملکرد کارلوس کی‌روش در جام‌ملت ‌ها  در قاره‌های مختلف

 آفریقای‌جنوبی |   جام ‌ملت‌های آفریقا ۲۰۰۲: یک‌چهارم نهایی

ایران  |   جام‌ملت‌های آسیا ۲۰۱۵: یک‌چهارم نهایی

ایران  |   جام‌ملت‌های آسیا ۲۰۱۹: نیمه‌نهایی
 
کلمبیا  |   کوپا آمریکا ۲۰۱۹: یک‌چهارم نهایی

مصر  |   جام‌ملت‌های آفریقا ۲۰۲۱: شکست در فینال

این خبر را به اشتراک بگذارید