• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 19 بهمن 1400
کد مطلب : 153246
+
-

تلاش برای بودن

گروه‌های نمایشی در این روزها‌ی سخت‌تلاش می‌کنند/ اجراهای خود را روی صحنه بیاورند

گزارش
تلاش برای بودن

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه نگار

اصلا نمی‌توان جشنواره‌های چندسال اخیر را با جشنواره‌های سال‌های گذشته مقایسه کرد. به‌نظر تمام هم و غم این است که در این وضعیت این جشنواره زنده بماند. گروه‌های جوان بیشترین تلاش را دارند. با این حال دیر یا زود باید فکری برای جشنواره فجر کرد؛ جشنواره‌ای که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، اما همچنان تلاش می‌کند خوب یا بد روی پایش بایستد. با شدت یافتن همه‌گیری اومیکرون گروه‌ها در تلاش هستند که بتوانند اجراهای خود را روی صحنه داشته باشند؛ اجراهایی که از داشتن تماشاگران محروم بوده و با کمترین ظرفیت روی صحنه می‌روند. در این میان برخی از گروه‌های خارجی به‌خاطر ویروس از حضور در جشنواره انصراف داده‌اند و برخی از آنها هم گرفتار بیماری شده و به ناچار از حضور در جشنواره کنار کشیده‌اند. در سومین روز از جشنواره تالارهای نمایشی میزبان گروه‌هایی از پایتخت و دیگر شهرها هستند و کشور عراق هم در بخش ملل 2اجرا دارد. تالار وحدت بعد از یک اجرای نمایش «بروخا» از گرگان تا پایان جشنواره، برنامه‌ای ندارد؛ تالاری که به‌نظر می‌توانست در این وضعیت کرونا میزبانی چند نمایش را با توجه به دکور تئاترها داشته باشد.
سالن اصلی تئاترشهر هم با پایان اجرای «بانوی محبوب من» گلاب آدینه خود را برای میزبانی نمایش «هملر بیژنی» از شهرستان فسا آماده می‌کند. 19بهمن‌ماه هم «آرش، شهرسوخته، بخش طبی4» فردوس حاجیان در 2نوبت اجرا می‌شود. این اجرا در تالار چهارسو خواهد بود؛ نمایشی که حاجیان قرار است راوی آن باشد. به‌گفته حاجیان، این اثر روایت یکی از کهنه‌سربازان وطن است که در عملیات والفجر ۸ بر اثر بمباران شیمیایی، یعنی مخوف‌ترین گازهای شیمیایی و عظیم‌ترین عملیات، مجروح و به بیمارستان امام، بخش طبی۴ منتقل می‌شود؛ بسیاری از مجروحان عملیات در این بیمارستان و یکی‌یکی روی تخت‌هایشان شهید می‌شدند.
تالار سایه هم میزبان نمایشی از گچساران است. «همه برادران من» به کارگردانی داوود پارسا که روی صحنه می‌رود. در قشقایی هم نمایش «تختی در اتاق 23هتل آتلانتیک» در 2نوبت اجرا دارد.
با وجود کنسل شدن 2 اجرا در بخش بین‌الملل، عراق یکی از کشورهایی است که در این دوره از جشنواره حضور دارد. کارگردان عراقی یکی از متن‌های اوژن یونسکو را برای حضور در فجر انتخاب کرده و قرار است در سومین روز از جشنواره «صندلی‌ها» به‌کارگردانی نجات نجم ماجد در 2نوبت اجرا شود. در تالار اصلی مولوی هم کارگردانی از قزوین با نمایش «پروانه الجزایری» حضور خواهد داشت. سالن سمندریان ایرانشهر هم «سه‌گانه پاریسی» ایوب آقاخانی را دارد. در تالار حافظ هم آرمان شیرالی‌نژاد نمایش «اودو» را روی صحنه می‌برد. در چهارمین روز از جشنواره هم گروه‌هایی از فسا، اندیمشک و مشهد اجرا دارند. اجراهای جشنواره چهلم درحالی روی صحنه می‌روند که با شدت گرفتن امیکرون، تنها از ظرفیت 30درصدی سالن‌های نمایش استفاده می‌شود و سالن‌های کوچک هم بلیت‌فروشی ندارند و علاقه‌مندان به تماشای نمایش‌ها می‌توانند از طریق پلتفرم‌ها تئاترهای منتخب خود را تماشا کنند. محوطه باز تئاترشهر و خانه هنرمندان هم در سومین روز از جشنواره پذیرای 8نمایش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید