• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15313
+
-

حالا وقت پرش جهانبخش است

تیتر یک
حالا وقت پرش جهانبخش است

«آقای گل لیگ هلند؛ کاری که هیچ بازیکن آسیایی نتونسته بود انجام بده. استعدادهای سرزمینمون رو باور کنیم و بیشتر بهشون بها بدیم.» مهدی مهدوی‌کیا با این توئیت موفقیت علیرضا جهانبخش را تبریک گفت. موفقیت بازیکن جوانی که او را الگوی خودش قرار داده و تقریبا دارد همان راهی را می‌رود که او رفته بود. مهدوی‌کیا و جهانبخش بیرون از زمین فوتبال هم به هم شبیه‌اند. هر دو محجوب و بسیار سختکوش. 
   احتمالا یکی از کسانی که از آقای گل شدن علیرضا جهانبخش خیلی خوشحال  شده، شما هستید. ظاهرا خیلی وقت است با شما در ارتباط است و به او مشاوره هم می‌دهید.
علیرضا را از وقتی جوان بود می‌شناسم. تیم‌ملی جوانان بازی می‌کرد. بعد هم که آمد در داماش و با من هم تیمی شد. آنجا درخشش خوبی داشت. تقریبا در بیشتر این مدت با من در تماس بوده و مشورت گرفته. سر رفتن به اروپا هم به من زنگ زد. به نظرم تصمیم درستی گرفت. دقیقا همان راهی را رفت که من رفته بودم. اول رفت نایمخن که یک تیم کوچک بود مثل من که شروع فوتبال اروپایی‌ام در بوخوم بود. بعد هم که خواست از نایمخن جدا شود، بهش گفتم سعی کن در هلند بمانی و خودت را ثابت کنی. خدا را شکر آدم‌های خوبی کنارش هستند و بهش کمک می‌کنند. همان هفته‌های اول که رفته بود هلند یک‌بار رفتم پیشش. چند ساعت با هم حرف زدیم. سعی کردم یک سری از نکاتی را که خودم در آلمان تجربه کرده بودم، برایش 
توضیح بدهم.
  غیر از ویژگی‌های فنی، از نظر رفتاری هم جهانبخش شباهت‌های زیادی به شما دارد. اهل جار و جنجال نیست و غیر از خبر گل‌ها و پاس‌ گل‌هایی که می‌دهد، معمولا خبر دیگری درباره او نمی‌شنویم.
این خیلی مهم است که بازیکن وقتی وارد یک باشگاه یا یک لیگ اروپایی می‌شود، دنبال چه هدفی باشد و چقدر روی هدفش تمرکز داشته باشد. کار خوبی که علیرضا کرد این بود که خیلی سریع زبان یاد گرفت. همین کمکش کرده با بازیکن‌ها و مربی و اطرافیانش بتواند ارتباط بگیرد. من نسبت به آینده او خیلی خوشبینم. قطعا قدم‌های بزرگتری برمی‌دارد. ان‌شاءالله در جام‌جهانی هم می‌تواند به تیم‌ملی کمک کند.
  غیر از گلزنی، جهانبخش در پاس گل هم آمار درخشانی دارد. این فصل 12پاس‌گل داده و در جدول پاسورهای لیگ هلند مشترکا سوم شده. در بوندس‌لیگا خود شما را هم با پاس‌گل‌هایتان می‌شناختند.
دقیقا یاد شرایط خودم می‌افتم. واقعا افتخار بزرگی است که توانسته هم آقای گل شود و هم در لیست بهترین پاسورها باشد. کار ساده‌ای نیست. علیرضا سرعتش هم خوب است، خوب هم شوت می‌زند. 
  فکر می‌کنید از نظر فوتبالی چه تفاوتی با مهدی 
مهدوی‌کیا دارد؟ 
شاید بتوانم بگویم شرایط گلزنی‌اش بهتر از من است. خیلی مهم است که بازیکن کنار باشی و مهاجم تیم کسی دیگر باشد، اما تو آقای گل شوی. این نشان می‌دهد که علیرضا توانایی زیادی دارد.
  البته منتقدان می‌گویند بخشی از درخشش او به‌خاطر این است که در لیگ هلند بازی می‌کند و لیگ هلند سطح بالایی ندارد.
اصلا این حرف را قبول ندارم. لیگ هلند یکی از بهترین لیگ‌های اروپاست. اگر قرار باشد اسم بیاورم، کلی بازیکن بزرگ هستند که درخششان را از لیگ هلند شروع کرده‌اند. دنیس برگ‌کمپ، روماریو، سوارز، رونالدو برزیلی، زلاتان. پس این حرف اصلا درست نیست. به‌نظر من چیزی که اهمیت دارد این است که بازیکن برای خودش هدف داشته باشد. به این فکر کند که از باشگاه کوچکی که در آن بازی می‌کند پل بزند به باشگاه‌های بزرگتر. این چیزی است که اول باید در درون خود آدم اتفاق بیافتد.
  جهانبخش 5‌سال است در لیگ هلند بازی می‌کند. فکر می‌کنید باز هم باید ادامه بدهد؟
الان وقت پرش است. دو بار با آلکمار تا فینال حذفی رفته، آقای گل شده، بهترین بازیکن فصل تیمش شده، باید به یک لیگ بهتر و یک تیم بزرگ‌تر برود. 
  چه لیگی ممکن است برای بازیکنی با ویژگی‌های جهانبخش مناسب باشد؟
باید ببینیم چه پیشنهادهایی دارد. او می‌تواند در هر لیگی بازی کند و موفق باشد. کسی که توانسته این اندازه توانمندی از خودش نشان دهد، به نظرم مشکلی برای بازی در بهترین لیگ‌های اروپا ندارد.
  عده‌ای می‌گویند بهتر است بازیکن‌ها بمانند و بعد از درخشش در جام‌جهانی تیمشان را انتخاب کنند. آیا جهانبخش بعد از این فصل درخشان در لیگ هلند، نیازی به اثبات خودش در جام‌جهانی دارد؟
نه، به نظر من دیگر کار تمام شده است. آقای گل شدن در لیگ هلند کافی است برای اینکه یک بازیکن بتواند مورد توجه باشگاه‌های بزرگ قرار بگیرد. ممکن است در جام‌جهانی بعضی بازیکن‌ها که کمتر شناخته شده هستند، بدرخشند و پیشنهادهای خوب هم پیدا کنند. مثل خامس رودیگرز که آقای گل جام‌جهانی قبل شد و بعدش هم رفت رئال‌مادرید. ولی این در مورد همه صدق نمی‌کند. مثلا آیا کسی منتظر است محمد صلاح با تیم‌ملی مصر در جام‌جهانی کاری بکند؟ اگر کاری نکند، یعنی بازیکن خوبی نیست؟ محمد صلاح کارش را در لیورپول کرده و جام‌جهانی تاثیر زیادی روی موقعیتش نمی‌گذارد. درمورد جهانبخش هم داستان همین است. البته من امیدوارم جهانبخش جام‌جهانی خوبی داشته باشد و بتواند به تیم‌ملی کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید