• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 17 بهمن 1400
کد مطلب : 153071
+
-

قالیباف: باید از تصدی‌گری و آقابالاسری و پدرخواندگی پرهیز کنیم

قالیباف: باید از تصدی‌گری و آقابالاسری و پدرخواندگی پرهیز کنیم

رئیس مجلس گفت: مردم‌باوری به 2معناست؛ اول آنکه باید تمرکزمان به حل مشکلات مردم باشد و دیگر آنکه باید زمینه‌های مشارکت فعال مردم را در حل مشکلات فراهم و از تصدی‌گری و آقابالاسری و پدرخواندگی پرهیز کنیم.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در تمامی سال‌های پس از انقلاب، هرجا براساس خداباوری، سنت‌های الهی را مبنای عمل خود قرار دادیم و مبتنی بر مردم‌باوری زمینه فعالیت مردم را فراهم کردیم، راه برای انجام بزرگ‌ترین کارها باز شد و کام مردم هم از کارآمدی شیرین شد.
وی تأکید کرد: وقتی از کارآمدی سخن می‌گوییم باید به تجربه تاریخی خود در انقلاب اسلامی رجوع و آن را واکاوی کنیم؛ کارآمدی به‌معنای غلبه بر چالش با استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، جز با مردم‌باوری و خداباوری محقق نخواهد شد. مردم‌باوری به 2معناست؛ اول آنکه باید تمرکزمان بر حل مشکلات مردم باشد و این را هدف اصلی خود بدانیم و دیگر آنکه باید زمینه‌های مشارکت فعال مردم را در حل مشکلات فراهم و از تصدی‌گری و آقابالاسری و پدرخواندگی پرهیز کنیم.
رئیس قوه مقننه در ادامه افزود: ما باید بنای نویی در حکمرانی بنیان گذاریم که ارکان آن بازگشت به مبانی مکتب امام یعنی مردم‌باوری و خداباوری باشد و اصول حاکم بر آن، 3اصل عدالت، معنویت و عقلانیت است که با تأکید حکیم فرزانه، رهبر انقلاب باید توامان در همه راهبردها، سیاست‌ها و عملکردها مبنا قرار گیرد.    وی اظهار کرد: خداباوری هم به معنای اعتماد قلبی و یقینی به سنت‌های الهی است؛ سنت‌های الهی در اصل منطق حاکم بر ضرورت‌های تاریخی و اجتماعی است که از طریق وحی به ما رسیده است و هم آن را در تجربه زیسته خود در انقلاب اسلامی تجربه کرده‌ایم، رهنمون کلیدی باور به سنت‌های الهی این است که اگر ما 3 اصل معنویت، عدالت و عقلانیت را توامان رعایت کنیم، شامل رزق «لایحتسبی» خواهیم شد که در هیچ محاسبه مادی قابل دستیابی نیست.
 قالیباف بیان کرد: نمونه اعلای رعایت این دو رکن که ما با گوشت و پوست و استخوان لمس کردیم، دفاع مقدس بود که با هدایت امام راحل (ره) توانستیم «کم من فئه قلیله، غلبت فئه کثیره» را برای تاریخ و جامعه بشری تفسیر عینی کنیم.  رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنوز هم با هیچ محاسبه مادی نمی توان نشان داد که با استقلال کامل از قدرت های آن زمان، می توان در جنگی پیروز شد که سلاح تو کلاشینکف و آرپی جی است و در تامین توپ و حتی سیم خاردار مورد نیاز چالش داری و دشمنت دستش در جیب بانک‌های پر پول کشورهای عربی است و به انبار تسلیحات چندین کشور دنیا وصل است.
 وی تاکید کرد: فاصله چند هفته‌ای بین شکست های دوره بنی صدر و پیروزهای آزادسازی خرمشهر و پس از آن را، فقط و فقط با مردمی اداره کردن جنگ و باور به سنت‌های الهی در محاسبات نظامی می توان پر کرد و سوال اصلی این است که با داشتن این تجربه تاریخی غیرقابل انکار چرا ما در حل دیگر چالش‌ها مثل سازندگی و حل مشکلات اقتصادی یا فرهنگی باور به مردم و سنت‌های الهی را کنار گذاشته‌ایم؟ ما نیاز به یک تغییر نگرش اساسی در شیوه حکمرانی امروز خود داریم.  

این خبر را به اشتراک بگذارید