• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 17 بهمن 1400
کد مطلب : 153056
+
-

دفاع از ترکیب انتخاب فیلم‌ها

نشست رسانه‌ای جشنواره با تأخیر برگزار شد

گزارش
دفاع از ترکیب انتخاب فیلم‌ها

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه نگار

مسعود نقاش‌زاده که پیش از شروع جشنواره به کرونا مبتلا شد، برای برگزاری نشست خبری خود به محل اصلی برپایی جشنواره در برج میلاد آمد. وی قرار بود زودتر به جشنواره بیاید، ولی به‌دلیل اینکه جواب تست او 2بار مثبت شد، این حضور به تأخیر افتاد.
یکی از سؤال‌هایی که از نقاش‌زاده به‌عنوان دبیر پرسیده شد، درباره کیفیت فیلم‌هایی بود که در جشنواره حضور دارند. وی در این‌باره توضیح داد: «وقتی یک هیأت انتخاب از حرفه‌ای‌های سینما داریم فرض ما این است که انتخاب‌ها درست است. ترکیب هیأت انتخاب امسال از جهات مختلف صاحب تجربه هستند، ولی رویکردی که برای انتخاب بوده فقط مبتنی بر ارزش‌های سینمایی نبوده است؛ مثلاً تنوع ژانر مهم بوده و فکر می‌کنم حتی اگر فیلم‌ها را دوست نداریم باید به سلیقه آنها احترام بگذاریم. وقتی خودمان می‌گوییم قانونمداری اصل است، جشنواره فجر باید برای فیلم‌ها پروانه نمایش بگیرد، اما برخی فیلم‌ها نتوانستند مجوز بگیرند.» وی همچنین درباره برگزاری بخش فرهنگی این دوره از جشنواره هم می‌گوید: «این بخش قرار است فرصت تعمق به مباحث عمیق را گسترش دهد. در یک سالن محدود نشست‌هایی برگزار می‌شود و با وجود محدودیت فضا که در سالن افراد کمتری حضور دارند، در شکل مجازی تا ۴۰۰نفر هم مخاطب داشته است.» دبیر این دوره از جشنواره درباره تمهیدات ستاد برای برگزاری دوره چهلم نیز یادآور می‌شود: «3سناریو برای برگزاری جشنواره داشتیم که یکی از آنها برگزاری کامل جشنواره با اهالی رسانه، منتقدان و مهمانان و نیز مخاطبان در سینماهای مردمی بود. سناریوی 2 حذف نمایش‌های مردمی بود و آخرین سناریو این بود که اگر شرایط وخیم شود تنها داوران به تماشای آثار بنشینند و نتایج اعلام شود. تا 5روز قبل از برگزاری جشنواره، هشدارهای عمومی به ما داده می‌شد، اما هیچ توصیه‌ای مبنی بر برگزاری جشنواره با اعمال محدودیت نبود و شرایط ما به‌صورت روزبه‌روز تغییر کرد و ما روزانه برنامه را برای برگزاری هرچه بهتر، روزآمد می‌کردیم. با شرایط کلی ناگریز بودیم که تغییراتی را در برگزاری جشنواره ایجاد کنیم.»
اکران فیلم‌ها در استان‌ها و شهرهای دیگر از دیگر موضوعاتی بود که دبیر جشنواره درباره آن صحبت کرد، وی می‌گوید: «در جشنواره چهلم، فروش بلیت در سینماهای مردمی نسبت به سال گذشته افزایش یافت. البته این جنبه را که اکران آثار در مراکز استان‌های سراسر کشور انجام می‌شود، نباید از نظر دور نگاه داشت که آمار آن هم متعاقبا اعلام خواهد شد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید