• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 17 بهمن 1400
کد مطلب : 153041
+
-

رانندگی پسر 11ساله 3نفر را به کشتن داد؛ مقصر کیست؟

پسر 11ساله‌ای که پشت فرمان خودروی پدرش نشسته بود در تصادفی هولناک باعث جان‌باختن 3نفر و مصدومیت 4نفر دیگر شد. اما مقصر این حادثه چه‌کسی است و جان باختن 3نفر چطور جبران می‌شود؟
به گزارش همشهری، این حادثه روز پنجشنبه گذشته در محور قدیم ساوه - تفرش واقع در استان قم اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که یک خودروی سمند که 4سرنشین داشت و راننده‌اش پسری 11ساله بود با یک دستگاه خودروی پژو پرشیا به‌شدت برخورد کرد. شدت این حادثه به حدی بود که هر دو خودرو آسیب شدیدی دیدند و وقتی گروه‌های امداد و نجات به محل حادثه رسیدند معلوم شد که هر 3سرنشین پرشیا به‌دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده و 4سرنشین سمند نیز مصدوم شده‌اند. سرهنگ مختار پناهی، رئیس پلیس راه استان قم درباره علت این تصادف گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد علت حادثه تجاوز به چپ خودروی سمند است که راننده آن پسری ۱۱ساله بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد قربانیان این حادثه رئیس شورای اسلامی روستای کهک و ۲ دختر جوان او بودند. در شرایطی که بررسی‌های پلیس درباره این حادثه آغاز شده است مهم‌ترین پرسش این است درحالی‌که راننده  مقصر پسری 11ساله بوده، مسئولیت این حادثه با چه‌کسی است و خسارت سنگینی که به خانواده قربانیان وارد شده چطور جبران می‌شود؟
سیدمجتبی حسین پور، وکیل دادگستری در این‌باره به همشهری می‌گوید: در حالت کلی پسر 11ساله طبق قانون نابالغ محسوب شده و به جرمی که مرتکب می‌شود خطای محض گفته می‌شود. تفاوت خطای محض با جرم عمد و شبه عمد این است که در این دو نوع جرم مسئولیت آن با شخص مرتکب است اما در خطای محض که توسط کودک صغیر اتفاق افتاده باشد مسئولیت با عاقله فرد مرتکب است که این عاقله شامل پدر و بستگان مذکر شخص مرتکب می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: گاهی دیده می‌شود که برخی افراد این اجازه را به فرزندان کم‌سن و سال‌شان می‌دهند که پشت فرمان بنشینند و رانندگی کنند. این اتفاق معمولا در جاهای خلوت اتفاق می‌افتد اما اینطور که پسری نابالغ که گواهینامه نیز ندارد در جاده‌ای پرتردد پشت فرمان بنشیند و درحالی‌که 3نفر دیگر هم در خودرو حضور داشته‌اند که ظاهرا بالغ بوده‌اند رانندگی کند از قصور حکایت دارد. اگر سرپرست این کودک در خودرو حضور داشته باشد موضوع را از شمول خطای محض خارج دانسته و آن را شبه‌عمد قلمداد می‌کنند. یعنی سرپرست این پسر قصوری مرتکب شده که خودرو را در اختیار فرزند صغیرش قرار داده و مسئولیت این حادثه نیز سرپرست کودک است.
این قاضی سابق دادگستری درباره شرایط جبران خسارت از سوی بیمه در چنین مواردی نیز می‌گوید: شرکت‌های بیمه معمولا هنگام عقد قرارداد شرایطی را به بیمه‌گذار اعلام می‌کنند که درصورت رعایت این شرایط آنها خسارت احتمالی را جبران می‌کنند که یکی از این شرایط در بحث رانندگی داشتن گواهینامه است. به این معنا که بیمه درصورتی که راننده خودرویی که در تصادف مقصر است گواهینامه نداشته باشد خسارت وارده را پرداخت نخواهد کرد.

کلاهبرداری 55میلیاردی یک زن 
زن کلاهبردار که به بهانه فروش اتوبوس دست به کلاهبرداری 55میلیارد تومانی از مشتریانش زده بود پس از 9سال فرار به دام پلیس افتاد.
به گزارش همشهری، تحقیقات برای دستگیری این زن از سال91 آغاز شد. در آن زمان شاکیانی با مراجعه به دادسرا از زنی به اتهام کلاهبرداری شکایت کردند و مدعی شدند که این زن با وعده فروش اتوبوس‌های مسافربری به آنها سرشان کلاه گذاشته است. بررسی‌ اظهارات شاکیان نشان می‌داد که زن کلاهبردار با ثبت یک شرکت صوری در تهران فعالیتش را آغاز کرده است. او سپس شروع به انتشار تبلیغاتی با موضوع فروش اتوبوس‌های مسافربری با برندهای معتبر دنیا کرده و از این طریق طعمه‌هایش را به دام انداخته است. او سپس برای اینکه بتواند نقشه‌اش را عملی کند، مدعی شده که نفوذ زیادی در دستگاه‌های اجرایی دارد و می‌تواند اتوبوس‌های مسافربری ساخت شرکت‌های معروف دنیا را به ایران وارد کرده و به فروش برساند. به این ترتیب 20نفر از مشتریان که فریب حرف‌ها و ادعاهای او را خورده بودند با پرداخت مبالغی اقدام به ثبت‌نام برای خرید اتوبوس کرده بودند اما وقتی زن کلاهبردار این مبالغ را دریافت کرد، دیگر پاسخ تماس مشتریان را نداد و متواری شد.
مالباختگان زمانی متوجه شدند که فریب یک کلاهبردار حرفه‌ای را خورده‌اند که پس از تماس‌های ناموفق با این زن راهی شرکت او شدند و دریافتند که وی آنجا را تخلیه کرده و بدون برجا گذاشتن ردی از خودش ناپدید شده است. با شکایت آنها و انجام تحقیقات پلیسی، دستور بازداشت متهم صادر شد و مأموران موفق شدند محل زندگی او را شناسایی کنند اما او در آنجا هم نبود.
فرار زن کلاهبردار بیش از 9سال ادامه داشت و در این مدت وی توانسته بود با عوض کردن مداوم مخفیگاه‌هایش از دست پلیس فرار کند تا اینکه مدتی قبل پرونده این زن به قرارگاه جلب پلیس پیشگیری تهران فرستاده و تحقیقات مأموران این قرارگاه برای دستگیری او آغاز شد.
سردار حمید هداوند، جانشین فرمانده پلیس پایتخت با بیان این خبر گفت: بررسی‌ها نشان می‌داد که زن کلاهبردار در همه این سال‌ها با استفاده از هویت جعلی زندگی مخفیانه‌ای در پیش گرفته و برای اینکه شناسایی نشود به‌طور مرتب محل سکونتش را تغییر می‌دهد. با این حال مأموران موفق شدند در بررسی‌های تخصصی آخرین مخفیگاه او را در محله بریانک تهران شناسایی کنند.
وی ادامه داد: این زن پس از 9سال فرار در مخفیگاه‌اش به دام مأموران افتاد و پرونده او با 20شاکی در اختیار مرجع قضایی قرار گرفت و این در حالی است که کارشناسان ارزش کلاهبرداری انجام شده از وی را 55میلیارد تومان برآورد کرده‌‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید