• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 16 بهمن 1400
کد مطلب : 152960
+
-

تبلور اقتدار فرهنگی در چهل‌وسومین فجرانقلاب

یادداشت
تبلور اقتدار فرهنگی در چهل‌وسومین فجرانقلاب

حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور- رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات‌اسلامی

فرارسیدن چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مولد دغدغه‌های فرهنگی ویژه‌ای در معادلات فرهنگی و گفتمانی کشورمان است. زمانی که انقلاب اسلامی ایران با رهبری حضرت امام‌خمینی(ره) به ثمر نشست، بسیاری از استراتژیست‌ها و تئوریسین‌هایی که در عرصه انقلاب و تحولات اجتماعی و سیاسی، خود را صاحب‌نظر و سبک می‌پنداشتند، تلاش کردند این انقلاب و متعلقات آن را بدون توجه به مولفه‌های فرهنگی و گفتمانی تجزیه و تحلیل کنند.
با این‌حال «انکار ماهیت فرهنگی» انقلاب اسلامی ایران، منجر به «ابطال فرضیات آنها» در قبال این انقلاب شد. پس از مدت زمان کوتاهی، تئوریسین‌ها در غرب و شرق دنیا به این نتیجه رسیدند که درک ماهوی انقلاب اسلامی ایران بدون آگاهی نسبت به مولفه‌های فرهنگی و گفتمانی تشکیل‌دهنده آن، امکان‌پذیر نیست. این قاعده کماکان به قوت خود باقی‌است.
دشمنان انقلاب اسلامی در طول 43سال اخیر، منظومه گسترده‌ای را در ذیل مفهوم «تهاجم فرهنگی» علیه ملت ما و سایر طرفداران ایران اسلامی در جهان ایجاد کرده‌اند. بی‌دلیل نیست که امروز ما از «اقتدار فرهنگی» به‌مثابه یک عامل اساسی و تعیین‌کننده در «فرصت‌سازی» و «تهدیدزدایی» در قبال کشورمان یاد می‌کنیم.
فراموش نکنیم اقتدار فرهنگی نه‌تنها در بعد ملی، بلکه در ابعاد فراملی نیز قابلیت ظهور و بروز دارد. در بعد «تهدید زدایی فرهنگی» معتقدیم که تحقق اقتدار فرهنگی نقش مؤثری بر مقابله و خنثی کردن تهاجم فرهنگی خواهد داشت. در همین راستا، لازم است مسئولان کشور و کسانی که دغدغه بسط گفتمان انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان را دارند، نسبت به حساسیت «تهدیدهای فرهنگی» یا همان «شبیخون فرهنگی» دشمنان واقف باشند.
دشمنان درصددند با هدف قرار دادن فرهنگ انقلابی و گفتمان دینی، هسته و دال گفتمانی انقلاب اسلامی ما را هدف قرار دهند. تأکید مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی) بر لزوم مواجهه با شبیخون فرهنگی دشمنان نیز ریشه در همین حقیقت دارد.
در بعد «فرصت‌سازی فرهنگی» نیز معتقدیم که «اقتدار فرهنگی» کشور، عاملی برای گسترش و برتری فرهنگ اسلامی-ایرانی در جهان خواهد بود. اساسا یکی از دلایل هجمه‌ فرهنگی بی‌وقفه دشمنان علیه انقلاب اسلامی، جلوگیری از ایجاد هم‌افزایی فرهنگی میان ایران اسلامی و دیگر کشورهاست. دشمنان با توجه به قدرت فرهنگی عمیق و ذاتی انقلاب اسلامی ایران، نگران ایجاد و استمرار پیوندی عمیق (بر مبنای اقناع و اتحاد فرهنگی) میان ملت انقلابی ایران و سایر ملت‌های دنیا هستند.
باید این حقیقت را درنظر داشت که «تهدید زدایی فرهنگی» و «فرصت‌سازی فرهنگی» هیچ‌یک دارای ترتب وجودی یا اولویت زمانی نسبت به دیگری نیستند. انقلاب اسلامی ما در حرکت فرهنگی و گفتمانی پویا و روبه‌جلوی خود در جهان امروز باید هر دو مولفه را به‌صورت همزمان درنظر داشته باشد و به‌صورت توأمان «دفع تهدیدهای دشمنان» و «ترویج فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی» را در دستور کار قرار دهد. این همان دغدغه‌ای است که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در چهل‌وسومین فجر انقلاب، نسبت به آن توجه ویژه‌ای دارد. تحقق اقتدار فرهنگی کشور عزیز ما در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و معیشتی تأثیرگذار بوده و کشور را در برابر بسیاری از توطئه‌ها مصون نگاه  خواهد داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید