• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 16 بهمن 1400
کد مطلب : 152949
+
-

خوش‌شانسی همدانی‌ها در جشنواره چهلم

گزارش
خوش‌شانسی همدانی‌ها در جشنواره چهلم

فاطمه کاظمی-روزنامه‌نگار

امسال، جشنواره فیلم فجر، همزمان با تهران در استان‌های دیگر نیز برگزار می‌شود که همدان هم جزو آنهاست و نمایش فیلم‌ها از 15بهمن در این استان آغاز شده و تا 22بهمن ادامه خواهد داشت. در هر استان 16فیلم از جشنواره نمایش داده می‌شود و هر فیلم 2سانس خواهد داشت.
از آنجایی که سینما قدس به‌علت تعمیرات تعطیل است، فیلم‌های جشنواره فقط در سینما فلسطین به نمایش درمی‌آید و سالن یک و دو این سینما در 2سانس اما در روزهای مختلف، فیلم‌ها را 2بار به نمایش درخواهد آورد. سانس فیلم‌ها در سالن یک 17 و 19:30 و در سالن2 18 و 20:30 و خرید بلیت هم به‌صورت اینترنتی است و مسئولان همدان اعلام کرده‌اند تا قبل از شروع نمایش فیلم‌ها امکان خرید بلیت وجود دارد.
با توجه به اینکه 22فیلم در جشنواره به نمایش درمی‌آید، اختصاص 16فیلم به استان همدان به معنی تماشای 70درصد فیلم‌هاست که درصد بالایی است. مسئولان جشنواره معتقدند فیلم‌هایی که برای نمایش در استان‌ها انتخاب می‌شوند، کاملا تصادفی است و اینطور نیست که فیلم‌های بهتر به بعضی استان‌ها اختصاص داده شوند. با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد فیلم‌هایی که در همدان به نمایش درمی‌آیند، از فیلم‌های خوب جشنواره هستند، اما از بین فیلم‌های مهم و کنجکاوی‌برانگیز امسال که همدان میزبان آنهاست می‌توان به
«مرد بازنده» ساخته محمدحسین مهدویان، «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی، «خائن‌کشی» ساخته مسعود کیمیایی و «دسته‌دختران» ساخته منیر قیدی اشاره کرد. ضمن اینکه فیلم «علف‌زار» که در روزهای نخست جشنواره نقدهای مثبتی درباره آن نوشته شد و همینطور «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌فر که هرچند فیلم اولی است، اما بازیگر آن سوابقی دارد و فیلمنامه‌ای که برای «آتابای» نوشته، تحسین شده است، در بین فیلم‌هایی که در همدان به نمایش درمی‌آید  دیده می‌شود.
با این شرایط می‌توان گفت شهروندان همدانی در چهلمین جشنواره فیلم فجر خوش‌شانس هستند، ضمن اینکه فیلم «بیرو» که درباره زندگی علیرضا بیرانوند است نیز در این شهر به نمایش درمی‌آید و بیشتر شهروندان همدانی این شخصیت را می‌شناسند و می‌توان گفت این فیلم در ژانر کودک و نوجوان است، چراکه کودکی و نوجوانی بیرانوند را به نمایش گذاشته است. در سال‌هایی که همدان میزبانی جشنواره کودک و نوجوان را از دست داده، نمایش این فیلم اتفاق خوبی است، اما مهم‌ترین فیلمی که در همدان به نمایش درنمی‌آید، «نگهبان‌شب» ساخته رضا میرکریمی است که همدانی‌ها از تماشای آن در قالب جشنواره محروم هستند.
نکته مهم دیگر اینکه با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر کشور، این احتمال وجود دارد که جشنواره تغییراتی داشته باشد، کمااینکه با محدودیت‌های بسیاری در حال برگزاری است. بنابراین اگر شرایط همدان که هم‌اکنون نارنجی است بدتر شود، احتمال لغو نمایش فیلم‌های جشنواره وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید