• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 16 بهمن 1400
کد مطلب : 152942
+
-

از کیارستمی تا مهرجویی

علی نصیریان به نشست های فرهنگی جشنواره رونق داد

گزارش
از کیارستمی تا مهرجویی

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه نگار

در کنار نمایش 22فیلم راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره، بخش فرهنگی این دوره از جشنواره چهلم هم با انبوهی از برنامه‌های سخنرانی در میلاد برگزار می‌شود؛ نشست‌هایی که میزبان سخنرانان متعددی است و موضوعات مختلفی را در این نشست‌های تخصصی مطرح می‌کنند.
یکی از نشست‌هایی که در چند روز گذشته برگزار شد، آثار گنجینه با عنوان «شیوه روایی در سینمای کیارستمی» با حضور سیف‌الله صمدیان (فیلمساز و عکاس) بود. صمدیان در طول برنامه ابعاد مختلف شخصیتی کیارستمی را بیان کرد. او ضمن اینکه کیارستمی را فردی خاص دانست، گفت روحیه اکتشافی در وجود این کارگردان بود که باعث می‌شد او راهی متفاوت را در میان فیلمسازان طی کند.
صمدیان در ادامه به تمجیدهایی که هنرمندان بزرگ جهانی مانند اسکورسیزی، کارگردان مشهور از وی داشتند، اشاره کرد. وی همچنین از گرایش کیارستمی به واقعیت و نمایش هرچه واقعی اتفاقات در فیلمش اشاره داشت و گفت: هر فیلمبردار یا موزیسینی نمی‌توانست با کیارستمی کار کند. حتی در برخی مواقع بزرگان سینما نمی‌توانستند در پروژه‌هایی با او همکاری کنند. هرکس که دلی کار می‌کرد و می‌توانست با نگاه دلی کیارستمی به فیلم همراه شود، با او همکاری می‌کرد .در پایان این نشست به نگاه کیارستمی به زندگی و مرگ اشاره شد و صمدیان گفت هرچند کیارستمی در آثارش به مرگ اشاره می‌کرد، اما میلش به زندگی بیشتر می‌شد و نتیجه این کارهایش هم زندگی بود. همچنین از دیگر نشست‌هایی که در این بخش برگزار شد، «شب سینمای داریوش مهرجویی» بود. نصیریان درباره فیلم «گاو» مهرجویی می‌گوید: «این فیلم برای ما بسیار تأثیرگذار بود. من همیشه گفتم که در «گاو»، مهرجویی ما را با قرار گرفتن مقابل دوربین و بازی فیلم سینمایی آشنا کرد. من از ایشان سینما را یاد گرفتم. موضوع عمق میدان و حرکات دوربین و تکنیک‌های سینما آنجا برای ما روشن شد. نخستین کارگردان و معلمی که به من یاد داد مقابل دوربین چه کنم، داریوش مهرجویی بود.» وی ادامه می‌دهد: «ما تله‌تئاتری را با همین قصه در تلویزیون بازی کرده بودیم و نقش‌هایمان تغییر نکرده بود، اما آنچه با عنوان فیلم سینمایی «گاو» ساخته شد، با تله‌تئاتر «گاو» متفاوت بود؛ هرچند شخصیت‌ها همان بود. هر کدام‌مان نقش‌های تئاترمان را در فیلم سینمایی «گاو» بازی کردیم.» نشست‌ فرهنگی سینما و قدرت روایت (مرکز مطالعات راهبردی ژرفا)، نشست فرهنگی نگارش برای اجرا، نشست فرهنگی سینمای تاریخ و تمدن، نشست فرهنگی اقتباس و بومی‌سازی متون غیرفارسی و نمایش فیلم «ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصرتقوایی ازجمله برنامه‌های بخش فرهنگی روز گذشته بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید