• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15292
+
-

تغییر خوب است اما نه با تخریب

واکنش اصغر همت به انتقادات از خانه تئاتر

تئاتر
تغییر خوب است اما نه با تخریب


ندا آل‌طیب
در چند روز اخیر به انگیزه نزدیک شدن به انتخابات هیأت مدیره خانه تئاتر، تعدادی از اهالی تئاتر انتقاداتی را نسبت به این تشکل که تنها تشکیلات رسمی هنرمندان تئاتر است، بیان کردند. برخی با دلسوزی بیشتر سخن گفتند و برخی دیگر هم با زبانی گزنده‌ انتقادات و گلایه‌های خود را مطرح کردند اما همه هنرمندان منتقد، خواستار تحول خانه تئاتر هستند هرچند در این میان بعضی از آنان از ایجاد هر تغییر و تحولی نومید و مایوس به‌نظر می‌رسند.

 در هفته گذشته جمعی از هنرمندان منتقد، خواستار تحولاتی در خانه تئاتر شدند.برخی دیگر مانند نادر برهانی‌مرند، علی سرابی و ایوب آقاخانی پیشنهادها و گلایه‌های خود را در رسانه‌ها مطرح کردند.

بعد از انتشار سخنان برخی از این هنرمندان در رسانه‌ها، اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر که خود جزو بنیانگذاران این تشکل بوده و در این سال‌ها همواره جز دوره‌ای 6ساله در این خانه حضور و مسئولیت داشته است، در گفت‌وگویی کوتاه با همشهری تأکید کرد: «تحول همواره خوب است اما هر تغییری، تحول را در پی نخواهد داشت.»

او توضیح داد: «ایجاد تحول به‌معنای آن نیست که تمام واقعیت‌های یک خانه را که از 18سال پیش فعال است، از بین ببریم و با تخریب افراد بخواهیم کار خود را پیش ببریم. این شیوه به هیچ‌وجه جوانمردانه نیست.»

همت با تأکید بر لزوم تغییر و تحول در هر سیستمی اضافه کرد: «من شدیدا موافق و خواهان تحول هستم ولی تحولی که با منطق، دلیل و برهان انجام گیرد؛ با صبر و حوصله و نه با شانتاژ و تخریب دیگری و دیگران.

فراموش نکنیم راه سالم برای حضور در انتخابات این است که چنین افرادی، فقط برنامه‌های خود را اعلام و برای خود و گروه مورد نظرشان تبلیغ کنند نه اینکه با تخریب دیگران و جو‌سازی‌ علیه آنان بخواهند برای خود رأی و محبوبیتی به‌دست آورند.»

همت ابراز تأسف کرد: «این وضعیت زمانی غم‌انگیزتر می‌شود که به این نکته توجه کنیم که خانه تئاتر تنها نماینده رسمی هنرمندان این رشته است. حال اگر تعدادی از هنرمندان تئاتر تمایلی به عضویت در آن نداشته‌اند، باید دلایل این عدم‌تمایل و کم رغبتی را بررسی کنیم که خود بحثی جداست اما این مسئله نباید منجر شود که کل این خانه و عملکرد آن را در 18سال اخیر زیر سؤال ببریم.»

او ادامه داد: «اگر دوستانی که امروز منتقد عملکرد خانه تئاتر هستند، اعتقاد دارند که این خانه در گذشته کم کاری کرده است، بیایند و خود این تحول را ایجاد کنند.»

همت با اشاره به اینکه در چند روز اخیر برخی از سخنانش که قبلا درباره خانه تئاتر مطرح شده بود، بازگو شده است، تصریح کرد: «در چند روز اخیر به اینترنت دسترسی نداشتم اما به تازگی متوجه شده‌ام که دوستان منتقد از قول من نقل کرده‌اند که قبلا گفته‌ام «خانه، خانه نشد» و متأسفانه برداشت‌های نادرستی از این جمله انجام شده است.»

او سپس به تشریح و تصریح این اظهارنظر پرداخت: «اگر در گذشته چنین سخنی را گفتم، منظورم این بود که دولت هرگز اجازه نداد خانه‌ای که خود اساسنامه‌اش را تأیید کرده بود شرایطی فراهم بیاورد تا بتواند اهدافی را که در آن اساسنامه‌ درج شده، دنبال کند.

از این طرف هم جای تأسف دارد که تکروی‌ها، خودخواهی‌ها، ترجیح دادن منافع شخصی به منافع جمعی اهالی تئاتر و... سد راه شد و همه اینها اجازه نداد که خانه تئاتر، اهداف اصلی خود را شکل دهد.»

اصغر همت در بخش پایانی صحبتش با اظهار تأسف از وضعیت فعلی تئاتر ایران تأکید کرد: «خودمان را فریب ندهیم! اوضاع تئاتر ما نابسامان و خراب است و در این میان عده‌ای می‌خواهند همه مشکلات را به گردن خانه تئاتر بیندازند. خطاب به این دوستان می‌گویم مگر این خانه امکانی داشته که کوتاهی کرده باشد؟! همان حداقل کاری را هم که توانسته بود انجام دهد، نادیده انگاشتیم و همان اندک همدلی و همراهی را هم که در میان هنرمندان تئاتر وجود داشت، از بین بردیم و این فضا مایه تأسف است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید