• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 16 بهمن 1400
کد مطلب : 152902
+
-

صلاح و مانه در فینال

2‌مهاجم مسلمان لیورپول که عادت ندارند به‌هم پاس بدهند، این‌بار باید روبه‌روی هم برای پیروزی بجنگند

صلاح و مانه در فینال

مصر با محمد صلاح و دروازه‌بان پنالتی‌گیرش که 2‌پنالتی دیگر مقابل کامرون میزبان گرفت و البته با کارلوس کی‌روش که در این بازی به‌دلیل اعتراضات همیشگی‌اش به داوری اخراج شد، از مسیری سخت به فینال جام ملت‌های آفریقا رسید. او در فینال غایب خواهد بود اما تقابل صلاح و سادیو مانه در دیدار نهایی می‌تواند جذاب باشد. مسیر مصر خیلی سخت‌تر از سنگال بود. سنگال برای رسیدن به فینال، کیپ‌ورد (دماغه سبز)، گینه استوایی و بورکینافاسو را برد. سنگال در مرحله گروهی هم با گینه، مالاوی و زیمبابوه در گروه بهشت قرار داشت و با تنها یک‌گل‌زده به‌عنوان صدرنشین صعود کرد. سنگال گل‌نزنی‌اش در مرحله گروهی را در مراحل بالاتر جبران کرد و با 8گل دیگر پا به فینال گذاشت. اما مصر هر چه مدعی بود را به وقت‌های اضافی برد و مراکش را در وقت اضافه و ساحل‌عاج و کامرون را در ضربات پنالتی شکست داد که هر 3‌مدعی و پرستاره بودند.
طبق معمول ایرادی که به کی‌روش گرفته شده، سبک دفاعی‌اش بود که در رویارویی با میزبان رسما اتوبوس پارک کرد. البته سیستم کی‌روش جواب داد. او در مرحله گروهی یک باخت یک بر صفر مقابل نیجریه متحمل شد و 2‌برد یک بر صفر مقابل سودان و گینه بیسائو به‌دست آورد. 2‌بازی بدون گل مقابل کامرون و ساحل‌عاج و یک برد 2 بر یک در وقت اضافه مقابل مراکش این تیم را تنها با 4گل زده در 6مسابقه تا فینال پیش برد که 2‌گل آن توسط صلاح به‌ثمر رسید. اما او با این دستاورد از دشمن مردم به قهرمان مصر تبدیل شد. مصر که با 7‌قهرمانی پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها محسوب می‌شود، حالا با کی‌روش فاصله‌ای تا قهرمانی ندارد. در میان مدعیان فقط الجزایر و تونس به تور مصری‌ها نخوردند. کی‌روش به‌واسطه هوادارانش در ایران، استقلالی‌ها، هواداران تیم ملی کلمبیا و مصر به ترند در توییتر تبدیل شد. او اگر در بازی فرداشب بتواند سنگال را هم از روی سکوها شکست دهد، نخستین قهرمانی خود را در یک تورنمنت بزرگسال جشن خواهد گرفت و دهان بخشی از منتقدانش را خواهد بست. البته سرمربی پرتغالی یک‌بار با رئال مادرید فاتح سوپرجام اسپانیا شده که آن موقع سوپرجام مثل الان تورنمنت نبود و بین قهرمان لیگ و حذفی سال قبل برگزار می‌شد.
کی‌روش در تیم ملی مصر غیراز صلاح که از لیورپول آمده و بهترین دوران خود را سپری می‌کند، بازیکنانی از آرسنال، گالاتاسرای، استون‌ویلا، اشتوتگارت و الاتحاد و جمعی از بازیکنان حاضر در لیگ کشور مصر که بهترین لیگ قاره آفریقا محسوب می‌شود را در اختیار دارد. مصر 2 دوره قبل هم فینالیست شد و در سال2010 که آخرین قهرمانی‌اش را به‌دست آورد، تنها یک‌بازیکن از دورتموند به نام محمد زیدان و 2 بازیکن از النصر عربستان و اسکی‌شهر اسپور ترکیه در اختیار داشت.
مصر 7قهرمانی، 2‌نایب‌قهرمانی، 3‌رتبه سومی و 3‌عنوان چهارمی دارد. این تیم 10بار به فینال رسیده و 16بار در نیمه‌نهایی حاضر بوده، یعنی تقریبا در نیمی از 33دوره این مسابقات. سنگال اما سومین‌بار است که رنگ فینال را می‌بیند. آنها در هر دو‌فینال قبلی در سال‌های 2002 و 2019 در دیدار نهایی شکست خورده و 3بار هم چهارم شده‌اند. یعنی سنگال نه در فینال رنگ برد را دیده و نه در دیدار رده‌بندی.
سنگال و مصر در 16‌سال اخیر تنها 2‌بار در مقدماتی جام ملت‌های آفریقا با هم روبه‌رو شده بودند و حالا ظرف کمتر از 2‌ماه باید 2‌بار دیگر به مصاف هم بروند؛ یکی فرداشب در فینال جام ملت‌های آفریقا و دیگری در فروردین ماه و در پلی‌آف جام‌جهانی که یکی از آنها از صعود بازخواهد ماند و دیگری راهی قطر خواهد شد.
ونسان ابوبکر کامرونی و بازیکن حال‌حاضر النصر عربستان با 6گل بهترین گلزن این مسابقات تا این‌جای کار است. نفر دوم هم بازیکنی از کامرون به نام اکامبی با 5گل زده است که در لیون توپ می‌زند. در 50مسابقه جام‌ملت‌های آفریقا تا قبل از فینال، 94گل ردوبدل شده که میانگین 1.88گل در هر مسابقه را نشان می‌دهد و آمار قابل‌قبولی نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید