• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 16 بهمن 1400
کد مطلب : 152919
+
-

ایران - آمریکا؛ شاید وقتی دیگر

محسن محمودصفری،روزنامه‌نگار

دیدار دوستانه کشتی آزاد ایران و آمریکا بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان لغو شد. سفارت آمریکا در حالی اعلام کرد نماینده فدراسیون کشتی ایران برای دریافت ویزاهای صادرشده راهی دوبی شود که ویزای 6نفر از اعضای تیم ایران صادر نشده بود و در بین این 6نفر، نام 2کشتی‌گیر اصلی تیم هم دیده می‎شد!

  زمزمه لغو سفر
توافق برای دیدار دوستانه تیم‌های کشتی آزاد ایران و آمریکا در جریان مسابقات جهانی نروژ اتفاق افتاد. در آن مسابقات، تیم ایران به مقام سوم دنیا رسید و تیم آمریکا با هدایت بیل زادیک بعد از روس‌ها در رده دوم قرار گرفت. بروس بومگارتنر و علیرضا دبیر روسای فدراسیون‌های کشتی آمریکا و ایران در همان اسلو - محل برگزاری مسابقات جهانی - توافق کردند که دیدار دوستانه‌ای در 10وزن کشتی آزاد در ایالت تگزاس آمریکا برگزار کنند. آغاز جنجال و زمزمه‌های لغو دیدار دوستانه ایران و آمریکا از اظهارات علیرضا دبیر درباره سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی آغاز شد. صحبت‌های دبیر با این مضمون بود که شعار مرگ بر آمریکا باید همراه با عمل باشد و هرکس در هر کاری که فعالیت دارد باید اینقدر خوب عمل کند که یک سردار باشد. همین صحبت‌ها کافی بود تا تحرکات رسانه فاکس‌نیوز برای عدم‌صدور ویزا برای اعضای تیم ایران به‌خصوص علیرضا دبیر آغاز شود. رسانه‌های معاند هم اعلام کردند دبیر گرین‌کارت دارد و حرف‌های او بر ضد‌آمریکا خلاف واقع است. دبیر هم در نشستی خبری در واکنش به شایعات اعلام کرد: «مگر کسی که گرین‌کارت دارد برای اخذ ویزا اقدام می‌کند؟» دبیر در نشست خبری بر مواضع خود تأکید کرد و درباره دیدار با آمریکا گفت این دیدار صرفا ورزشی است ولی برخی‌ها اصرار دارند آن را سیاسی کنند.

  آمریکا به 2کشتی‌گیر ویزا نداد
کش و قوس درباره دیدار دوستانه ایران و آمریکا ادامه داشت تا اینکه سفارت آمریکا اعلام کرد ویزای اعضای تیم ایران آماده است و برای اخذ ویزا نماینده فدراسیون راهی دوبی شود. در عین حال مشخص شد سفارت آمریکا علاوه بر علیرضا دبیر برای مجید داستان کشتی‌گیر 61کیلوگرم، کامران قاسم‌پور کشتی‌گیر 92کیلوگرم، احسان امینی مربی تیم ملی، سیدحجت کریمی سرپرست تیم ملی و محمد مصلایی‌پور داور المپیکی روادید صادر نکرده است. در واکنش به این اقدام، رئیس فدراسیون کشتی ایران در ای‌میلی به رئیس فدراسیون آمریکا لغو دیدار ایران و آمریکا را اعلام کرد. دبیر در ای‌میل به بومگارتنر اینطور نوشته است: «بسیار متأسفم که اعلام کنم تیم ملی کشتی جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل عدم‌اعطای روادید به 6نفر از اعضای این تیم، عملا امکان حضور و شرکت در مسابقه دوستانه با تیم ملی آمریکا را ندارد. متأسفانه عدم‌صدور روادید از سوی مقامات کشور شما به‌رغم تمامی مقدمات انجام‌شده از سوی اعضای تیم ایران و ارائه همه مدارک لازم و پیگیری‌های مکرر بعدی رقم خورده است. ناخرسندم که اعلام کنم تا این لحظه ویزای 2کشتی‌گیر، مربی تیم، سرپرست تیم، داور المپیکی فدراسیون و اینجانب به‌عنوان رئیس فدراسیون صادر نشده است و لذا چاره‌ای جز اعلام لغو سفر برای اینجانب باقی نمانده است.»
فدراسیون کشتی آمریکا سریعا به این ای‌میل واکنش نشان داد و عنوان کرد: «فدراسیون کشتی آمریکا از اینکه ایران تصمیم گرفته در مقابل تیم ما شرکت نکند، بسیار ناامید است. ایران تقریبا تمام ویزاهای خود را دریافت کرد و می‌توانست یک تیم خوب را برای کشتی با ورزشکاران ما به میدان بفرستد اما این تصمیم آنها بود که شرکت نکنند. ما از آنها خواسته‌ایم در این‌باره تجدیدنظر کنند.» آمریکایی‌ها در حالی ادعا کرده‌اند ایران می‌تواند با یک تیم خوب در این رویداد شرکت کند که به مجید داستان تنها کشتی‌گیر 61کیلوگرمی حاضر در اردو ویزا نداده‌اند و همچنین برای کامران قاسم‌پور - طلایی مسابقات جهانی نروژ در وزن 92کیلوگرم - نیز روادید صادر نشده است! فدراسیون کشتی درخواست آمریکایی‌ها برای تجدیدنظر درباره لغو سفر را عملا رد کرده است، چراکه با تشخیص کادر فنی کشتی‌گیران برای استراحتی چندروزه راهی شهرهایشان شده‌اند و اردو برای مسافران آمریکا تعطیل شده است. فدراسیون کشتی ایران در ای‌میلی که به فدراسیون کشتی آمریکا ارسال کرده بود ضمن ابراز ناراحتی از برخورد سفارت آمریکا در دوبی از آمریکا‌یی‌ها دعوت کرده تا دیدار دوستانه‌ای در ایران داشته باشند. باید دید بالاخره دیدار دوستانه و البته پرماجرای ایران و آمریکا برگزار خواهد شد یا خیر.

این خبر را به اشتراک بگذارید