• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 13 بهمن 1400
کد مطلب : 152695
+
-

معرفی کتاب

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی بیش از 100 اثر و ده‌ها نوشتار به زبان‌های فارسی و عربی تألیف کرده‌اند. ایشان همچنین در حوزه مباحث امامت و مهدویت از پژوهشگران پرکار شیعی و از پیشکسوتان مهدوی‌پژوهی است که کتاب منتخب‌الاثر فی‌الامام الثانی‌عشر از آثار ماندگار آن فقید سعید است. برای آشنایی با تالیفات ایشان تعدادی از کتاب‌های معظم‌له به‌همراه خلاصه آن در ادامه می‌آید.

نظام امامت و رهبری

اسلام، توحید، نبوت، عدل، امامت، معاد و سایر الفاظ و اصطلاحات اسلامی در قرآن مجید و احادیث، چنان تعریف و تفسیر می‌شوند که خودبه‌خود باورآفرین است لذا بسیاری در آغاز طلوع خورشید درخشان اسلام تا حال، به‌مجرد شنیدن دعوت اسلام آن را پذیرفتند. به‌عکس تفسیرهای مغرضانه یا نادرست و ناآگاهانه موجب تحریف و قلب حقایق و ایجاد شبهه و ناباوری می‌شود. برحسب احادیث مأثور ثقلین و احادیث معتبر دیگر، قرآن مجید و اهل‌بیت(ع) حجت و راهنمای امت هستند. در تعریف اسلام و ارکان دعوت آن، باید به قرآن مجید و سنت رسول اکرم(ص) و احادیث شریفه اهل‌بیت(ع) رجوع شود تا از انحراف و گمراهی مصون بمانیم.

کتاب ولایت تکوینی و ولایت تشریعی

 این کتاب، ‌سومین کتاب از مجموعه آثار «سلسله مباحث امامت و مهدویت» است، به اختصار توضیحی درباره دو موضوع ولایت تکوینی و ولایت تشریعی ارائه می‌دهد. در قسمتی از این کتاب درخصوص معنای ولایت تکوینی آمده است: در ولایت تکوینی، ممکن است تکوین صفت ولایت باشد و در مقابل ولایت ازلی قدیمی و غیرحادث و غیرتکوینی الهی اطلاق شود و به‌عبارت دیگر، از آن ولایت غیرتکوینی الهی اطلاق شود و به دیگر عبارت، از آن ولایت حادث و ایجاد شده اراده شود. همچنین یکی از معانی ولایت تشریعیه، ولایتی است که کسی بر حسب تشریع و حکم خدا بر چیزی یا شخص یا اشخاصی داشته باشد که از آن تعبیر به ولایت شرعیه نیز می‌شود.

فخر دوران

بخش اول کتاب، مشتمل بر پیامی است که در سال 1432ق، به‌مناسبت سالروز رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی توسط معظم‌له صادر شده است که بیانگر نمونه‌هایی از مکارم و فضایل اخلاقی، مقام والای علمی و نمونه‌هایی از احترام علمای دیگر به آن مرحوم است. دفتر خاطرات، بخش دوم و مهم‌ترین قسمت این کتاب ارزشمند است. در این بخش خاطرات درس‌آموزی از ابعاد اخلاقی - معنوی، مبارزه با غلو و عرفان‌های اصطلاحی، احترام علمای ادیان و فرق به آن مرحوم و مواضع سیاسی‌- مذهبی آیت‌الله بروجردی را بیان می‌دارند.  

وابستگی جهان به امام زمان(عج)

باید توجه داشت که اصل وابستگی سایر ممکنات به‌وجود امام(ع) وچگونگی آن و مسائل مشابه آن را، دانشمندان و علمای حکمت و عرفان با دلایل عقلی و فلسفی و عرفانی اثبات کرده‌اند. چنان‌که به‌وسیله وحی و خبر آنان که با عالم غیب ارتباط و اتصال دارند و از غیب عالم و علم کتاب و روابط نهانی و پنهانی ممکنات با یکدیگر، به اذن‌الله تعالی و به عنایت و لطف او، مطلع هستند نیز ثابت است و طبق همین اطلاعاتی که ایشان به ما می‌دهند، فرضا دلیل عقلی مستقل هم نباشد، به آنچه خبر می‌دهند اعتقاد پیدا می‌کنیم.برحسب روایاتی که در تفسیر بعضی از آیات قرآن مجید وارد شده و همچنین روایاتی که مستقلاً روایت شده، وابستگی جهان به‌وجود امام(ع) ثابت است.

اصالت مهدویت

اصالت مهدویت از جهت معقول بودن امکان آن، اصالت مهدویت از جهت اتکا بر مبانی معقول و منطقی، اصالت مهدویت از جهت موافقت با فطرت و سنن عالم خلقت، اصالت مهدویت از جهت قبول امم و ابتنای آن بر بشارات پیامبران و ادیان آسمانی از موضوعاتی است که در بخش اصالت مهدویت به آن توجه شده است. همچنین نیاز به موضوعات شناسایی اسرائیلیات، روشنفکران عوضی و اسرائیلیات، اصالت مهدویت از جهت ابتنای آن بر آیات قرآن کریم، اصالت مهدویت از جهت اتفاق مسلمانان و اجماع شیعه و اهل سنت، اصالت مهدویت از جهت معجزات و کرامات، معجزات حضرت صاحب‌الامر(عج)، اصالت مهدویت از جهت ابتنای آن بر توحید و یکتاپرستی از مباحثی است که در بخش اسرائیلیات به آن توجه شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید