• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15263
+
-

چهارمین سوگند پوتین

ولادیمیر پوتین دیروز برای چهارمین بار به‌عنوان رئیس جمهور روسیه سوگند یاد کرد

گزارش
چهارمین سوگند پوتین

محمدامین خرمی|خبرنگار:

«ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین» دیروز برای چهارمین بار از پله‌های کاخ کرملین بالا رفت، از میان صفوف طولانی حضار عبور کرد و به‌عنوان رئیس‌جمهور روسیه سوگند یاد کرد.

بیش از 5هزار نفر در مراسم تحلیف پوتین شرکت کرده بودند و او طی سخنانی در مقابل آنها بار دیگر در قامت رئیس‌جمهور روسیه وعده «آینده روشن» داد. او گفت که به «مسئولیتی» که به‌عهده‌اش گذاشته شده واقف است و تمام تلاشش را برای «افزایش قدرت و موفقیت» انجام خواهد داد.

پوتین از دفتر کارش تا کاخ کرملین را در حضور دوربین‌های تلویزیونی طی کرد. مسیری کوتاه را سوار بر لیموزینی شد که به تازگی در روسیه ساخته شده است. صدراعظم پیشین آلمان گرهارد شرودر که اکنون رئیس یکی از شاخه‌های شرکت بزرگ گازپروم روسیه است در کنار دیمیتری مدودف در صف اول حضار ایستاده بود. ستاره معروف هالیوود و دوست صمیمی پوتین یعنی استیون سیگال را هم به راحتی می‌شد در میان جمع دید.

پوتین که حدود 2‌ماه پیش با کسب بیش از 76درصد آرا به ریاست‌جمهوری روسیه انتخاب شد، در سخنان دیروزش گذشته روسیه را «افتخارآمیز» خواند و گفت که کشورش طی سال‌های اخیر موانع را پشت سر گذاشته و همچون «سیمرغ» از آتش سر برآورده است. او گفت: «ما نیازمند اتفاقات بزرگ در همه زمینه‌های زندگی هستیم. عمیقا معتقدم چنین پیشرفتی تنها می‌تواند در چارچوب یک جامعه آزاد به سرانجام برسد.»

پوتین در حالی از ضرورت ایجاد یک جامعه «آزاد» سخن می‌گوید که طی روزهای اخیر صدها نفر از مخالفانش در شهرهای بزرگ این کشور دستگیر شده‌اند. طبق اعلام گروه‌های مخالف دولت، بیش از هزار نفر در 19شهر بازداشت شده‌اند. منابع پلیس اما می‌گویند: تعداد بازداشتی‌ها حدود 300نفر بوده است. مخالفان معتقدند انتخابات اخیر در یک فضای غیررقابتی برگزار شده و حتی دولت را به تقلب در رأی‌گیری متهم می‌کنند. مخالفان پوتین در خیابان‌های مسکو و دیگر شهرهای روسیه فریاد می‌زدند: «او تزار ما نیست.»

پوتین در انتخاباتی پیروز شد که حدود 68درصد از رأی‌دهندگان در آن شرکت کردند. او بالاترین رأی در 4دوره ریاست‌جمهوری‌اش را آورد. مخالفان رئیس‌جمهور روسیه اما می‌گویند پیروزی او در شرایطی اتفاق افتاده که رقیب جدی در صحنه حضور نداشته است. آنها او را به پیشبرد «دمکراسی مدیریت شده» در صحنه سیاسی روسیه متهم می‌کنند. این اتهام‌ها در شرایطی علیه پوتین مطرح می‌شود که برخی از سرشناس‌ترین مخالفان سیاسی او طی سال‌های اخیر بارها دستگیر و زندانی شده‌اند.

مخالفان غیر از مسائل سیاسی، دغدغه‌های معیشتی هم دارند. آنها معتقدند سیاست‌های پوتین طی حدود 2دهه حضورش در قدرت به افزایش شکاف میان ثروتمندان و فقرا منجر شده است. آنها همچنین می‌گویند ولادیمیر پوتین نتوانسته برای بهبود سطح معیشت مردم و افزایش حقوق‌ها اقدام چندانی انجام دهد. آمار دولتی اما چیز دیگری می‌گوید. براساس آمار منتشر شده از سوی دولت، سرانه تولید ناخالص داخلی 9هزار و 900دلاری این کشور پیش از پوتین 3برابر افزایش پیدا کرده و در سال 2017به 27هزار و 900دلار رسیده است. متوسط حقوق ماهانه 11برابر شده و از 61دلار به 652دلار رسیده است. همزمان نرخ بیکاری از 13درصد به 5.2درصد رسیده است. تورم 36درصدی در بحران اقتصادی روسیه در سال‌های 1998و 1999اکنون به 2.5درصد کاهش پیدا کرده است. پوتین با این حال در سخنرانی دیروزش «افزایش درآمدهای مردم» را محور برنامه‌های اقتصادی خود طی 6سال آینده اعلام کرد و گفت که تاکنون دستمزدها برای معلمان، پزشکان و کارکنان دولت افزایش یافته است و طی سال‌های آینده برنامه افزایش حقوق دیگر بخش‌ها نیز دنبال خواهد شد.

ولادیمیر پوتین چهره منفور غربی‌هاست و در داخل نیز مخالفانش کم نیستند؛ اما چه بخواهیم، چه نخواهیم براساس نظرسنجی‌های متعدد، محبوبیت او در روسیه بین 70تا 80درصد است. با این حال، بسیاری از موافقان و مخالفان پوتین، فساد را ویژگی بارز دولت پوتین می‌دانند. افزایش ناگهانی تعداد میلیاردرهای روس، نشانه‌ای از این فساد دولتی تلقی می‌شود. نیویورک و هنگ‌کنگ را اگر کنار بگذاریم، بیشترین تعداد میلیاردرهای جهان در مسکو زندگی می‌کنند.

پوتین تاکنون 2دوره چهارساله و یک دوره شش‌ساله رئیس‌جمهور بوده و یک دوره چهارساله هم سمت نخست‌وزیری را در دست داشته است. او اکنون با فتح دوباره کرملین، از امروز به‌مدت 6سال در رأس قدرت در روسیه خواهد بود تا دوره حضورش در فضای سیاسی این کشور در نهایت به 24سال برسد؛ حضوری طولانی‌مدت در قدرت که او را اکنون در رده تزارهای روسیه قرار داده است.

   سابقه حضور پوتین در قدرت

ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۰ پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شد و 4سال در قدرت ماند. موفقیت او در انجام برخی اصلاحات اقتصادی و احیای جایگاه روسیه در جهان، باعث شد تا بار دیگر در سال 2004به ریاست‌جمهوری انتخاب شود. او در سال ۲۰۰۸ با پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش از کرملین نقل مکان کرد اما در سمت نخست‌وزیری همچنان در قدرت حضور پیدا کرد چرا که براساس قانون فقط حق داشت 2دوره متوالی رئیس‌جمهور شود. با اینکه از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه بود اما کمتر کسی شک داشت که قدرت در دست شخص پوتین است. پوتین بار دیگر در سال ۲۰۱۲ به پست ریاست‌جمهوری بازگشت تا این بار برای دوره‌ای شش‌ساله در رأس قدرت باشد. اگر او چهارمین دوره ریاست‌جمهوری‌اش را که قرار است در سال ۲۰۲۴ تمام شود به پایان برساند، برای حدود ربع قرن در قدرت بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید