• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 11 بهمن 1400
کد مطلب : 152544
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/gJzzr
+
-

15اسفند؛ گام آخر برای اصلاح نظام قیمت‌گذاری در بازار

قیمت تولیدکننده روی 300قلم لوازم خانگی و 90درصد شوینده‌ها درج شد

گزارش
15اسفند؛ گام آخر برای اصلاح نظام قیمت‌گذاری در بازار

علی ابراهیمی،روزنامه‌نگار


چند هفته از آغاز طرح الزام درج قیمت تولید‌کننده روی اقلام کالایی، در قالب 3فاز اجرایی می‌گذرد، اما همچنان برخی فعالان صنفی، با وجود تکذیب‌های مکرر محمدصادق مفتح، معاون وزیر صمت، از احتمال توقف اجرای آن برای بررسی‌های بیشتر سخن می‌گویند.
مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در گفت‌وگو با همشهری اخبار مطرح‌شده در زمینه احتمال توقف اجرای این طرح را رد کرد و گفت طرح اصلاح نظام قیمت‌گذاری کالاها 15اسفند وارد فاز نهایی می‌شود.
محسن حسینلویی گفت: طرح الزام درج قیمت تولیدکننده نسبت به روزهای نخست با قدرت بیشتری در حال اجراست و هیچ توافقی برای بازنگری یا لغو اجرای این طرح صورت نگرفته است. حسینلویی، خبرهای مطرح‌شده در مورد احتمال لغو اجرای این طرح را ناشی از شایعاتی دانست که عمدتا 2انجمن لوازم خانگی و صنایع غذایی بدون اطلاع کافی از کم و کیف اجرای طرح مطرح کرده‌اند. او گفت: این انجمن‌ها درخواست بررسی نحوه اجرای این طرح و رفع برخی ابهامات را داشته‌اند. در جلسه‌ای با حضور وزیر صمت، مسئولان سازمان حمایت، معاونت‌های تخصصی وزارت صمت و تولید‌کنندگان مباحث مطرح و رفع ابهام شد. به‌گفته او، با اجرای این طرح تاکنون روی 300قلم لوازم خانگی کوچک و بزرگ قیمت تولید‌کننده درج شده است.

درج قیمت تولیدکننده شوینده‌ها و لوازم خانگی 
مدیرکل سازمان حمایت با تأکید بر رفع ابهامات و روند عادی درج قیمت تولید‌کننده در اقلام کالایی، گفت: این طرح در حوزه لوازم خانگی و شوینده‌ها اجرایی شده است. در صنایع شوینده روی 90درصد محصولات قیمت تولید‌کننده درج شده، در لوازم خانگی نیز روی 300قلم محصول تولیدی در شرکت‌هایی مانند گلدیران، آبسال، پاکشوما، دونارخزر، صمیم‌الکتریک، مادیران، جی‌پلاس، سینجرگاز، تکران‌مبرد، پارس‌سپهرالکتریک و...  قیمت تولید‌کننده محصولات درج شده است. به‌گفته حسینلویی، مرحله نخست اجرای این طرح در صنایع لوازم خانگی کوچک از 27آبان‌ماه امسال و برای تلویزیون، یخچال و یخچال فریزر و... از 4دی‌ماه اجرایی شده است. او افزود: این شرکت‌ها برای درج نشدن قیمت به‌مدت یک‌هفته تا 10روز مباحثی را مطرح کرده‌اند که با توضیحات سازمان حمایت شفاف‌سازی‌ شد و تولید‌کنندگان لوازم خانگی به درج قیمت تولید‌کننده از تاریخ ابلاغ اجرای این طرح ملزم هستند اگر محصولی را که بعد از تاریخ ابلاغ اجرای این طرح تولید شده، بدون درج قیمت تولید کننده، عرضه کنند، با آنها برخورد می‌شود.

مرحله چهارم طرح از 23بهمن‌ماه جاری
مدیرکل سازمان حمایت با بیان اینکه درج قیمت تولید‌کننده روی اقلام کالایی روغن موتور و لنت‌ترمز از 3هفته پیش ابلاغ شده است، گفت: در مرحله چهارم اجرای این طرح از 23بهمن‌ماه جاری نیز 53قلم لوازم یدکی و برخی کالاهای سرمایه‌ای و اقلام مصرفی مشمول درج قیمت تولید‌کننده خواهند شد. حسینلویی، با اشاره به اینکه همه کالاها تا پیش از پایان امسال مشمول درج قیمت تولید‌کننده خواهند شد، افزود: با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته مرحله آخر اعلام فهرست اقلام کالایی مشمول این طرح تا 15اسفند ماه ابلاغ می‌شود.

افزایش نامتناسب قیمت‌ها 
مدیرکل سازمان حمایت در پاسخ به دلایل افزایش قیمت برخی اقلام بهداشتی طی یک‌ماه گذشته، مانند افزایش دوبرابری قیمت شامپو طی چند هفته گفت: هنوز محصولات آرایشی و بهداشتی مشمول اجرای این طرح نشده و این اقلام احتمالا اواسط اسفندماه مشمول درج قیمت تولید‌کننده خواهند شد، اما با افزایش نامتناسب قیمت‌ها که به اجرای طرح درج قیمت تولید‌کننده ربطی ندارد، برخورد می‌شود. حسینلویی افزود: سازمان حمایت قیمت تولید‌کننده و مصرف‌کننده 85هزار قلم کالا را قبل از اجرای این طرح (آبان و مهر1400) از شبکه توزیع و در کارخانه دریافت کرده و نظارت می‌شود تا درج قیمت‌های جدید تولید‌کننده براساس هزینه تمام‌شده و قیمت واقعی اقلام کالایی باشد.

مکث
کاهش قیمت آب‌معدنی و لوازم خانگی

 مدیرکل سازمان حمایت در مورد علت مشهود نبودن تأثیر اجرای این طرح بر کاهش قیمت‌ مصرف‌کننده کالاها گفت: قبلا تولید‌کنندگان قیمت آب‌معدنی یک‌لیتری را 6هزار تومان درج می‌کردند اما نرخ واقعی آن 3هزار و 500تومان بود؛ یا آب‌معدنی نیم‌لیتری 4هزار تومان قیمت می‌خورد و قیمت واقعی آن بیش از 1700تومان نبود؛ متأسفانه قبلا شرکت‌ها قیمت غیرواقعی را به‌عنوان قیمت مصرف‌کننده درج می‌کردند اما اکنون قیمت تولیدکننده آب‌معدنی نیم‌لیتری 2هزار تومان درج می‌شود که با احتساب سود قانونی خرده‌فروشی، نرخ مصرف‌کننده آن کمتر از 2هزار و 600شده و بیش از 36درصد کاهش قیمت داشته است. حسینلویی، افزود: در بازار لوازم خانگی هم قبلا تولید‌کنندگان با خودداری از درج قیمت به‌محض نوسان در بازار نرخ همه اقلام را لحظه‌ای افزایش می‌دادند و به همین دلیل پیشنهاد جایگزینی درج قیمت 3ستونی به جای قیمت مصرف‌کننده را ارائه کردند. 
او افزود: از سوی دیگر شرکت‌های توزیعی، لوازم خانگی را انبار کرده و با نوسان قیمت ارز، نرخ کالاها را افزایش می‌دادند اما با اجرای طرح جدید انباشت لوازم خانگی دیگر به‌صرفه نیست و با این شیوه از نوسان نامتناسب قیمت‌ها جلوگیری می‌شود. به‌گفته او، با گذشت چند هفته از اجرای این طرح شاهد کاهش 7 تا 12درصدی قیمت مصرف‌کننده لوازم خانگی هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید