• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15245
+
-

شیخ نور در یزد

گزارش
شیخ نور در یزد

فرزانه آیینی|خبر‌نگار:

علی اکبر ناطق نوری که چند صباحی است چراغ خاموش دستی درفرمان سیاست داخلی دارد و ترجیح می‌دهد بدون کوچکترین جنجال‌سازی‌‌های رسانه‌ای امورش را در سیاست داخلی پیگیری کند، صبح دیروز هم بی‌سر و صدا در قالب تیمی کوچک از مشاوران و محافظانش با همراهی نماینده اردکان راهی یزد شد.

ناطق نوری که در این سفر مهمان محمد رضا تابش بود، در بدو ورودش به یزد از سوی مقامات محلی ازجمله غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد مورد استقبال قرار گرفت؛ استقبالی که به‌دلیل ماجرای نیکنام حاشیه‌دار هم شده است. در این مراسم شیخ نور در پاسخ به تقاضای سفید برای مساعدت در حل مشکل عضو زرتشتی شورای شهر یزد به مزاح گفته است: «مسئله تا هفته آینده حل می‌شود اما مورد نیکنام جزو معدود مواردی است که همه اعضای شورای نگهبان را در امری متحد و متفق القول کرده است.»

او بعد از ورود به یزد از فرودگاه به مسجد حظیره رفت و به شهید محراب آیت‌الله صدوقی ادای احترام کرد و سپس بی‌درنگ راهی اردکان شد تا در کوتاهترین زمان ممکن در جمع کارگران شرکت چادرملو حاضر شود. این نخستین باری نیست که ناطق نوری مهمان شهر رئیس دولت اصلاحات می‌شود، او درست در سیزدهم اردیبهشت‌ماه 6سال پیش نیز راهی یزد شده بود و در جمع کارگران این منطقه صنعتی به مناسبت روز کارگر سخن گفته بود. سفر ناطق نوری به یزد به 3دلیل حائز اهمیت است؛ یکی به‌دلیل تعلق منطقه‌ای این شهر به رئیس دولت اصلاحات و تمایل سیاسی غالب منطقه به اصلاح طلبان است، دیگری برجسته شدن بحث اقلیت‌های دینی در سمت‌های مدیریتی پس از تعلیق عضویت سپنتا نیکنام عضور زرتشتی شورای شهر یزد و جایگاه تأثیر‌گذار شیخ نور در میان اعضای کمیته سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام  و دلیل سوم هم تکرار حضور ناطق نوری در منطقه چادرملو درسال‌های اخیر است درحالی‌که سفرهای او در دهه اخیر به راحتی قابل شمارش است.

آخرین سفر ناطق نوری به خارج از پایتخت به استثنا زادگاهش نور به سفر او به قزوین در بهمن‌ماه سال گذشته برمی‌گردد، او پیش از آن هم در مهرماه 96 به مشهد سفر کرده بود.

فراز و فرود کارنامه سیاسی شیخ نور

«شیخ نور»، «مرد رئیس‌جمهورساز» و «سیاستمداری با مرام پهلوانی» القابی است که در تمام این ٢٠ سال اخیر پیشوند یا پسوند نام ناطق‌نوری آمده است. می‌گویند تخصصش برهم زدن معادلات تندروهایی است که سال‌هاست حسابش را از آنها جدا کرده. او صبور، معتدل و قاطع است و به همین دلیل همواره وقتی نامی از او در عرصه سیاست مطرح می‌شود ذهن‌ها به این سمت می‌رود که قرار است تغییر یا اتفاق جدیدی در عالم سیاست خبر ساز شود.

او در دو دوره چهارم و پنجم رئیس مجلس بود.‌ پس از تجربه ریاستش بر مجلس و در پایان دوران سازندگی و ریاست‌جمهوری 8ساله هاشمی رفسنجانی بود که عزم ریاست‌جمهوری کرد. به نمایندگی از جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ردای کاندیداتوری در هفتمین دوره رقابت‌های ریاست‌جمهوری بر تن کرد. ناطق نوری در این دوره از انتخابات از پشتیبانی یکپارچه نهادهای اصلی جناح راست برخوردار بود. آنچنان که چهره‌هایی چون محمدعلی موحدی کرمانی نماینده وقت ولی فقیه در سپاه اعلام کرد به او رأی می‌دهد. در نهایت هم او با به‌دست آوردن حدود 7میلیون رأی در برابر رأی ٢٠ میلیونی رئیس‌دولت اصلاحات شکست خورد. او یک سال بعد ابتکار خود (بین‌المجالس کشورهای اسلامی) را تاسیس کرد. البته ناطق هرگز از سیاست دور نشد و بعد از دوم خرداد ٧٦ با پیشنهاد اصولگرایان ریاست شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی را برعهده گرفت. اوج فعالیت این شورا 8سال بعد و در انتخابات نهمین دوره ریاست‌جمهوری بود که یکی از وظایف آن را، بررسی کاندیداهای محافظه کار برای انتخاب نامزد واحد تشکیل می‌داد.  ناطق نوری در مرحله اول آن انتخابات از علی لاریجانی نامزد شورای هماهنگی نیروهای انقلاب و در مرحله دوم از اکبر هاشمی رفسنجانی در مقابل محمود احمدی‌نژاد حمایت کرد. دوران احمدی‌نژاد دوران خوبی برای اعتدالگرایان جناح راست نبود و در همین فضا بود  که ناطق نوری رفته رفته به منتقد جدی تندروهای اصولگرا بدل شد و حامیان احمدی‌نژاد نیز به هر بهانه به رزومه سیاسی او و نزدیکانش می‌تاختند و در این میدان اصولگرایان محافظه کار نیز از حمایت شیخ نور دریغ کردند.

 مجمع شنبه درباره نیکنام اعلام نظر می‌کند

غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد به همشهری خبرداد که مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار است شنبه پیش رو درباره عضویت یا لغو عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد اعلام نظر نهایی کنند.  او سفر دیروز علی اکبر ناطق نوری، عضو ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام را به یزد به ماجرای نیکنام بی‌ارتباط دانست و ادامه داد: از چرایی حضور ایشان در یزد بی‌اطلاعم اما قرار نیست در حضور ایشان ماجرای عضو زرتشتی شورای شهر یزد بررسی و واکاوی شود. عضویت نیکنام در شورای شهر یزد به‌دلیل شکایت یکی از اعضای علی‌البدل این شورا به دیوان عدالت اداری از مهرماه گذشته به تعلیق در آمده است. محل رأی دیوان عدالت اطلاعیه شورای نگهبان براساس قاعده نفی‌سبیل است. بعد از خبر ساز شدن تعلیق عضویت نماینده‌های اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر، مجلس درمصوبه‌ای خواستار رفع حضور اقلیت‌های مذهبی در مناصب مدیریتی شد مصوبه‌ای که به‌دلیل مخالفت شورای نگهبان برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده که این مصوبه از اواخر دی‌ماه گذشته در انتظار اعلام نظر مجمع است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :