• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 11 بهمن 1400
کد مطلب : 152442
+
-

مروری بر سی‌و‌هفتمین جشنواره موسیقی فجر

از تبریز تا تهران

موسیقی
از تبریز تا تهران

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

کمتر از 2هفته به آغاز سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر مانده است؛ با پایان جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر و ملی فیلم فجر؛ جشنواره موسیقی هم به شکل بین‌الملل برگزار می‌شود؛ این جشنواره هم بنا به تصمیم برگزارکنندگان حضوری برگزار می‌شود.

بخش رقابتی در 10بخش
جشنواره به‌صورت رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار می‌شود. البته بخش رقابتی جشنواره پس از چند دوره تعطیلی، از سال گذشته (دوره سی‌و‌ششم) اتفاق افتاد. بخش رقابتی جشنواره به‌صورت باکلام و بی‌کلام در بخش‌های موسیقی (دستگاهی، نواحی، کلاسیک غربی، تلفیقی، پاپ، معاصر و ارکسترال ایران، کودک) و ناشر برگزار می‌شود.

حسن ریاحی؛ پرسابقه در دبیری
در این دوره از جشنواره حسن ریاحی دبیری را برعهده دارد او در این دوره شورای بخش آهنگسازی را به جشنواره اضافه کرد. ریاحی پیش از این در دوره‌های نوزدهم تا بیست‌و‌یکم و دوره‌های بیست‌و‌ششم تا سی‌و‌یکم و در دوره سی‌وششم دبیر جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بود.

 پاپ زودتر از جشنواره
در سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر، اجراهای پاپ از ۲۰بهمن‌ماه، یعنی 2روز زودتر از اجرای ژانرهای دیگر موسیقی آغاز می‌شود و در روزهای ۲۷ و ۲۸ بهمن‌ماه ـ به مناسبت وفات حضرت زینب(س) ـ جشنواره موسیقی فجر برنامه‌ای نخواهد داشت و مراسم اختتامیه هم ۲۹ بهمن خواهد بود.

جایزه ترانه در فجر
در مراسم اختتامیه همچنین مانند دوره‌های گذشته، برگزیدگان بخش‌های تخصصی جشنواره همچون جایزه باربد، موسیقی و رسانه و جایزه ترانه در اختتامیه این رویداد معرفی و تجلیل می‌شوند. همچنین جایزه ترانه جشنواره موسیقی فجر به ترانه‌هایی که از مهرماه ۱۳۹۹ تا مهرماه ۱۴۰۰ به‌صورت تک‌آهنگ یا در قالب آلبوم موسیقی منتشر شده‌اند، تعلق می‌گیرد.

جشنواره استانی در تبریز
در این دوره از جشنواره هم گروه‌های بین‌المللی در حوزه موسیقی کلاسیک اجرا خواهند داشت. یکی از نکات قابل‌تامل حضور رسانه‌های کشورهای دیگر در جشنواره موسیقی فجر است، در این دوره رسانه‌هایی از کشورهای ایتالیا، آلمان، ژاپن، چین، ترکیه، آذربایجان، روسیه، عراق و لبنان در جشنواره حضور خواهند داشت.

اعلام جدول اجراهای جشنواره
69 اجرا در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، ارکسترال، پاپ، تلفیقی و بانوان در این دوره از جشنواره حضور دارند. تالار وحدت، تالار رودکی، سالن دهلوی، فرهنگسرای نیاوران و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی طبق جدول اجراهای جشنواره، میزبان علاقه‌مندان هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید