• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 10 بهمن 1400
کد مطلب : 152417
+
-

«گردشگری مقاومت» به جاذبه‌های کرمان اضافه شد

سند «کرمان، پایتخت گردشگری مقاومت ایران» فردا، دوشنبه در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران رونمایی می‌شود

گزارش
«گردشگری مقاومت» به جاذبه‌های کرمان اضافه شد

دیار کرمان «بهشت باستان‌شناسی» ایران است؛ بهشتی با 7اثر ثبت جهانی، 700اثر ثبت ملی و بیش از 7هزار اثر شناخته‌‌شده که البته هنوز نتوانسته است در حلقه گردشگری مرکز ایران در کنار اصفهان، شیراز و یزد قرار گیرد. 
گردشگری، محور توسعه کرمان در افق1400بود، اما شیوع کرونا در 2سال گذشته سفر و گردشگری را نه‌تنها در این دیار که در کل کشور تحت‌الشعاع خود قرار داد. حالا اما خبر می‌رسد استان کرمان به‌عنوان پایتخت گردشگری مقاومت در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران معرفی شده و قرار است سند این پایتختی روز دوشنبه رونمایی شود.

تدوین سند با محوریت جوامع محلی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان با بیان اینکه این استان پایتخت مقاومت ایران اعلام شده است در این‌باره به همشهری توضیح می‌دهد: به‌دلیل زادگاه سردار سلیمانی وهم‌چنین ظرفیتی که مزار ایشان در زمینه گردشگری ایجاد کرده است، کرمان به‌عنوان پایتخت گردشگری مقاومت ایران معرفی شد.
فریدون فعالی با بیان اینکه سند این پایتختی در حال تدوین است، می‌گوید: بخشی از محور فعالیت‌های گردشگری کرمان طبق این سند به موضوع گردشگری مقاومت و زائرانی که در طول سال از مزار سردار زیارت می‌کنند و در کنار آن بخشی از جاذبه‌های گردشگری استان را هم می‌بینند، اختصاص می‌یابد. در واقع طی 2سال گذشته و بعد از شهادت سردار، بخشی از گردشگری ما با این عنوان معنا پیدا می‌کند و به همین دلیل نیاز است بخشی از محورهای گردشگری را به موضوع مقاومت اختصاص دهیم.
او محور سند گردشگری مقاومت را مکتب سردار سلیمانی و مزار ایشان اعلام و می‌گوید: توانمندسازی جوامع محلی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری بخشی‌ از اولویت‌های ما در این سند خواهد بود. همچنین محورهای گردشگری مقاومت تالیف می‌شوند تا طبق آنها مسیرها نیز معین و ایجاد شوند.
فعالی تأکید می‌کند سند کرمان، پایتخت گردشگری مقاومت شامل سیاست‌ها، استراتژی راهبردی و برنامه‌های کلان روز دوشنبه هفته جاری، 11بهمن در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران رونمایی خواهد شد.

تقویت هتلینگ در کرمان
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های گردشگری مقاومت استان اشاره می‌کند و می‌گوید: در ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی با وجود محدودیت‌های کرونا حدود 30هزار نفر زائر به کرمان سفر کردند و ما باید خودمان را برای حضور این زائران که برای زیارت مزار سردار به کرمان می‌آیند و از محورهای گردشگری کرمان هم بازدید می‌کنند، آماده کنیم.
فعالی البته تأکید می‌کند زیرساخت‌های کرمان مناسب این میزان حضور زائران نیست. او می‌گوید:‌ ظرفیت‌های تخت اقامتی استان به‌طور کلی 1700مورد و شهر کرمان 1400تخت است و به همین دلیل باید تلاش کنیم زیرساخت‌های هتلینگ را تقویم کنیم.
این مقام مسئول می‌گوید: گردشگری کرمان در حوزه حمل‌ونقل ریلی، هوایی و زمینی ظرفیت‌های خوبی دارد و در این زمینه مشکلی برای تردد زائران نیست.

ظرفیت‌های جدید گردشگری در کرمان 
کرمان در دهه‌های گذشته در مسیر تورهای کلاسیک ورودی به ایران قرار داشت، اما از سال82و با وقوع زلزله بم‌‎، حدود 10سال از مسیر تورهای کلاسیک و گردشگری خارج شد. از اواخر دهه80و اوایل دهه90تا حدودی توانست بار دیگر به این مسیر برگردد، اما این بازگشت چندان موفق نبود.
اما حالا مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان تأکید می‌کند ظرفیت‌های جدید ایجاد شده در کرمان می‌تواند این استان را به جایگاه پیشین در گردشگری برساند.
فعالی با بیان اینکه گردشگری کرمان بعد از زلزله بم ضرر زیادی کرد، می‌گوید: در این مدت استان‌های دیگر جایگزین کرمان شدند، اما با برنامه‌ریزی صورت گرفته، ظرفیت‌های جدید ایجاد شده وبا بازارهای نوین گردشگری امیدوار هستیم شاهد رونق گردشگری استان باشیم. او گردشگری مقاومت، گردشگری طبیعی و بازسازی ارگ بم را بخشی از ظرفیت‌های جدید کرمان معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: ارگ بم 85درصد بازسازی شده است و بسیاری از گردشگران تمایل دارند ببینند ارگی که یک روزه در زلزله تخریب شد حالا چه وضعی دارد.

مکث
 امتیازات کرمان برای گردشگری

7 هزار اثر شناخته‌شده تاریخی دلیل کمی برای داشتن لقب «بهشت باستان‌شناسی» ایران نیست؛ بهشتی که در یک سوی آن باغ شازده به‌عنوان یادگاری عاشقانه در دل کویر، گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند و در سوی دیگر، روستای دستکند میمند، بازار بزرگ و تاریخی کرمان به‌عنوان طولانی‌ترین راسته بازار ایران یا کلوت‌های شهداد که نمونه‌ای از آن فقط در منطقه یوتا ایالات‌متحده آمریکا وجود دارد. این جاذبه‌های منحصر به فرد بخش کوچکی از دیدنی‌های بهشت کرمان است که گردشگران پیش از شیوع کرونا برای دیدن همه آنها در بهترین حالت تا 2شب در مراکز اقامتی استان، ماندگار می‌شدند. با وجود همه مشکلات و کمبودها، کرمان علاوه بر داشتن ویژگی‌های طبیعی، تاریخی و اقلیمی، امتیازهای دیگری هم در حوزه گردشگری دارد؛ بیشترین تعداد راهنمایان گردشگری در تورهای ورودی از خارج، مدیریت تورهای اروپایی و آمریکایی، افزایش تعداد خانه‌های بومگردی و تنوع آنها، ظرفیت‌ اقامتی در بخش هتل‌ها و... بخشی از امتیازهای کرمان در حوزه گردشگری است؛ حلقه‌های زنجیری که در کنار هم قرار گرفتند در کنار ظرفیت‌های جدید می‌توانند روزهای خوبی را برای کرمان رقم بزنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید