• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 بهمن 1400
کد مطلب : 152338
+
-

تمام ایران در نمایشگاه تهران

پانزدهمین نمایشگاه گردشگری ایران و سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی میزبان بازدیدکنندگان بی‌شماری در نخستین روز هفته بود

گردشگری
تمام ایران در نمایشگاه تهران

محمد باریکانی- دبیر گروه زیست‌بوم

فعالان صنعت گردشگری و هنرمندان صنایع‌دستی صبح دیروز جشن مشترک این دو حوزه را پس از 2سال دوری رویدادهای هنری و گردشگری کشور به واسطه شیوع پاندمی کرونا و در نتیجه توقف کامل سفرهای داخلی و خارجی، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برپا کردند.
به‌گزارش همشهری، 10سالن نمایشگاه بین‌المللی تهران برای نخستین‌بار به فروش مستقیم آثار صنایع‌دستی و همچنین نمایش جاذبه‌های گردشگری کشور و آداب و رسوم فرهنگی اقوام ایرانی اختصاص یافته است.
تولید‌کنندگان صنایع‌دستی اما به همشهری گفته‌اند که چشم امید به حضور انبوه مردم در جشن بزرگ صنایع‌دستی و عرضه محصولات هنری با تخفیف‌های درنظر گرفته شده دارند تا پس از 2سال توقف سفر و تعطیلی ناشی از کرونا بتوانند بخش اندکی از زیان‌ها و خسارات وارد‌شده به هنرمندان صنایع‌دستی را جبران کنند.
وزارت میراث فرهنگی، 12استان کشور را در نمایشگاه صنایع‌دستی این دوره معاف از پرداخت اجاره‌بهای غرفه‌های صنایع‌دستی کرده است تا شاید بتواند اندکی از زیان‌های وارد‌شده به هنرمندان صنایع‌دستی را جبران کند. در بخش گردشگری نیز دفاتر خدمات مسافرتی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مناطق آزاد کشور از ارس تا قشم و کیش و شهرداری‌ها و آژانس‌های هواپیمایی و هتلدارها حضور پررنگی در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری دارند. این نخستین حضور انبوه فعالان صنعت گردشگری در یک رویداد رقابتی برای فروش بسته‌های سفر آن‌هم تنها کمتر از 2ماه مانده تا شروع سفرهای نوروزی پس از 2سال تعطیلی مطلق تمامی رویدادهای سفر و گردشگری است که می‌تواند رونق نسبی را به صنعت گردشگری آسیب‌دیده کشور بازگرداند. همزمان با شیوع کرونا در ایران و تعطیل‌شدن جریان سفرهای داخلی و خارجی، فعالان صنعت گردشگری و مشاغل وابسته به این صنعت هزاران میلیارد تومان آسیب دیدند. نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در شرایطی آغاز به‌کار کرده ‌که هزینه‌های سفر در سال‌های گذشته افزایش چند‌برابری یافته است. مرکز پژوهش‌های مجلس چند روز قبل با انتشار گزارشی اعلام کرد که خانوارهای ایرانی پرداخت هزینه برای سفر را طی یک دهه اخیر به‌تدریج کنار گذاشته و اکنون تنها در اندیشه تامین هزینه‌های حیاتی است. این بررسی مشخص می‌کند که سیاست تبدیل سفر به نیاز همگانی و گنجاندن آن در سبد معیشت که از بیش از 2دهه قبل آغاز شد، با شکست مواجه شده و سفر بار دیگر به یک کالای تجملاتی تبدیل شده است. علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی دیروز و در مراسم گشایش مهم‌ترین رویداد گردشگری کشور پس از 2سال وقفه به‌دلیل انتشار کووید-19، افزایش هزینه خدمات تمام‌شده گردشگری و افزایش غیرقابل باور برخی حامل‌های انرژی را تأیید کرد و گفت: صنعت گردشگری آسیب‌های ممتد و جدی‌ در دوره کرونا دید که این آسیب‌ها مضاعف شده است و اکنون با افزایش هزینه خدمات تمام‌شده گردشگری و افزایش غیرقابل باور تعرفه برخی حامل‌های انرژی برای احیای این صنعت، حمایت جدی دولت را می‌طلبد. معاون گردشگری به نگرانی‌های مرتبط با شیوع سویه‌های جدید کرونا اشاره کرد و افزود: به اذعان مراجع ذیربط گردشگری در دوران کرونا بیشترین دقت‌ و رعایت را در زمینه پروتکل‌های بهداشتی انجام داد. او افزود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اتصال به سامانه‌های هوشمند مربوط به رصد بهداشتی پیشگام بوده است و همین رویکرد بود که موجب شد نمایشگاه امسال در روزهای اول هفته و در ساعت محدود از 8/5 صبح تا 5بعدازظهر با هدف کاهش تجمع برگزار شود. شالبافیان اعلام کرد: نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی امسال در ۱۰سالن برگزار شده که نسبت به سال‌‌های قبل فضای آن 2برابر شده ‌که در شرایط کرونا نشان‌دهنده عزم فعالان گردشگری برای احیای امید در این صنعت است.

ضرغامی: نمایشگاه ایران چیزی از فیتور اسپانیا کم ندارد
عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشورمان در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌و‌پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی بر جبران عقب‌ماندگی صنعت گردشگری ایران تأکید کرد و گفت: ایران در مزیت‌های نسبی گردشگری بسیار فوق‌العاده است و از این نظر از بسیاری کشورهای رده اول جهان حداقل در منطقه و جهان در ورود گردشگر می‌تواند جایگاه بالاتری داشته باشد و اگر موانع رفع شود، کارهای زیادی می‌توان انجام داد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه نهضت تفویض اختیارات به بخش خصوصی تا پایان سال ادامه می‌یابد،‌ گفت:  عقب‌ماندگی‌ها باید جبران شود.  هفته قبل که به دعوت دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی، نمایشگاه فیتور اسپانیا بودم، امروز که فقط طول و عرض یک سالن را دیدم متوجه شدم هیچ‌چیزی از فیتور کم نداریم و ظرفیت‌ها و آمادگی‌ را در نیروهای خلاق مشاهده کردم. پس چه مشکلاتی وجود دارد که گرفتار شده‌ایم؟ باید جبران کنیم. او ادامه داد: مزیت نسبی ما فوق‌العاده است. از بسیاری از کشورها که رده‌های اول را در ورودی گردشگری اشغال کرده‌اند به‌مراتب بالاتریم. حداقل در منطقه و کشورهای همسایه و اگر این موانع رفع شود، خیلی از کارها انجام می‌شود.
وی همچنین با اشاره به شکایت صورت گرفته توسط مدیرکل میراث فرهنگی یکی از استان‌‌ها از یک رسانه حوزه میراث فرهنگی که به موضوع تخریب باقیمانده قلعه تاریخی استان البرز پرداخته بود، گفت: به ما اعلام کردند که رسانه‌ای روشنگری کرده و از او شکایت شده و مراحل دادگاهی را می‌گذراند، دستور پیگیری دادیم و  از طرف میراث فرهنگی این شکایت پس گرفته شد. ما از کسی شکایتی نداریم. همه با هم هستیم و از گلایه‌کردن هم به جایی نمی‌رسیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید