• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 9 بهمن 1400
کد مطلب : 152256
+
-

فرصت نفرآباد تا زندگی تنها 50روز

محله‌ قدیمی پیرامونی جنوب حرم عبدالعظیم حسنیع در انتظار صدور مجوز اوراق مشارکت بازآفرینی است

گزارش
فرصت نفرآباد تا زندگی تنها 50روز

مهدی اسماعیل‌پور- روزنامه‌نگار

 مدیریت شهری تهران، طرح باز‌آفرینی و باززنده‌سازی محله قدیمی نفرآباد را به‌طور ویژه دنبال می‌کند اما انجام عملیات‌های اجرایی به صدور مجوز اوراق مشارکت گره خورده است؛ موضوعی که با امضا و ابلاغ وزیر کشور حل خواهد شد؛ در غیراین صورت با پایان سال، فرصت انتشار اوراق به اتمام می‌رسد و امیدهای زنده شده اهالی نفرآباد احتمالا مانند 20سال گذشته دوباره رنگ می‌بازد.
به گزارش همشهری، محله نفرآباد با سابقه سکونت حداقل 400ساله در جنوب شرقی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) واقع شده و یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران به شمار می‌آید.
 با وجود تملک‌ها و تخریب‌های بسیار زیادی که درگذشته داخل این محله انجام شده، دست کم10خانه ارزشمند در نفرآباد شناسایی شده است که احیای آنها در کنار نوسازی بناهای مسکونی می‌تواند جانی تازه به جنوب شرق پایتخت بدهد.
 در بین سال‌های 1386تا 1391شهرداری تهران به‌دنبال این بود که این محله 13تا 15 هکتاری را تملک و تخریب کند. بر همین اساس حدود 40درصد از این محله به‌صورت پراکنده توسط شهرداری خریداری و تخریب شد. از سال 1391هم تقریبا این محله به حال خودش رها شد و در حالت فریز شده قرار گرفت.
 یعنی اهالی ساکن در 60درصد باقیمانده به سکونت و زندگی خود ادامه دادند، با این نکته که امکان هیچ نوع تغییری در وضع موجود ازجمله تخریب، نوسازی، مرمت و مقاوم‌سازی برای خانه‌هایشان را نداشتند.
از طرف دیگر 40درصد پلاک‌های رها شده، به فضای بی‌دفاع و کانون آسیب‌های اجتماعی تبدیل شد تا شهرداری تهران در پی احیای این محدوده برآید. بنابراین در سال 1398بنا بر ماموریتی که شهرداری تهران به سازمان نوسازی داد، احیای محله نفرآباد  مورد بحث قرار گرفت اما کار آنچنان که باید و شاید پیش نرفت تا شورای شهر فعلی، مسئله را دوباره مطرح کرد.
 در همین ارتباط و اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به همشهری گفت: «با مطالعات و بررسی‌هایی که انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که باید گذشته ارزشمندی که محله نفرآباد داشت، باززنده‌سازی شده و به یک الگوی شاخص برای معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی تبدیل شود. طرح در بهمن ماه سال گذشته به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید و اقدامات اجرایی آغاز شد.»
حاجی علی‌اکبری در ادامه به مشکل ابلاغ نشدن دستور انتشار اوراق مشارکت اشاره کرد و گفت: «با گذشت 2ماه از درخواست شهرداری تهران، هنوز وزارت کشور انتشار اوراق مشارکت برای محله نفرآباد را امضا نکرده است تا طرح بازآفرینی این محله با چالش‌های جدی مواجه شود. برنامه ما در طرح بازآفرینی محله نفرآباد، امکان استفاده از ظرفیت اوراق مشارکت بود، چرا که در قانون بودجه سال 1400کشور، در اطراف 4حرم اصلی که در شهر‌های مشهد، قم، تهران و شیراز واقع شده‌اند، به شهرداری‌ها این اجازه داده شده است تا اقدام به انتشار اوراق مشارکت
 کنند.
پس از آنکه طرح مصوب شد، مجوز‌های لازم را از شورای اسلامی شهر تهران گرفتیم و در ادامه طی نامه‌ای به وزیر محترم کشور، شهردار تهران درخواست کردند برای طرح توسعه نفرآباد، نسبت به انتشار اوراق مشارکت به ظرفیت 550میلیارد تومان اقدام شود.
 با وجود اینکه حدود 2ماه از نامه شهردار محترم تهران می‌گذرد و همچنین با وجود پیگیری‌های مکرری که از طرف شهرداری و شورای شهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت گرفته، تا به امروز وزارت کشور درخواست انتشار اوراق مشارکت را تأیید نکرده است تا در ادامه به سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی مراجعه کرده و مراحل بعدی را دنبال کنیم.»
نکته مهمی که حاجی علی‌اکبری به آن اشاره کرد فرصت محدود باقیمانده برای امضای مجوز است: « باید توجه داشت که فرصت انتشار و استفاده از این اوراق فقط تا پایان سال 1400است، برای این منظور کمتر از 2ماه فرصت باقی مانده است. اگر نتوانیم در فرصت باقیمانده اوراق مشارکت را منتشر کنیم، عملا امکان استفاده از این ظرفیت را از دست خواهیم داد که اصلا اتفاق خوبی نیست. با وجود پیگیری‌ها برای تأیید انتشار اوراق مشارکت، وزارت کشور امروز و فردا و این هفته و آن هفته می‌کند و تا به امروز حدود 2ماه زمان از دست داده‌ایم.
اگر نتوانیم از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کنیم تمام برآورد‌های اولیه ما به هم می‌خورد. برنامه‌ریزی ما این بود که با انتشار اوراق بتوانیم ظرف مدت 3سال تمام زمین‌های متعلق به شهرداری تهران در محله نفرآباد را تعیین تکلیف کنیم تا از این حالت بی‌دفاع خارج شود و مردم هم به مشارکت در فرایند نوسازی تشویق شوند.
 اگر اوراق مشارکت منتشر نشود، طبیعتا باید به‌دنبال ظرفیت‌های تازه باشیم که این موضوع هم روی زمانبندی و هم سرعت پیشبرد کارها کاملا تأثیرگذار است.» او تأکید کرد که از کمک دولت برای اوراق مشارکت با تامین 25درصد از اصل و سود باید در این زمینه استفاده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :