• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 7 بهمن 1400
کد مطلب : 152117
+
-

خسته نباشید

تیم ملی فوتبال زنان که برای نخستین بار به جام ملت‌های آسیا رسیده بود با شکست 5بر صفر مقابل چین‌تایپه مرحله گروهی را به پایان رساند

خسته نباشید

مریم ایراندوست قبل از رفتن تیم به هند و آغاز جام ملت‌های آسیا گفته بود که تنها ابزار تیمش برای مقابله با حریفان، انگیزه است. او با اتکا به همین انگیزه، پیش‌بینی می‌کرد تیمش به مرحله یک‌چهارم نهایی برسد اما تیم او بعد از 2شکست سنگین، امروز فقط با معجزه می‌تواند به مرحله بعد برسد.
تیم ملی فوتبال زنان که برای نخستین بار جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کرد در نخستین بازی با هند مساوی کرد اما بعد از حذف میزبان مسابقات به‌خاطر داشتن 13بازیکن کرونایی، یک امتیاز ایران هم از دست رفت. بعد از باخت 7بر صفر به چین، ایران عصر دیروز به چین‌تایپه هم  5بر صفر باخت و مرحله گروهی را با 12گل خورده به پایان رساند. قبل از بازی دیروز، ایران با مشکل دیگری هم روبه‌رو شد؛ 4بازیکن اصلی تیم به کرونا مبتلا شدند و به قرنطینه رفتند. سمانه‌ چهکندی یکی از این بازیکنان در یک نامه انگیزشی برای دوستانش نوشته بود: «نه‌تنها چشم همه ملت‌ ایران به شماست بلکه من، ثنا، مرضیه و نگین هم چشم‌انتظار برد شماییم. ما 19شیردختر داریم که با جون‌و دل می‌رن می‌ترکونن و میان. من به شماها ایمان دارم، شما هم به‌خودتون ایمان داشته باشین. شما هیچ‌چیزی کم ندارین. من مطمئنم با غیرت ایرانی‌تون بازی و دوباره تاریخ‌سازی می‌کنید. قوی باشید مثل همیشه.» اما برای موفقیت این تیم فقط انگیزه کافی نبود. 2بازی آخر تیم‌ملی زنان نشان داد که آنها از نظر فنی در سطح ابتدایی هستند و برای قد علم کردن در سطح آسیا راه درازی در پیش دارند.
انتظار از ایراندوست این بود که مثل بازی با هند تیم را تدافعی به زمین بفرستد تا حداقل بتواند یک مساوی بگیرد اما این اتفاق رخ نداد. غیبت چند بازیکن و کیفیت پایین یکی دو بازیکن دیگر باعث شد ایران در دقیقه4 گل بخورد. این گل زودهنگام تیم را به هم ریخت و ایراندوست را مجبور کرد تا دوباره از کنار زمین با فریادهایش تیم را به بازی بهتر وادار کند. اما گل‌های پی‌درپی چین‌تایپه اجازه نداد ایران نفس بگیرد و خودش را در زمین پیدا کند. لای لی‌ چین، کاپیتان چین تایپه در این بازی هت‌تریک کرد. او در دقایق4، 31و 64 دروازه ایران را باز کرد و 2 گل دیگر هم توسط چین‌ ین‌ پینگ در دقیقه40 و ونگ در دقیقه 78 زده شد.
ایران اگر بازی با چین‌تایپه را می‌برد یا مساوی می‌کرد، صعودش به مرحله بعد قطعی بود اما با این شکست سنگین، ایران فقط در حالتی می‌تواند صعود کند که استرالیا 12برصفر تایلند را شکست بدهد. این نتیجه شاید عجیب و غیرممکن به‌نظر برسد اما در همین رقابت‌ها استرالیا توانسته اندونزی را 18برصفر ببرد و تایلند همین اندونزی را با 4گل برده است. البته صعود احتمالی ایران با 12گل خورده و بدون حتی یک گل زده، افتخاری برای این تیم محسوب نمی‌شود و چیزی هم به تیم ما اضافه نخواهد کرد. برای این تیم نوپا، همین حضور تاریخ‌ساز در جام ملت‌های آسیا و انجام 3بازی سنگین کافی است. این بازی‌ها تجربه گرانقیمتی برای دختران فوتبالیست ایران خواهد بود. دخترانی که بدون حتی یک بازی تدارکاتی به این رقابت‌ها پا گذاشتند و حالا تجربه حضور در 3بازی بزرگ و یک تورنمنت سنگین را دارند.

  تیمی که بزرگ‌تر از خودش شد
دیروز بعد از بازی ضعیف تیم ملی زنان، دوباره بحث‌هایی در انتقاد از تبلیغات اغراق‌آمیز پیرامون این تیم به راه افتاد. منتقدان می‌گویند تبلیغاتی که برای تیم ملی زنان شده با واقعیت این تیم فاصله داشته است. آنها صعود به جام ملت‌ها را حاصل یک اتفاق می‌دانند و معتقدند فدراسیون بیش از حد روی این اتفاق مانور داده و انتظارات از این تیم را بالا برده است. اما اعتقاد برخی هم بر این است که زنان نیاز به دیده شدن دارند و این تبلیغات برای آنها لازم بوده است. اما به هر حال مسئله‌ای که هر دو طرف روی آن اتفاق نظر دارند، ضعف فنی تیم است. اینکه فوتبال زنان به توجه اساسی نیاز دارد؛ از مربی خارجی گرفته تا بازی‌های دوستانه و... .

این خبر را به اشتراک بگذارید