• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 6 بهمن 1400
کد مطلب : 152052
+
-

سعد حریری، قربانی دشمنی سعودی‌ها


یک نطق تلویزیونی احساسی، نقطه پایان فعالیت سعد حریری در سپهر سیاسی لبنان بود. حریری در سخنانی که به‌صورت زنده پخش می‌شد، درحالی‌که صدایش می‌لرزید اعلام کرد که او و خانواده‌اش دیگر قصد ادامه فعالیت سیاسی در لبنان را ندارند. به این ترتیب می‌توان گفت که بیانیه سعد حریری به ‌معنای پایان حضور پررنگ خانواده حریری در میان جریان‌های سیاسی سنی لبنان بعد  از 3دهه خواهد بود. انتخابات پارلمانی لبنان قرار است 4ماه دیگر برگزار شود و آرایش نیروهای سیاسی از هم‌اکنون رفته رفته تعیین می‌شود. سعد حریری در سخنان خود تأکید کرده که قرار نیست در انتخابات حضور پیدا کند. او از حزب المستقبل هم خواست نه نامزدی معرفی کند و نه از نامزدی حمایت کند.
اقتصاد لبنان در آستانه فروپاشی کامل قرار دارد و حریری همچون گذشته در سخنانش، حزب‌الله را مقصر این وضعیت معرفی کرد. با این حال، همه می‌دانند که وضعیت امروز لبنان به‌دلیل ناتوانی این کشور در تشکیل دولت بوده و این وضعیت نیز به‌دلیل کارشکنی‌های عربستان سعودی و حزب مورد حمایتش یعنی، حزب قوات به رهبری سمیر جعجع اتفاق افتاده است.
خانواده حریری‌ را همان هایی که در لبنان به قدرت رسانده ‌بودند، از سیاست حذف کردند. سعودی‌ها طی 3دهه گذشته، نقش اساسی در ساختار سیاسی لبنان داشته‌اند و همانها ابتدا رفیق حریری و سپس فرزندش را برای حضور در قدرت مورد حمایت همه جانبه قرار دادند. عربستان، سوریه و آمریکا در سال 1989مثلثی را شکل دادند که در نهایت به پایان جنگ داخلی لبنان و امضای توافق طائف منجر شد. هر یک از این کشورها، از یکسری جریان‌های سیاسی و مذهبی در لبنان حمایت می‌کردند و جریان مورد حمایت عربستان، حزب المستقبل بود. این حزب، به‌عنوان مهم‌ترین حزب اهل سنت که توسط رفیق حریری تاسیس شده، همواره از حمایت‌های مالی سعودی‌ها برخوردار بود. پس از ترور رفیق حریری در سال 2005، رهبری این حزب به فرزندش، سعد حریری رسید. او نیز از حمایت تمام و کمال سعودی‌ها برخوردار بود اما این حمایت پس از سال 2017، رفته رفته کمرنگ شد؛ چرا که در عربستان اداره امور به‌دست محمد بن سلمان افتاد که معتقد بود سعدحریری و حزب المستقبل کارایی لازم برای رویارویی با حزب‌الله را ندارند و به محلی برای هدر دادن منابع مالی ریاض تبدیل شده‌‎اند. براساس این دیدگاه ولیعهد جوان، به‌تدریج حمایت‌های مالی عربستان از حزب المستقبل کاهش یافت تا جایی که تلویزیون این حزب تعطیل شد. شرکت اوجیه (وابسته به خاندان حریری) ورشکسته شد و تعداد کرسی‌های المستقبل در پارلمان نیز به‌دلیل ناتوانی از برپایی کمپین انتخاباتی سراسری کاهش یافت. این رویکرد جدید با گروگانگیری چند روزه حریری در ریاض، به اوج خود رسید. انتخاب محمد بن سلمان بعد از این، حزب قوات و سمیر جعجع بود. وئام وهاب، رئیس حزب درزی وحدت عربی در این‌باره می‌گوید: مسئله ساده است؛ سعودی‌ها در مهار سیاسی حزب‌الله توسط متحدان خود ناکام بوده‌اند و حالا می‌خواهند کل لبنان را برای تضعیف این حزب به آتش بکشند. جریان المستقبل در کنار حزب قوات، مهم‌ترین احزاب تشکیل‌دهنده ائتلاف 14مارس بودند که در برابر ائتلاف 8مارس متشکل از‌حزب‌الله، جنبش امل و جریان آزاد ملی‌ قرار می‌گیرد. با خروج حریری از فعالیت‌های سیاسی لبنان، فضا بیش از پیش برای حزب قوات باز می‌شود. در انتخابات پیش رو، فهرست معرفی شده از سوی سمیر جعجع تعیین‌کننده خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید