• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 6 بهمن 1400
کد مطلب : 152006
+
-

برای زمین کیسه بدوزیم

چند روز قبل که با فرزندانم رفتیم میوه بخریم، از آنها خواستم به جای اینکه میوه‌ها را در کیسه‌های پلاستیکی متعدد بریزند، همه را روی پیشخوان بگذارند تا بعد از وزن‌شدن، همه را در یک کیسه بزرگ بریزیم. آقای فروشنده که حرف‌های مرا شنید، گفت: «خانم خیالتون راحت، کیسه‌ها مجانی هستند. هرقدر می‌خواهید بردارید». خندیدم و گفتم به‌خاطر پولش نیست به‌خاطر زندگی‌ و آینده خودشان است. این روزها همه فروشگاه‌ها پر هستند از کیسه‌های پلاستیکی در ابعاد و طرح‌های مختلف و ما خیلی راحت می‌توانیم خرید‌های بزرگ و کوچک‌مان را در کیسه‌های خوش‌رنگ و لعاب بگذاریم. اما بعد از اینکه کار ما با این کیسه‌ها تمام شد، چه اتفاقی برای آنها و برای ما و از همه مهم‌تر برای محیطی که در آن زیست می‌کنیم، می‌افتد؟ هیچ می‌دانستید 160سال قبل نخستین کیسه‌های پلاستیکی تولید شدند و هنوز خبری از تجزیه‌شان نیست؟  هیچ می‌دانستید طبق اعلام سازمان ملل، سالانه 5تریلیون کیسه پلاستیکی در جهان مصرف می‌شود؛ چیزی معادل ۱۰میلیون کیسه پلاستیکی در هر دقیقه؟

26 میلیون
هر فرد تهرانی به‌طور متوسط روزانه 3کیسه پلاستیکی وارد چرخه محیط‌زیست می‌کند. در شهر تهران روزانه حدود 26میلیون و 400هزار کیسه پلاستیکی مصرف می‌شود؛ یعنی در هر دقیقه 18هزار و 333کیسه پلاستیکی.

3/ 1 میلیارد
می‌دانستید خسارات ناشی از پلاستیک برای محصولات شیلات، حمل‌ونقل دریایی و جهانگردی در منطقه آسیا- اقیانوسیه سالانه بالغ بر ۱.۳میلیارد دلار است؟

100 گونه پرنده
هیچ می‌دانستید ۳۱گونه از پستانداران دریایی با پلاستیک‌های بلعیده‌شده شناسایی شده‌اند و بیشتر از ۱۰۰‌گونه از پرندگان دریایی هم مصنوعات پلاستیکی را به جای غذا بلعیده‌اند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :