• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 6 بهمن 1400
کد مطلب : 151996
+
-

چیتگر و سرخه‌حصار میزبان سگ‌های بدون‌صاحب

رفتارهای ناآگاهانه با سگ‌ها و نگهداری آنها بدون دانش در فضاهای غیراستاندارد، گرگ‌ها و شغال‌ها را به حوالی تهران کشانده است

گزارش
چیتگر و سرخه‌حصار میزبان سگ‌های بدون‌صاحب

مهدی اسماعیل‌پور- روزنامه‌نگار

چندین اقامتگاه‌ مجاز نگهداری سگ‌های بلاصاحب، تلاش می‌کنند تا نه‌تنها جمعیت سگ‌های ولگرد در شهر تهران کنترل شود بلکه با حفظ چرخه زیستی آنها، از نزدیک شدن حیوانات غیراهلی خطرناک به شهرها و محدوده سکونتی شهروندان، جلوگیری شود. با وجود این، رفتارهای ناآگاهانه و نگهداری سگ‌های بدون‌صاحب در مراکز غیرمجاز سبب شده تا حتی گرگ‌ها هم از محل‌های زندگی خود خارج شده و در چند قدمی سکونتگاه‌های شهری قرار بگیرند. به‌گونه‌ای که یک‌منبع آگاه حوزه خدمات شهری شهرداری و فعال محیط‌زیستی به همشهری خبر داد چند قلاده گرگ و شغال در نزدیکی محله سوهانک مشاهده شده است. موضوعی که پنجشنبه شب گذشته هم از سوی تعدادی از اهالی این محله اعلام شد.
به‌گزارش همشهری، علاوه بر نقاهتگاه (اقامتگاه) آرادکوه که مرکز نگهداری از سگ‌های بلاصاحب شهر تهران است، 2مرکز دیگر برای نگهداری این حیوانات در بوستان‌های جنگلی شهر تهران فعال شده است؛ مراکزی که یک تفاوت عمده با نقاهتگاه آرادکوه دارند و هرچند که توسط شهرداری‌های مناطق 13 و 22 ایجاد شده‌اند، اما توسط گروه‌های حامی حیوانات اداره و مدیریت می‌شوند. البته درحال حاضر فقط «کلبه مهربانی چیتگر» فعالیت دارد و «مرکز پردیس مهر» در بوستان جنگلی سرخه حصار هنوز به‌طور جدی فعال نشده است. این دو مرکز روی هم رفته به‌صورت بالقوه، فضا و ظرفیت نگهداری از حدود 1000سگ بلاصاحب را دارند.

«پردیس مهر» در انتظار حامیان حیوانات
در روزهای اخیر خبرهایی درباره افتتاح و راه‌اندازی مرکز «پردیس مهر» در بوستان جنگلی سرخه‌حصار واقع در منطقه13 تهران منتشر شد. این در شرایطی است که با وجود آماده بودن و فراهم شدن تمام امکانات و شرایط سخت‌افزاری، فعلا هیچ سگ بلاصاحبی در اینجا نگه‌داری نمی‌شود و این مرکز هنوز رسما شروع به فعالیت نکرده است. حبیب میکائیلی، مدیر حوزه کنترل حیوانات شهری در این رابطه به همشهری می‌گوید: «براساس اطلاعات و آمار موجود که از شهرداری منطقه13 و گروه‌های حامیان حیوانات جمع‌آوری شده، تخمین زده می‌شود که در محدوده سرخه حصار بین 150 تا 200 سگ بلاصاحب، حضور داشته باشد. در سال‌های گذشته افراد و گروه‌های حامیان حیوانات، سگ‌های بلاصاحب را بدون عقیم‌سازی‌ در این بوستان جنگلی رها‌سازی‌ کرده بودند که با زاد و ولد‌های صورت گرفته طی این سالیان، شاهد افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب در این محدوده هستیم. با توجه به اینکه سرخه‌حصار محل گردشگری است، یک مرکز برای جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های بلاصاحب به مساحت 15هزار مترمربع توسط شهرداری منطقه13 در این بوستان جنگلی ساخته شده که از تمام امکانات لازم از جمله آب، برق، کانکس میهمان، سرویس بهداشتی و حصارکشی برخوردار بوده و گنجایش و ظرفیت لازم برای نگهداری 200 تا 250سگ بلاصاحب را دارد. قرار است این امکانات در اختیار حامیان حیوانات و NGO‌های دارای مجوز قرار بگیرد تا مانند مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب در بوستان چیتگر منطقه22 این مرکز را اداره کرده و هزینه نگهداری از سگ‌ها را پرداخت کنند.» او اضافه می‌کند: «تا‌کنون هیچ‌کدام از گروه‌های حامی حیوانات این مسئولیت را قبول نکرده و پا پیش نگذاشته‌اند.»

مکث
دهکده مهربانی چیتگر پناهگاه سگ‌های بلاصاحب

«دهکده مهربانی چیتگر» نخستین و تنها محل رسمی نگهداری سگ‌های بلاصاحب در شهر تهران است که توسط گروه‌های حامیان حیوانات اداره می‌شود. زمین و امکانات دهکده مهربانی توسط شهرداری منطقه22 ایجاد شده و گروه‌های حامیان حیوانات، این مرکز را اداره می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید