• جمعه 30 شهریور 1403
  • الْجُمْعَة 16 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 20
چهار شنبه 6 بهمن 1400
کد مطلب : 151945
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jRDP5
+
-

سنت‌های جذاب

از دودکردن اسپند تا تعارف‌های ایرانی

جا دارد به برخی از رسوم اختصاصی ایرانیان اشاره کنم از جمله اسپند دود کردن برای دور کردن چشم بد از آدم‌ها و جالب است بدانیم که ما در سوریه هم به همان صورتی که در ایران هست، از اسپند استفاده می‌کنیم.
 در بدرقه کردن کسی که مسافر باشد از زیر کتاب قرآن رد شد وآب ریختن نیز یکی از زیباترین رسومی است که هیچ جای دنیا وجود ندارد. می‌خواهم به بعضی از جملات شگفت‌انگیز و زیبا برای بنده و بیشتر دانشجویان خارجی هم اشاره کنم که جمله «قابل نداره» که تعارف کردن جزو فرهنگ ایرانی‌هاست و این تعارف کردن در تجارت هم خود را نشان می‌دهد.
قبول کردن پول برای خدماتی که به کسی ارائه کرده‌اید جا‌افتاده‌ترین رسم در سراسر جهان است اما در سنت‌های فرهنگی ایران عیب و زشت می‌دانند که فورا شخص پول را بپذیرد و ابتدا از گرفتن آن خودداری می‌کند و این کار همیشه با جمله « قابل نداره!» همراه است.  یا جمله«گل پشت و رو نداره» هنگام پشت کردن به دیگران که هیچ وقت در هیچ شرایطی نباید پشت به کسی نشست و اگر هم ناچار شدیم در ابتدا عذرخواهی می‌کنیم و این یکی دیگر از عادت‌ها و سنت‌های فرهنگی ایران است که ممکن است موجب تعجب خارجیان باشد. حتی کسی که می‌خواهد رانندگی کند  یا روی صندلی جلوی اتومبیل نشسته، برمی‌گردد و از سرنشینان عذرخواهی می‌کند و معمولا آنها هم جواب می‌دهند که راحت باشید یا گل پشت و رو نداره!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید