• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 6 بهمن 1400
کد مطلب : 151934
+
-

۸۸ جایگاه ماهیگیری در دریاچه شهید گرکانی منتظر شماست

قلاب‌ها را بکشید

قلاب‌ها را بکشید

پروانه بهرام‌نژاد
 

ماهی با نخستین حرکت‌ در قلاب‌گیر می‌افتد و ماهیگیر صیدش می‌کند. اینجا نه رودخانه جاجرود است و نه سواحل شمال کشور؛ مجموعه ورزشی شهید گرکانی (دارایی) در دل محله تهرانپارس است که تهرانی‌ها ماهیگیری را در دریاچه این مجموعه تجربه می‌کنند.  

دریاچه ۳ هزار و ۲۰۰‌مترمربعی

دورتادور دریاچه مجموعه شهید گرکانی، حصار توری و پایه‌های چراغی قرار دارد که روی آنها شماره نوشته شده است. هر فرد مقابل یک پایه ایستاده و لنسر یا همان چوب ماهیگیری را داخل آب انداخته و منتظر شکار است. «ساسان باقرشاهی» مدیر باشگاه ماهیگیری تهرانپارس درباره این مجموعه بیشتر توضیح می‌دهد: «ماهیگیری در این دریاچه که به شکل یک جزیره و تقریباً با ۳ هزار و ۲۰۰‌مترمربع مساحت در شمال شرق پایتخت قرار دارد به‌عنوان یک ورزش مفرح از اوایل سال در این مجموعه دایر شده‌است. ماهی‌های صیدشده هم به ماهیگیران می‌رسد. ساعت فعالیت مجموعه با توجه به وضعیت آب و هوایی و فصل‌ها تغییر می‌کند و با گرم شدن هوا زمان حضور افراد در مجموعه بیشتر می‌شود. در حال ‌حاضر هر فرد می‌تواند ۲ قلاب داخل دریاچه بیندازد اما هر مجوز مختص یک چوب و چرخ است.» 
 

ماهیگیری همین حوالی | هر چی گرفتی مال خودت

هر ۳‌مترمربع  برای یک ماهیگیر

کودک و سالمند، زن و مرد ندارد. امکان ماهیگیری برای همه افراد دارای توانایی جسمی نرمال در اینجا فراهم است. باقرشاهی می‌گوید: «استفاده از این امکان تفریحی و ورزشی محدودیت سنی و جنسیتی ندارد اما برای اینکه ماهیگیرها کنار همدیگر نباشند و از آنجا که وقتی تعداد قلاب در آب زیاد باشد، کار کردن سخت می‌شود، هر ۳‌مترمربع را برای یک ماهیگیر در نظر گرفته‌ایم و هر جایگاه به یک فرد اختصاص می‌یابد. در مجموع ۸۸ جایگاه ماهیگیری در این دریاچه وجود دارد اما باتوجه به شیوع ویروس کرونا، حضور ۷۰ نفر همزمان را ثبت کرده‌ایم. هر فرد برای دریافت نوبت می‌تواند به صفحه اینستاگرام مجموعه مراجعه کند و نوبت بگیرد. مجوز چوب و چرخ برای یک سئانس ۱۰۰ هزار تومان و برای چوب کاسی هم ۵۰ هزار تومان است.»
 

صید نامحدود  قزل‌آلا و کپور

بعد از گیر افتادن کامل ماهی درون قلاب، مرد جوان انتظارش به پایان می‌رسد و موفق به صید ماهی می‌شود. باقرشاهی می‌گوید: «در فصل سرد اینجا ماهی قزل‌آلا و تابستان ماهی گرمابی کپور صید می‌شود. صید برای افراد در یک سئانس نامحدود است. تاکنون رکورد صید ماهی این دریاچه با ۳۲ قطعه برای یک فرد است. متناسب با تعداد مراجعه‌کنندگان ماهی را شارژ می‌کنیم که تقریباً برای هر مجوز ۲‌کیلوگرم است. ماهی‌هایی که وارد مجموعه می‌شوند نیاز به نگهداری دارند تا شرایط بدنشان مناسب شود. چون به دلیل استرس در مسیر، دمای بدن آنها تغییر می‌کند. آنها را در یک بخش از دریاچه نگهداری می‌کنیم و اگر نیاز داشته‌باشند به ماهی‌ها ویتامین می‌دهیم تا سرحال شوند. ماهی‌ها را از مراکز پرورش ماهی می‌آوریم.»
 

نخستین باشگاه ماهیگیری کشور

این مجموعه از اردیبهشت امسال راه‌اندازی شده است و به‌زودی نخستین باشگاه رسمی ماهیگیری کشور خواهد بود. مدیرمجموعه می‌گوید: «در حال دریافت مجوز نخستین باشگاه تفریحی و ورزشی ماهیگیری کشور از وزارت ورزش هستیم. مدارک ارائه شده و در مرحله صدور مجوز هستیم. در این باشگاه ماهیگیران و علاقه‌مندان می‌توانند تفریحی و حرفه‌ای فعالیت کنند. ماهیگیری در دنیا به‌عنوان رشته ورزشی به رسمیت شناخته و در ایران هم انجمن آن تشکیل شده و به نام یک ورزش در وزارت ورزش به ثبت رسیده‌ است.»

ماهیگیری همین حوالی | هر چی گرفتی مال خودت

آموزش رایگان

بعداز دریافت مجوز و پرداخت هزینه ورودی برای یک سئانس، مبتدی‌ها می‌توانند از آموزش اولیه رایگان بهره‌مند شوند. باقرشاهی روند آن را این‌طور توضیح می‌دهد: «علاقه‌مندانی که ماهیگیری بلد نیستند، اینجا نحوه کار با چوب و دست گرفتن، چگونگی گرفتن قلاب، استفاده از طعمه، نحوه پرتاب کردن و... را رایگان آموزش می‌بینند. این میان آموزش تخصصی برای علاقه‌مندان فراهم است.» تور، طعمه، قلاب، چوب، لباس، کلاه و دستکش و هرآنچه موردنیاز برای ماهیگیری است در فروشگاه مجاور دریاچه مهیا شده تا مراجعان دغدغه نداشته باشند. به گفته مدیر مجموعه، همه وسایل مورد نیاز ماهیگیران به قیمت بازار در اینجا عرضه می‌شود.  
 

کاهش استرس با ماهیگیری

اگر دچار اضطراب هستید می‌توانید با ماهیگیری به آرامش برسید. باقرشاهی تأکید می‌کند: «بررسی‌های انجام شده نشانگر این است که ماهیگیری موجب افزایش آرامش و خونسردی فرد می‌شود. صبر و تحمل افراد ارتقا پیدا می‌کند و آرامش محیط نیز فرد را از چالش‌ها دور نگه‌ می‌دارد. برای ماهیگیری، داشتن حوصله خیلی مهم است. یک فرد حتی اگر تمام مسائل فنی را رعایت کند، ۵۰‌درصد کار پیش می‌رود و ۵۰‌درصد بقیه داشتن صبر و حوصله است که به شانس صیاد هم بستگی دارد.»

نشانی: فلکه چهارم تهرانپارس، خیابان شهید سیدعلی (استخر)، قبل از ایستگاه پلیس راهنمایی و رانندگی، مجموعه ورزشی و تفریحی شهید گرکانی
ساعت فعالیت:  روزهای شنبه تا چهارشنبه‌ـ ساعت ۷ تا ۲۰ 
روزهای پنجشنبه و جمعه ‌ـ ساعت ۷ تا ۲۲ 
هزینه: ورودی ۲۵۰ هزار تومان برای یک سئانس
تعداد صید: نامحدود
وسعت دریاچه: ۳ هزار و ۲۰۰‌مترمربع
تعداد جایگاه ماهیگیری: ۸۸ جایگاه
پارکینگ: دارد



 

این خبر را به اشتراک بگذارید