• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
سه شنبه 5 بهمن 1400
کد مطلب : 151885
+
-

مرگ مسافر در حریق مسافرخانه

با فداکاری کارکنان گاراژ، 10نفر از خطر مرگ نجات یافتند

خبر
مرگ مسافر در حریق مسافرخانه

 آتش‌سوزی گسترده در مسافرخانه‌ای حوالی میدان راه‌آهن تهران با مرگ یک مسافر، مصدومیت دست‌کم 4نفر و نجات 30نفر از میان دود و آتش پایان یافت.
به گزارش همشهری، ساعت 8:30 صبح دیروز مسئول پذیرش مسافرخانه‌ای در خیابان شوش غربی و نزدیک میدان راه‌آهن صدای فریادهای مسافران را از طبقات بالا شنید. مسافرخانه که ساختمانی قدیمی و 3طبقه (همکف و 2طبقه روی همکف) بود طعمه حریق شده بود و زنان و مردان بی‌وقفه فریاد می‌زدند «آتش، آتش». شعله‌های آتش هر لحظه بیشتر می‌شد و مسافران که در همان لحظات اولیه متوجه حریق شده بودند، با شکستن شیشه پنجره‌ها و درهای ورودی به‌دنبال راهی برای فرار از دود و آتش بودند.

فداکاری کارکنان گاراژ
مسئول پذیرش مسافرخانه به سرعت با آتش‌نشانی تماس گرفت و درخواست کمک کرد. یک گاراژ بزرگ پشت مسافرخانه بود و افرادی که در گاراژ کار می‌کردند به محض اینکه متوجه آتش‌سوزی شدند برای نجات زنان و مردانی که کودکان‌شان را در آغوش گرفته و وحشت‌زده درخواست کمک داشتند دست به‌کار شدند. آنها نردبانی به دیوار تکیه دادند که انتهای آن به محلی می‌رسید که تعدادی زن و مرد و کودک گرفتار شده بودند. درحالی‌که دود ساختمان را در برگرفته بود، مردانی که گرفتار شده بودند با شکستن شیشه پنجره، به نردبان رسیدند و ابتدا زنان و کودکان و پس از آن خود را از مهلکه نجات داده و وارد گاراژ شدند. همزمان با این اتفاق امدادگران از 5ایستگاه آتش‌نشانی به همراه چندین دستگاه نردبان هیدرولیکی، خودروی حامل تجهیزات تنفسی و تانکر آب به محل رسیدند و عملیات نجات ادامه یافت. آتش‌نشانان به دو گروه تقسیم شدند و گروه اول به جدال با شعله‌های آتش پرداختند و گروه دوم برای نجات افراد گرفتار وارد ساختمان شدند.
سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران به همشهری گفت: به‌جز آتش‌نشانان که در حداقل زمان ممکن به محل رسیده بودند، عوامل شهرداری، اورژانس و پلیس راهور نیز در محل حضور یافتند. به‌گفته مسئولان مسافرخانه، آنجا ۵٠ تا ۶٠اتاق داشت که در طبقات بالا حدود ١۵اتاق کاملا شعله‌ور بود. آتش به سقف‌های شیروانی بالای ساختمان سرایت کرده و از پنجره‌ها نیز به بیرون می‌زد. براساس گفته کارکنان مسافرخانه، حدود 30نفر در ساختمان حضور داشتند که خوشبختانه کارکنان گاراژ در همان لحظات اولیه توانسته بودند حدود 10نفر را نجات دهند، اما هنوز افراد زیادی در مسافرخانه حضور داشتند و جانشان در خطر بود که آتش‌نشانان برای نجات آنها دست به‌کار شدند.
ملکی با اشاره به آتش گسترده و شدت بالای حرارت گفت: بخش زیادی از دیوار و راه پله‌ها تخریب شده بود، با وجود این آتش‌نشانان به‌سختی عملیات نجات و مهار آتش را ادامه دادند و از طریق نردبان و نفوذ به ساختمان موفق شدند حریق را مهار و حدود 20نفر که اکثر آنها خانواده یعنی زن و مرد و کودک بودند را از طریق نردبان هیدرولیکی و یا از طریق راه پله‌ها از محل خارج کرده و نجات دهند.

یک قربانی
آتش‌سوزی صبح دیروز اما به مرگ یکی از مسافران نیز منجر شد. به‌گفته ملکی، متأسفانه مردی حدودا 50ساله در یکی از اتاق‌های طبقه دوم روی زمین افتاده بود که آتش‌نشانان او را خارج کردند و تحویل اورژانس دادند اما معلوم شد که وی جان باخته است. ظاهرا او از شهرستان به تهران آمده بود و در مسافرخانه اقامت داشت.
سخنگوی آتش‌نشانی تهران ادامه داد: اتفاق عجیبی که در ادامه افتاد این بود که آتش‌نشانان پس از مهار آتش درحالی‌که همچنان دود تمام ساختمان و راهرو را فراگرفته بود در یکی از اتاق‌ها مردی را پیدا کردند که در ابتدا به‌نظر می‌رسید فوت شده است. آثار سوختگی شدید روی صورت او مشهود بود و مرد مصدوم به‌دلیل دودگرفتگی نمی‌توانست صحبت کند. آتش‌نشانان که احتمال می‌دادند او فوت شده، وقتی بالای سرش رفتند متوجه شدند که مرد مصدوم نفس می‌کشد و زنده است. آنها مرد مصدوم را که دچار سوختگی شدید شده بود تحویل اورژانس دادند و او برای مداوا به بیمارستان انتقال یافت.
در جریان این حادثه دست‌کم 4نفر دیگر هم مصدوم شدند که به بیمارستان انتقال یافتند؛ 3نفر آنها دچار دودگرفتگی شده و یک‌نفر در زمان شکستن شیشه پنجره از ناحیه دست زخمی شده بود.
به‌گفته ملکی، این آتش‌سوزی علاوه بر تلفات جانی، خسارت سنگینی نیز برجای گذاشته که علت آن در دست بررسی است.
از آنجا که آتش‌سوزی به مرگ یک مسافر منجر شده بود، گزارش این حادثه به قاضی ساسان غلامی، بازپرس ویژه قتل نیز اعلام شد که او دستور انتقال جسد متوفی به پزشکی قانونی را صادر کرد. از سوی دیگر با دستور بازپرس جنایی، مأموران پلیس و کارشناسان آتش‌نشانی در محل حاضر شدند تا با انجام تحقیقات و بررسی دوربین‌های مداربسته علت این حریق مرگبار مشخص شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :