• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 5 بهمن 1400
کد مطلب : 151878
+
-

داستان 2عکس که در فضای مجازی دست به‌دست شد

قهرمانان روزهای برفی

گزارش
قهرمانان روزهای برفی

محمد جعفری- روزنامه‌نگار

وقتی برف و سرما از راه می‌رسد، برخی خطرات را هم با خودش می‌آورد. مرگ، جان در راه ماندگان و آنهایی که در محاصره برف و کولاک گرفتار شده‌اند را تهدید می‌کند؛ اما درست در چنین شرایطی است که «قهرمانان روزهای برفی» وارد می‌شوند. درست مثل راهدار گردنه اسدآباد همدان و تکنسین اورژانس چهارمحال و بختیاری که در 2حادثه جداگانه با ازخودگذشتگی، منجی پسری خردسال و زنی باردار شدند. اما این 2حادثه که تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت، چگونه اتفاق افتاد؟
به‌گزارش همشهری، این روزهای سال یکی از مناطق برفگیر کشور در گردنه اسدآباد در  استان همدان است. در  چند روز گذشته که برف و بوران شدیدی در این گردنه شروع شد نیروهای راهداری برای بازکردن راه و کمک به سرنشینان خودروهای در راه مانده به تکاپو افتادند. آنها با استفاده از ماشین‌آلاتی که در اختیار داشتند تلاش کردند راه را باز کنند و همزمان به‌خودروهایی که در برف مانده بودند کمک می‌کردند. آنها در این بین با یک پژو405 مواجه شدند که سرنشینان آن زن و مردی جوان و پسر خردسال‌شان بودند. خودروی آنها در برف خاموش شده و کولاک شدید دور ماشین را گرفته بود و امکان حرکت نداشت. دیگر چیزی به غروب خورشید نمانده بود و هر لحظه هوا سردتر می‌شد. در این شرایط بود که یکی از راهداران سراغ سرنشینان پژو رفت تا آنها را نجات دهد. او وقتی دید پسربچه از سرما به‌خودش می‌لرزد نخستین کاری که به ذهنش رسید این بود که کاپشن خودش را درآورده و تن او کند. راهدار فداکار در شرایطی که در آن سرما خودش فقط یک پیراهن به تن داشت کودک را در لباسش پیچید و با عجله او را به راهدارخانه رساند و توانست فرشته نجات پسربچه و اعضای خانواده‌اش شود.
مهدی سلیمانی، همان راهدار وظیفه‌شناس است. او که 41سال دارد از یک سال قبل در راهدارخانه گردنه اسدآباد مشغول به‌کار شده است. حالا تصاویر او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و همه بدون اینکه اطلاعات دقیقی از هویتش داشته باشند از او به‌عنوان یک قهرمان یاد می‌کنند. او درباره این حادثه به همشهری می‌گوید: «آن روز شرایط خیلی سخت بود. کولاک شدیدی شده و برف راه را بسته بود. حتی تانک‌های ارتش هم برای کمک به مردم آمده بودند. می‌دانستیم که ماشین‌های زیادی در راه مانده‌اند و جان مردم در خطر است. به همین دلیل همراه چند نفر از همکارانم راهی جاده شدیم تا هم راه را باز کنیم و هم به آنهایی که در راه مانده‌اند کمک کنیم.»
او ادامه می‌دهد: «من با یک خودروی مایلر راه را برف‌روبی می‌کردم که دیدم یک پژو405 در برف گیر کرده است. آنقدر کولاک سنگین بود که ماشین کامل در برف گیر کرده بود و امکان تکان خوردن هم نداشت. من پیاده شدم و سراغ آنها رفتم. زن و شوهری جوان و یک پسربچه در ماشین بودند. ماشین‌شان خاموش شده و داخل آن سرد بود. من بچه را بغل کردم و زن و شوهر هم پیاده شدند. بچه از سرما می‌لرزید و من کاپشنی که تنم بود درآوردم و تن بچه کردم و آنها را به راهدارخانه رساندم.»
سلیمانی درباره اینکه در آن سرما چطور شد که لباس خودش را به پسر خردسال داد می‌گوید: «من 2پسر دارم. یکی 7 ساله و یکی هم 18ساله. زمانی که پسربچه را دیدم از سرما می‌لرزید یاد فرزندان خودم افتادم و گفتم او هم با پسرانم فرقی نمی‌کند. راستش را بخواهید وقتی من و همکارانم افرادی را که در شرایط سخت گرفتار شده‌اند می‌بینیم فکر می‌کنیم که آنها هم اعضای خانواده‌مان هستند و با جان و دل هر کاری که از دست‌مان بر بیاید انجام می‌دهیم به‌خصوص در برف و سرما.»

نجات زن باردار
تصاویر دیگری که این روزها در شبکه‌های اجتماعی از کمک نیروهای امدادی به شهروندان منتشر شده و بازتاب مثبتی داشته به نجات زنی باردار توسط تکنسین‌های اورژانس چهارمحال و بختیاری برمی‌گردد. این فیلم تصویر یکی از تکنسین‌های اورژانس را نشان می‌دهد که پس از 2ساعت انتقال زمینی زنی باردار از یکی از روستاهای دورافتاده که به خاطر بارش برف راه‌های آنجا بسته شده بود، لباس خودش را به این زن می‌دهد. این تکنسین اورژانس در ادامه به‌دلیل اینکه بالگرد از سطح زمین فاصله داشت جلوی زن باردار زانو زد تا او بتواند از روی پایش سوار بالگرد شود.
عزت‌الله فرهمند، تکنسین اورژانس چهارمحال و بختیاری درباره این ماموریت و فیلمی که از آن منتشر شده است به همشهری می‌گوید: «این عملیات مربوط به صبح روز یکشنبه سوم بهمن ماه است. از طریق مرکز115 به ما خبر رسید که زنی باردار که در روزهای آخر بارداری‌اش قرار دارد دچار مشکل شده و به کمک نیاز دارد. این زن ساکن یکی از روستاهای شهرستان اردل بود که به‌دلیل بارش برف دسترسی به آنجا ممکن نبود. به همین دلیل با بالگرد راهی آنجا شدیم.» او ادامه می‌دهد: «جایی که بالگرد فرود آمد در مجاورت بستر یک رودخانه بود و تا خانه این زن حدود 2ساعت راه بود که این راه را به شکل پیاده و بخشی از آن را هم سوار بر الاغ طی کردیم و به خانه زن باردار رسیدیم. شرایط او به‌گونه‌ای بود که باید به بیمارستان منتقل می‌شد. به همین دلیل او را به سختی به محل فرود بالگرد رساندیم.»
این تکنسین وظیفه شناس اورژانس درباره فیلمی که از او هنگام کمک به زن باردار منتشر شده است می‌گوید: «آن روز هوا سرد بود و زن جوان لباس کافی به تن نداشت. به همین دلیل من کاپشنم را تن او کردم و از طرفی ورودی بالگرد با سطح زمین فاصله داشت به همین دلیل من جلوی او زانو زدم تا او بتواند پایش را روی زانویم بگذارد و سوار بالگرد شود. من کار خاصی انجام نداده‌ام و هرچه بوده وظیفه‌ام بوده است.» آنطور که فرهمند می‌گوید این زن پس از انتقال به بیمارستان امام‌رضای اردل فرزند خودش را که پسر بود در سلامتی کامل به دنیا آورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید