• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15177
+
-

قاچاق،سمندر لرستان را تهدید می‌کند

افزایش تجارت،خرید و فروش و تخریب زیستگاه، از جمله تهدیدهای حیات این نوع نادر به حساب می‌آیند

محیط زیست
قاچاق،سمندر لرستان را تهدید می‌کند




عباس دارایی| خرم آباد- خبرنگار

سمندر لرستانی از گونه‌های نادر و اندمیک است که به واسطه قاچاق و دستبرد افراد سودجو در خطر انقراض و نابودی قرار گرفته است.
این خزنده زیبای خطه لرستان که با نام سمندر خالدار قیصری نیز شناخته شده،گونه ای نادر و کمیاب است که در جنوب رشته کوه‌های زاگرس در لرستان و شمال خوزستان زیست می‌کند.

روند جمعیتی این نوع در حالی رو به کاهش است که افزایش تجارت،خرید و فروش و تخریب زیستگاه‌های آن، از جمله عوامل تهدید‌کننده حیات این نوع نادر به حساب می‌آیند.
سمندر لرستانی در حال حاضر در فهرست قرمز سازمان بین المللی حفاظت جهانی (IUCN) قرار گرفته و به همین دلیل ضرورت صیانت از این نوع نادر و حفظ زیست گاه‌های آن بیش از پیش احساس می‌شود.


تحقیق برای تکثیر در خارج از کشور

یک کارشناس حوزه محیط زیست در گفت و گو با همشهری در این باره اظهار می‌کند: سمندر لرستانی یک گونه ارزشمند و کمیاب است که خاستگاه آن جنوب لرستان و شمال خوزستان است.
«علی میرزاوند» می‌افزاید: این خزنده نادر بسیار زیباست و طول آن 14سانتی متر بوده و پوستی پشت قهوه ای دارد و خال‌های آن نیز زرد و نارنجی است و در زمره دوزیستان به شمار می‌رود.
وی با بیان این‌که حضور انسان در مجاورت زیستگاه‌های سمندر لرستانی، عمده ترین خطر برای حیات این نوع نادر است،ادامه می‌دهد: به دلیل دسترسی افراد به زیستگاه‌های سمندر لرستانی، این گونه‌های کمیاب گاها برای فروش در بازار صید می‌شود  و با قیمت‌های بسیار نازلی در بازارهای داخلی به فروش می‌رسد.

میرزاوند با بیان این‌که سمندر لرستانی در بازارهای جهانی گاه تا 900دلار خرید و فروش می‌شود ،می گوید: سودجویانی که مبادرت به صید این نوع نادر جانوری که برند لرستان است می‌کنند از ارزش واقعی این جاندار دوزیست اطلاعی ندارند و نمی‌دانند با این کار خود چه ضربه ای به محیط زیست می‌زنند.
یکی از فعالان حوزه محیط زیست در این باره به همشهری می‌گوید: در حالی ما در داخل به حیات و ارزش سمندر زیبای لرستانی کم توجه هستیم که در خارج از ایران برخی کشورها اقدام به تحقیقات برای تکثیر این نوع نادر کرده اند.
«رضا بهرامی» با بیان این‌که باید در کشور از حیات این نوع ارزشمند صیانت شود، می‌افزاید: علاوه بر صیانت از این نوع اندمیک درایران باید زمینه ای فراهم شود تا با انجام تحقیقات و سرمایه‌گذاری اقدام به تکثیر سمندری کنیم که شاید تا چند سال آینده در کشورمان یافت نشود.

این فعال محیط زیست عنوان می‌کند: بر اساس تحقیقات و آمار سنجی که از سوی محیط زیست انجام شده است تنها یک هزارقطعه از این نوع ارزشمند باقی مانده و به همین دلیل این نوع اندمیک ایران در آستانه انقراض قرار گرفته است.
بهرامی بیان می‌کند: قاچاق سمندر لرستانی با زنده گیری آن انجام می‌شود  در صورتی که تا چند سال اخیر اصلا ما از حیث حفاظتی اقدامی برای نگهداری و جلوگیری از قاچاق آن نتوانسته ایم انجام دهیم و به همین دلیل این نوع روز به روز تعداد جمعیتی اش کم شده است.


تمهیدات محیط زیست برای حفاظت از سمندر 

مدیرکل محیط زیست لرستان هم در این خصوص به همشهری می‌گوید: سازمان محیط زیست برای حفاظت از سمندر لرستانی تمهیدات خاصی را اتخاذ کرده است.
«مهرداد فتحی بیرانوند» می‌افزاید: حفاظت و حراست از این نوع نادر سمندر لرستانی که گونه اندمیک آن درایران است در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد؛ به گونه ای که برای صیانت از آن 2 پاسگاه حفاظتی در 2 زیستگاه اصلی سمندر لرستان ایجاد شده است.
وی بیان می‌کند : پاسگاه‌های محیط بانی برای حفاظت از سمندر لرستان در مناطق تنگ 7 و کرکی که زیستگاه اصلی آن در لرستان است ایجاد شده و 20محیط بان به صورت ثابت و سیار از این سمندرها حفاظت می‌کنند.


شناسایی 30 زیستگاه سمندر لرستان

فتحی بیرانوند ادامه می‌دهد: از سوی محیط زیست 30زیستگاه سمندر لرستانی در لرستان شناسایی شده و بخشی از این زیستگاه‌ها به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخته و در شورای عالی حفاظت محیط زیست به تصویب رسیده‌اند و 7 زیستگاه دیگر نیز به تازگی شناسایی شده است.
وی با تاکید بر اطلاع رسانی و آگاهی مردم در خصوص ارزش سمندر لرستانی،می گوید: مردم می‌توانند هر گونه قاچاق سمندر لرستانی را در صورت مشاهده به تلفن 1540 به طور شبانه‌روزی اطلاع دهند.


پرونده منطقه سمندر 2در شورای عالی محیط زیست

مدیرکل محیط زیست لرستان تصریح می‌کند : پرونده منطقه سمندر 2 هم با وسعت23 هزارمترمربع در شورای عالی حفاظت محیط زیست مطرح شده و مراحل نهایی تصویب منطقه حفاظت شده در حال انجام است. «مهرداد فتحی بیرانوند» می‌افزاید: شورای عالی حفاظت محیط زیست جریمه ای 350هزار تومانی برای قاچاق سمندر لرستانی تعیین کرده؛ زیرا زنده گیری و قاچاق این نوع نادر جرم محسوب می‌شود  و در صورت مشاهده با متخلفین برخورد قانونی اعمال خواهد شد. این مسئول عنوان می‌کند : با توجه به محدودیت پراکنش این نوع نادر نقشه پراکنش سمندر لرستانی تدوین شده و با انجام مطالعات تکمیلی و بررسی تمامی عرصه‌های طبیعی مناطق، امید است تمامی زیستگاه‌های سمن در مسیر مطالعات و حفاظت هرچه بیشتر شناسایی شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید