• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15176
+
-

35 هتل جدید در دست ساخت است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان: توسعه صنعت گردشگری استان نیازمند افزایش زیرساخت‏هاست

گفت و گو
35 هتل جدید در دست ساخت است






هاجر مرادی |‌ اصفهان- خبرنگار:‌

گردشگری صنعتی مورد توجه در جهان و البته صنعتی نوپا در ایران است. با این حال، ایران توانسته با فعالیت‏های چند سال اخیر رتبه خود را در زمینه جذب گردشگر از 97 در سال 2015 به 93 در سال 2017 برساند. با وجود این، ظرفیت‏های کشور ایران و به خصوص شهر اصفهان بیش از اینهاست، چراکه طبق آماری دیگر ایران جزو 10 کشور برتر دنیا به لحاظ جاذبه‌های گردشگری قرار دارد از این رو جای کار بسیاری دارد و این مساله نیازمند توجه مسئولان است. در این زمینه مصاحبه‌ای داشتیم با «محسن یارمحمدیان» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که در ادامه می‏خوانید.

طبق آماری که مجمع جهانی اقتصاد در سال 2017 اعلام کرده بیش از 2/1 میلیارد گردشگر در دنیا وجود دارد که 39 درصد از آنها را گردشگران تاریخی - فرهنگی تشکیل می‌دهند. سهم استان اصفهان و ایران از این آمار چقدر است؟ برنامه سازمان میراث فرهنگی برای افزایش این سهم چیست؟

اگر در حوزه گردشگری سهم استان را از این رقم بخواهید، باید بگویم ما در سال 96 حدود 400 هزار گردشگر خارجی داشتیم. اما وقتی شما از گردشگر تاریخی و فرهنگی صحبت می‌کنید باید گردشگران داخلی را نیز در نظر بگیرید که تعداد آنها نیز در این دوره زمانی به 3 میلیون نفر می‌رسد. با توجه به شرایط فعلی استان و در مقایسه با گذشته آمار نسبتا مطلوب است. حتی در بعضی از ایام سال حضور گردشگران بیش از ظرفیت استان است و این خود یک معضل است.

برنامه سازمان میراث فرهنگی برای ساماندهی این اوضاع و افزایش سهم استان از گردشگران تاریخی - فرهنگی چیست؟

ابتدا در حوزه گردشگری داخلی باید سفرها را در طول سال توزیع و ساماندهی کنیم. به این معنا که همه سفرهای ما تنها به ایام نوروز یا روزهای تعطیل پشت سر هم موکول نشود. در واقع این توزیع سفر می‌تواند زمینه رونق بیشتر تاسیسات گردشگری را فراهم کند و درآمد آنها را افزایش دهد. در حوزه گردشگران خارجی نیز برنامه ما آن است که رشد را به همین گونه ادامه دهیم. همان‌طور که توانستیم آمار ورود آنها را از 65 هزار نفر در سال 91 به 250 هزار نفر در سال گذشته برسانیم، سعی داریم در برنامه ششم توسعه این آمار را به یک میلیون نفر در سال برسانیم زیرا استان این ظرفیت را دارد.

همان‌طور که می‌دانید، ایران به لحاظ داشتن ظرفیت‌های جذب گردشگر جزو 10 کشور برتر دنیاست در حالی که مجمع اقتصاد اعلام می‌کند ایران میان 140 کشور در زمینه‌های مختلف گردشگری رتبه 93 را کسب کرده است. آیا فکر نمی‌کنید برای استفاده از ظرفیت‌های موجود بسیج همگانی لازم است؟

حتما باید این اتفاق بیفتد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که جبران کاستی‌های ما در یک فرایند زمانی اتفاق خواهد افتاد و این‌گونه نیست که ما امروز اراده کنیم مثلا آمار گردشگر را بالا ببریم و سپس بلافاصله تاسیسات آن هم فراهم شود. این موضوع امکان‌پذیر نیست. طبیعی است که ایجاد تاسیسات گردشگری، متناسب با چشم‌اندازهایی که ما داریم، نیازمند زمان است. اما در حال حاضر باید بگویم ما در حوزه تاسیسات گردشگری از سال 92 به بعد رشد نسبتا قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم. 35 هتل در دست ساخت داریم که 5 عدد از آنها بسیار شاخص هستند و گردشگر تنها در اصفهان می‌تواند از خدماتی مانند آنچه آنها ارائه می‌دهند، استفاده کند. اما اگر بخواهم این موضوع را به صورت آمار سالانه بیان کنم، باید بگویم در سال 92 ظرفیت تاسیسات گردشگری ما به اندازه اقامت روزانه 12 هزار و 500 نفر بود. این رقم در سال 93 معادل 16 هزار و 500 نفر بود و پیش‌بینی ما برای سال 97 بیش از 20 هزار نفر است. پیش‌بینی می‌کنیم که در پایان برنامه ششم نیز در این زمینه به عدد 80 هزار نفر برسیم.

ملاحظه می‌کنید که حجم سرمایه‌گذاری‌ها در استان قابل قبول است و نسبت به گذشته پیشرفت خوبی داشته اما باید به این موضوع توجه کنیم که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نه تنها در حوزه گردشگری بلکه در همه بخش‌ها نسبتی با مزیت‌های اقتصادی آن بخش خواهد داشت. بنابراین این که ما دستور دهیم یا بخشنامه صادر کنیم و فشار بیاوریم به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی منجر نخواهد شد. اما بسترسازی‌هایی که صورت می‌گیرد و مزیت‌هایی که به دنبال آن ایجاد می‌شود، تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری خواهد بود که در این زمینه نیز اقدامات خوبی انجام ‌شده است.

 شما می‌دانید که اتاق بازرگانی یک کمیسیون گردشگری شهری ایجاد کرده و شهرداری نیز درصدد چنین کاری است. ابتدا نظر خود را نسبت به ورود این 2 نهاد به حوزه گردشگری بیان کنید و سپس به عنوان متصدی این امر بگویید چه خواسته‌ای از آنها دارید؟

ما از هرگونه تلاش و فعالیتی که در جهت توسعه گردشگری استان انجام گیرد، استقبال و حمایت می‌کنیم. اساسا اعتقادمان بر این است که عمده تحرکات حوزه گردشگری باید در بخش خصوصی اتفاق بیفتد زیرا وظیفه ما به عنوان بخش دولتی ساماندهی و مدیریت فعالیت‌هاست. در نتیجه حضور و ورود اتاق بازرگانی و حتی شهرداری را به حوزه گردشگری مبارک می‌دانیم و از این موضوع استقبال می‌کنیم. اما همان‌طور که گفتم، این ظرفیت‌ها باید در کنار هم قرار بگیرند و ساماندهی شوند که این وظیفه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است و لازم است محوریت آن حفظ شود. در واقع تنها در این صورت است که همه تلاش‌ها به هم‌افزایی منجر می‌شود و در غیر این صورت ما شاهد همپوشانی‌ها و موازی‌کاری‌هایی در حوزه گردشگری می‌شویم که مفید نخواهند بود.


اولویت‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری

امروز افراد بسیاری مایل به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری هستند. «محسن یارمحمدیان» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان، به عنوان متولی این امر، درباره اینکه سرمایه‌گذاران بیشتر در چه حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند، توصیه‌هایی دارد. وی می‌گوید: امروز توصیه ما در درجه اول سرمایه‌گذاری در بخش ظرفیت‌های اقامتی است تا بتوانیم اهداف برنامه‌هایمان را محقق کنیم و بعد از آن نیز در بخش خدمات گردشگری نیازمند همراهی و همکاری سرمایه‌گذاران هستیم.

سایر عناصر و عواملی نیز که بتوانند با ارائه خدمات به گردشگر ماندگاری او را در استان افزایش دهند، در کنار ظرفیت‌ها و تاسیسات از اولویت‌هایی است که ما به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کنیم. باز بر این نکته تاکید می‌کنم که در شرایط کنونی اقتصاد استان، گردشگری جزو بخش‌هایی است که سرمایه‌گذاری در آن مزیت دارد و قطعا مفید و سودآور خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید