• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 4 بهمن 1400
کد مطلب : 151724
+
-

چشم در چشم با زوال عقل

زوال عقلی یا دمانس واژه‌ای است که به طیف گسترده‌ای از علائم که شامل اختلال مزمن مرتبط با آسیب مغز است، اشاره دارد به‌عبارت دیگر زوال عقل یک بیماری از بین برنده غیرقابل درمان است که در بدترین مراحل آن، افراد به مراقبت 24ساعته وابسته می‌شوند.
انتشار آخرین پژوهش‌ها در رابطه با این بیماری، واقعیت‌های تلخی از آینده را پیش روی جهانیان قرار داده است. مطالعه جدیدی که در Lancet Public Health منتشر شده است، این پیش‌بینی‌ را که تعداد افراد مبتلا به زوال عقل به سرعت روند صعودی به‌خود خواهد گرفت را پررنگ کرده است.
براساس این پیش‌بینی تعداد مبتلایان به زوال عقل تا سال2050 سه برابر خواهد شد و به 152.8میلیون خواهد رسید و زنان بیشتر تحت‌تأثیر این بیماری قرار خواهند گرفت. این پژوهش با پیش‌بینی‌های انجام شده در 7 سال گذشته مطابقت دارد و نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل خطر در زوال عقل یک عامل ساده است؛ سن.
در بخشی از این پژوهش آمده است: «زوال عقل وضعیتی است که با ده‌ها بیماری مختلف همراه است  که مهم‌ترین آنها آلزایمر است که 60 تا 80درصد موارد را شامل می‌شود و تقریبا همه افراد با افزایش سن بیشتر مستعد ابتلا به آن می‌شوند. بیشتر بخش افزایش آمار ابتلا به زوال عقل نتیجه 2 عامل جهانی است: افزایش جمعیت و طول عمر.»
مطالعه بهداشت عمومی Lancet خطراتی را نیز درنظر می‌گیرد که برخلاف سن، قابل تغییر هستند؛ سیگار کشیدن، چاقی، قند خون بالا و تحصیلات پایین. اکنون در آمریکای شمالی و اروپا، میزان بروز زوال عقل - یعنی درصد افراد در هر سنی که به این بیماری مبتلا هستند - به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت و این اتفاق شاید به‌دلیل دسترسی و کیفیت بهتر آموزش و بهبود سلامت قلبی عروقی رخ داده است. این مطالعه نشان می‌دهد که این پیشرفت‌ها در سطح جهانی، می‌تواند تعداد افرادی که انتظار می‌رود به زوال عقل مبتلا شوند را تا 6.2میلیون کاهش دهد.
همه این پیش‌بینی‌ها البته دقیق نیستند اما استدلال‌های این مطالعه و مطالعات پیشین غیرقابل انکار است، این پژوهش‌ها نشان از این واقعیت دارند که جهان باید زندگی با تعداد زیادی از افراد مبتلا به زوال عقل را قبول کند. اگرچه آمریکا سال گذشته دارویی را برای درمان آلزایمر در مراحل اولیه تأیید کرد اما هنوز هیچ واکسنی و هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و حتی هیچ کشوری هنوز نحوه پرداخت هزینه مراقبتی را که این افراد به آن نیاز دارند مشخص نکرده است.

مردان مریخی و زنان ونوسی
خطر زوال عقل یک پازل پیچیده است. درک تفاوت‌های جنسیتی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به محققان زوال عقل کمک کند تا علل آن را درک کنند و درمان‌های جدیدی را توسعه دهند.
به‌گزارش انجمن آلزایمر، مسئول ارتباطات تحقیقاتی این انجمن به بررسی این موضوع پرداخت که چرا زن یا مرد بودن  بر خطر و تشخیص زوال عقل تأثیر می‌گذارد. این گزارش که در سال2018 منتشر شد، بر این موضوع تأکید داشت، زنان بیشتر از مردان به زوال عقل مبتلا می‌شوند. در سراسر جهان، تعداد زنان مبتلا به زوال عقل از مردان 2 به یک بیشتر است. اسکن مغز به ما می‌گوید که سرعت مرگ سلول‌های مغز در  زنان سریع‌تر از مردان است. پژوهش‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که آنچه برای قلب مفید است، می‌تواند تأثیر مثبتی بر مغز بگذارد، براساس گزارش انجمن آلزایمر انگلیس، به‌نظر می‌رسد بهبود سلامت قلب راه خوبی برای کاهش خطر زوال عقل باشد به‌عنوان مثال، اعتقاد بر این است که فشار خون بالا در میانسالی خطر زوال عقل را در زنان افزایش می‌دهد، اما در مردان چنین نیست.

چگونه خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهیم؟
اگرچه افزایش سن بزرگ‌ترین عامل خطر زوال عقل است اما شواهد نشان می‌دهد که برخی اقدامات مانند فعال ماندن، تغذیه سالم و تمرین‌های ذهنی می‌توانند به کاهش خطر زوال عقل کمک کنند. انجام فعالیت بدنی منظم یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل است. فعالیت هوازی نیز به سلامت قلب، ریه‌ها و گردش خون کمک می‌کند و این برای سلامت مغز نیز مفید است. فعالیت‌های تقویت کننده، عضلات اصلی (پاها، پشت، معده، شانه‌ها، بازوها) را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، این فعالیت‌ها نه تنها، افراد را در انجام کارهای روزمره کمک می‌کند بلکه موجب کنترل سطح قندخون می‌شود، بیماری‌ای که به‌عنوان یک عامل خطرزا برای زوال عقل معرفی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید