• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 4 بهمن 1400
کد مطلب : 151717
+
-

گزارشی از گالری گل‌آرایی که توسط بانوان اداره می‌شود

رنگین‌کمانی از جنس گل

گزارش
رنگین‌کمانی از جنس گل

مهدیه تقوی‌راد- روزنامه‌نگار

لازمه شروع هر کاری داشتن عشق به آن کار است، با وجود این آگاهی از اصول و شرایط کار یکی از معیارهای موفقیت است. تزئین گل‌های رنگارنگ یکی از مشاغلی است که این روزها به‌اصطلاح روی بورس است و طرفداران زیادی دارد، این روزها دیگر مانند قدیم‌ترها نیست که انتخاب برای تزئین گل محدود باشد و بتوان با چند سبد گل یا کاغذ سر و ته قضیه را هم آورد و فروش کرد. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان تعداد بی‌شماری سبد و دسته‌گل متفاوت و حتی افراد مختلفی را یافت که کار گل‌آرایی انجام می‌دهند و هر کدام سعی می‌کنند تا بهترین سلیقه را در این راه به خرج بدهند. نگاهی به مشاغل نشان می‌دهد که تعداد زیادی از بانوان بوده‌اند که بدون داشتن هیچ پشتوانه‌ای و صرفا به‌دلیل علاقه‌ای که به کارشان داشته‌اند، ‌به میدان آمده‌اند و موفق هم بوده‌اند اما اینکه یک خانم از 5سال قبل به همراه همکاران خود یک گالری صرفا «گل آرایی» راه انداخته و بدون هیچ تبلیغی و تنها با داشتن یک صفحه در اینستاگرام توانسته موفق شود جزو معدود کارهایی است که می‌توان به موفقیت هر چه بیشتر آن امید بست.

 لیلا غلامزاده، متولد سال59 است و از کلاس اول راهنمایی تقریبا مطمئن بوده که در آینده قرار است چه کاری انجام دهد؛«از همان زمان دوست داشتم ماشین و دسته گل عروس درست کنم اما در عین حال با خودم می‌گفتم به‌خاطر حجابی که دارم حاضر نیستم در خیابان گل‌آرایی ماشین را انجام دهم مگر اینکه گلفروشی پارکینگ داشته باشد».  تشویق اطرافیان نقش مهمی در موفقیت افراد دارد. از سوی دیگر علاقه به‌کار و دنبال کردن افراد موفقی که در حرفه مورد نظر کار می‌کنند یکی دیگر از دلایل موفقیت به‌حساب می‌آید. غلامزاده با اشاره به اینکه مادر خانواده مشوق دخترها در انجام کارهای هنری بوده، می‌گوید:«‌من به گل‌آرایی علاقه داشتم و از همان بچگی اگر به گلفروشی می‌رفتیم چشم‌ام به دستان گلفروش بود تا ببینم چطور گل‌ها را کنار هم می‌چیند و در نهایت با تزئین کاغذ و روبان یک دسته گل زیبا تحویل‌مان می‌دهد، با همین دقت کردن کم‌کم یاد گرفتم چطور گل‌های طبیعی را تزئین کنم، از همان نوجوانی اگر قرار بود به منزل اقوام برویم و گل برایشان ببریم، شاخه‌های گل را از باغ گل خریداری می‌کردیم و من آنها را تزئین می‌کردم.بعدها که دستم در این کار راه افتاد برای نامزدی خانم برادرم دسته گل نامزدی درست کردیم و چند سال بعد دسته گل عروسی خانم برادر دیگرم را هم درست کردیم.»

تلاش برای رسیدن به موفقیت
گل‌آرایی خواهران غلامزاده به‌صورت کج‌دارومریز ادامه پیدا کرد تا حدود 4سال قبل که خانم غلامزاده به همراه یکی از خواهرانش و دختر خاله‌شان قرار گذاشتند تا یک کسب‌وکار خانگی راه‌اندازی کنند، اما ایده این کار از کجا آمد؛«یک روز برای رفتن به منزل یکی از اقوام یک سبد گل درست کرده بودیم که در همان میهمانی پیشنهاد این کار را مطرح کردیم اما چون همه ما مشغله دیگری غیراز گل‌آرایی داشتیم ابتدا به‌صورت تفریحی و بدون هیچ تبلیغی کارمان را آغاز کردیم و حمیده خانم،‌خواهرم که همسر شهید حمیدرضا اسداللهی - از مدافعان حرم- بود، ‌مدیریت این مجموعه را به‌عهده گرفت. بعد از مدتی از شروع کار پیج اینستاگرام را راه‌اندازی کردیم و به‌صورت جدی کار را پیش بردیم. ما برای پیدا کردن مشتری هیچ کار تبلیغی انجام ندادیم و تنها به لطف دوستان و آشنایان و معرفی در پیج‌های آنها که برخی افراد شناخته شده‌ای هستند، ‌مشتریان‌مان را پیدا کردیم.» برای راه‌اندازی جایی برای گل‌آرایی در ابتدای کار نیاز به ابزار و وسایل زیادی نیست، داشتن یک چاقو، قیچی، چسب و کاغذ کادو برای شروع کار کافی است. ‌غلامزاده در این‌باره می‌گوید:«شروع کار ما با هزینه حدود 500هزار تومان بود و می‌خواستیم ببینیم آیا می‌توانیم کار را ادامه بدهیم یا خیر اما برای آموزش حرفه‌ای حتما لازم است که کمی هزینه شود تا بتوانیم دسته گل‌آرایی بدون عیب و نقصی را تحویل مشتری بدهیم.ما کارمان را از پاگرد راه پله پشت بام منزل خودمان شروع کردیم و وسایل‌مان در انباری بود، زمان‌هایی که کارمان بیشتر بود نیاز به فضای بیشتری داشتیم ناچار می‌شدیم تا در داخل خانه کار گل‌آرایی را انجام دهیم که ریخت‌و‌پاش زیادی داشت و بعد از یک سال تصمیم گرفتیم تا برای ادامه کار محلی را برای گالری اجاره کنیم». گل‌آرایی با توجه به اینکه تحرک زیادی لازم دارد با همراه داشتن روسری و چادر سخت‌تر هم می‌شود، اما علاقه داشتن به شغل باعث می‌شود که انسان به سختی‌ها عادت کند؛«ما با چادر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی هم انجام می‌دهیم، اوایل که به بازار گل امام رضا(ع) که عمده‌فروش هستند، می‌رفتیم حضورمان خیلی جلب توجه می‌کرد و متوجه نگاه‌های عجیب و غریب فروشنده‌ها می‌شدیم در عین حال به‌خاطر نوع حجابی که داشتیم بسیاری از فروشنده‌ها با ملاحظه و احترام بیشتری با ما برخورد می‌کردند. با وجود این همین تقید به حجاب باعث شده که بازخوردهای مثبتی از کارمان داشته باشیم و هیچ وقت حجاب چادر برایمان دست و پاگیر نبوده و مانع رسیدن به آرزوهایمان نشد. من در زندگی هرگز به این گزاره نرسیده‌ام که حجاب دست و پای من را برای رسیدن به آرزوهایم بسته و مانع رسیدن به آرزوهایم نشده است.»

مکث
به آرزوی کودکی‌ام رسیدم
قبل از گل‌آرایی من فعالیت‌های فرهنگی هم داشتم، بعد از دیپلم، به درخواست مدیر دبیرستان کارهای خطاطی مدرسه را با حقوق ماهی 8هزار تومان انجام می‌دادم، ‌بعدها یک صفحه انگلیسی در صفحه نسل 3روزنامه جام‌جم داشتم. مدتی هم مدیر برنامه‌ریزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و دبیر تحریریه نشریه آینده‌سازان بودم. چاپ یک کتاب درخصوص زندگی حضرت رسول‌اکرم(ص)‌و کتاب سبک زندگی منتظران ظهور از دیگر کارهای فرهنگی من است اما همه این کارها باعث نشد تا گل‌آرایی از گوشه ذهنم پاک شود. می‌توانیم از بین کارهایی که به آنها علاقه داریم یک کار را انجام دهیم و کم‌کم کارهای دیگر را به علاقه‌مندی‌مان اضافه کنیم. من معتقدم بانوان اینقدر توانمند هستند که بتوانند در کنار خانه‌داری و فرزندپروری کارهایی که دوست دارند را انجام دهند بدون اینکه خللی به هر کدام از این کارها وارد شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید