معابر ناهموار اهوازیها را کلافه کرده است
عمر آسفالت برخی از خیابانها و معابر اهواز از 8 سال هم بیشتر است
رسول عودهزاده| اهواز- خبرنگار :
کیفیت معابر شهری، یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی شهروندان و همچنین یکی از شاخصهای رضایت از عملکرد شهرداریها محسوب میشود.
طی سالهای اخیر مشکلات مربوط به آسفالت معابر شهری در بیشتر شهرهای استان ازجمله مسائلی بوده است که شهرداریها با آن دست به گریبان بودهاند. شهر اهواز هم مانند سایر شهرهای استان و به عنوان مرکز استان سالهاست که با کیفیت پایین معابر شهری و به طور خاص کیفیت آسفالت معابر روبهروست.
وضعیت نامطلوب آسفالتهای شهر اهواز موضوعی است که سالها در این شهر مطرح بوده و در برخی موارد به قدری نامطلوب است که با گذشت یک ماه از زمان ریخته شدن آن نیاز به روکش دوباره پیدا میکند. یکی از معضلات مهم و اساسی در زمینه آسفالت خیابانهای اهواز، نبود آسفالت یکدست در برخی خیابانها و معابر اصلی است که موجب نارضایتی شهروندان و رانندگان این کلانشهر شده است.
یکی از مهمترین ویژگیهایی که یک شهر را از سایر شهرها متمایز میکند و تاثیر زیادی بر منظر شهری دارد، آسفالت یکدست و مناسب معابر است و این موضوع از مهمترین اقدامات و وعدههای شهرداریهاست. بر اساس قانون اصول مهندسی، عمر مفید آسفالت خیابانها 4 سال است در حالی که در شهر اهواز عمر آسفالت برخی از خیابانها و معابر از 8 سال هم بیشتر است و ایجاد چالههای متعدد، حوادث خطرناکی را پیش روی شهروندان قرار داده است.
آسفالت نامناسب کوچهها
«آل احمدی» یکی از شهروندان محله پادادشهر درباره وضعیت نامناسب آسفالت میگوید: خیابانهای پادادشهر بارها برای اجرای طرحهای گازرسانی، فاضلاب، آب، مخابرات و برق حفاری شده و به همین شکل رها شده است.
وی میافزاید: آسفالت کوچهها به سبب نشست و زیرسازی نامناسب، دارای دستانداز شدهاند و جلوبندی و کمک ماشینها دچار مشکل میشوند.
لباس وصله دار معابر
«خلیل عبیات» شهروند دیگری که در کمپلو ساکن است، میگوید: شهرداری به جای آسفالت کامل خیابان، تنها قسمتهای مشکلدار را لکهگیری میکند. این کار را میتوان به لباسی تشبیه کرد که صد جای آن وصلهدوزی شده است. این طور آسفالتریزی موجب ناهماهنگی سطح خیابان و بروز مشکلات برای تردد خودروها میشود.
وی ادامه میدهد: در خیابانهای محله ما چالهها بسیار زیاد است و البته بعضی چالهها، چاه هستند. بارها به همراه اهالی محل به شهرداری مراجعه کردهایم، اما وضعیت تغییر نکرده است.
حل مشکل معابر
در همین باره، معاون فنی و عمرانی شهردار اهواز به آسفالت مناطق متعددی از شهر اهواز در روزهای گذشته اشاره میکند و میگوید: تولید آسفالت توسط سازمان عمران افزایش چشمگیری داشته است و اکیپهای سازمان عمران اکنون در مناطق مختلف شهر از جمله مناطق 6، 3، 8، 2 و 7 فعالند و به انجام عملیات ترمیم یا آسفالت جدید مشغول هستند.
به گفته صفری، تأکید شهردار اهواز بر تولید 3 هزار تن آسفالت در روز است. این اتفاق بینظیری در شهر اهواز است و مشکل معابر را به صورت اساسی برطرف میکند.
معاون شهردار اهواز در خصوص اجرای عملیات آسفالت در شهر میگوید: در زمینه آسفالت معابر شاهد وضعیت مطلوبی هستیم و وضعیت بهتر از قبل شده است.
او ابراز امیدواری میکند که با کمک سازمان عمران و ظرفیت بخش خصوصی تا پایان سال بتوانند به هدفگذاری انجامشده برای آسفالت برسیم.
اهمیت خدمات شهری
صفری با تأکید بر اهمیت خدمات شهری در میان وظایف شهرداری اظهار میکند: خدمات شهری، پیشانی شهرداریهاست. بنابراین حس مردم از نحوه خدماتی که ارائه میشود شکل میگیرد و طبیعتاً هرچه خدمات در شأن مردم باشد، مردم حس بهتری خواهند داشت. معاون فنی و عمرانی شهردار اهواز در پایان صحبتش تاکید میکند: باید برای همه مصادیق خدمات شهری از صفر تا صد برنامه داشته باشیم و آن را مو به مو اجرا کنیم.
***
در هر حال باید گفت کیفیت نامطلوب آسفالت خیابانهای اصلی شهر اهواز و حتی کوچه پسکوچههای آن محل گلایه مشترک بیشتر افراد است و شهروندان اهوازی با چالهچولههای عجیب و غریب خیابانها و پیادهروها، آسفالتریزی و لکهگیریهای غیراستاندارد و برخی معضلات شهری آشنا و اکنون منتظر اقدامات موثر و همراه با سرعت عمل مسئولان شهرداری برای رفع این معضلها هستند.