• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15169
+
-

رونق کاشت کلزا زیر آفتاب گرم زنجان

کشاورزان خدابنده‌ای امسال بالغ بر 30 میلیارد ریال از فروش محصولات روغنی درآمد خواهند داشت

کشاورزی
رونق کاشت کلزا زیر آفتاب گرم زنجان




زهرا احمدی| زنجان - خبرنگار:

روغن کلزا به علت این‌که دارای اسیدهای چرب اشباع نشده و بدون کلسترول است از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و مصرف آب در گیاه کلزا با توجه به شرایط آب و هوایی، اقلیم و کیفیت خاک متنوع است. وفایی معتقد است: در طول زمان رشد این گیاه به طور تقریبی 7 تا 8 مرتبه آبیاری می‌شود. وی در ادامه با بیان این‌که در سال گذشته 793 تن محصول کلزا در استان برداشت شد، اظهار می‌کند: پیشبینی می‌کنیم در سال زراعی جدید حدود 2 هزار تن محصول کلزا برداشت شود ولی با توجه به وقوع سرمای بهاره از اواخر فروردین سال جاری شاهد خسارت به این محصولات هستیم که سبب کاهش عملکرد تولید خواهد شد. زمان کاشت محصول کلزا در مناطق سردسیر استان، شهریور و در مناطق گرمسیر مانند شهرستان طارم در آبان بوده و زمان برداشت آن در ماه‌های تیر و مرداد است.


خدابنده، قطب تولید کلزا در استان

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده می‌گوید: با عنایت به اهمیت تولید دانه‌های روغنی و کاهش وابستگی کشور به واردات آن، اجرای تنوع کشت و همچنین تنوع بخشیدن به محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری 714 هکتار از اراضی شهرستان خدابنده به کشت انواع محصولات روغنی تخصیص یافته است.
وی در ادامه با بیان این‌که شهرستان خدابنده بیشترین تولید گیاه کلزا را در استان دارد، می‌گوید: از 714 هکتار از اراضی زیر کشت محصولات روغنی 504 هکتار گیاه کلزا کاشته شده که پیش‌بینی می‌شود یک هزار تن محصول کلزا  به وسیله 145 بهره‌بردار برداشت شود.  سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده با بیان این‌که محصول گلرنگ نیز در شهرستان خدابنده کاشت می‌شود، اظهار می‌کند: در 210 هکتار از اراضی شهرستان محصول گلرنگ دیم کاشت شده که پیش‌بینی می‌کنیم 200 تن از سوی31 کشاورز برداشت شود.

به گفته‌وی، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری  کشاورزان خدابنده بالغ بر 30 میلیارد ریال از فروش محصولات روغنی درآمد زایی داشته باشند. این مسئول می‌افزاید: محصول روغنی گلرنگ دیمی علاوه بر تأمین نیاز روغن کشور با هدف افزایش بهره‌وری و حفظ حاصلخیزی و همچنین افزایش درآمدزایی کشاورزان در اراضی دیم در دوره آیش(زمین دایری است که به صورت متناوب طبق عرف محل برای دوره معینی بدون کشت بماند)  و متناوب با غلات به ویژه گندم کشت می‌شود.

طیبی با بیان این‌که کشاورزان دانه‌های روغنی‌کار مورد حمایت جهاد کشاورزی شهرستان قرار می‌گیرند، اظهار می‌کند: انتخاب دانه گیاه کلزا به عنوان اصلی‌ترین محصول در ترکیبات کشت زراعی استان به ویژه شهرستان خدابنده است که جهاد کشاورزی برنامه‌های حمایتی از کشاورزان کلزا را دارد. وی ادامه می‌دهد:مراکز خرید تضمینی، قابل دسترسی برای تمام کشاورزان است و ارائه تسهیلات ویژه برای تولیدکنندگان دانه‌های روغنی، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کلزاکاران، ارائه کود رایگان برای کاشت این محصول و همچنین تأمین کمباین برای برداشت محصول کشاورزان کلزاکار از جمله حمایت‌های جهاد کشاورزی از کاشت دانه‌های روغنی کلزاست.


ابهر بیشترین تولیدکننده دانه‌های گلرنگ

 معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این‌که زمان کاشت دانه روغنی گلرنگ در استان نیمه اسفند تا دهه آخر فروردین کاشت است، می‌گوید: کشت گلرنگ به صورت دیم بوده و نیازی به آبیاری ندارد و در تناوب با گندم قرار می‌گیرد. وی ادامه می‌دهد: گیاه دانه روغنی گلرنگ در سال زراعی جاری در سطح 970 هکتار کشت شده که بیشترین سطح زیر کشت گلرنگ در شهرستان ابهر به میزان 420 هکتار است.
در شهرستان خرم‌دره نیز با وجود این‌که بیشتر سطح اراضی آن به صورت باغ است، در سال زراعی گذشته در بیش از 158 هکتار از اراضی آن محصول کلزا کاشت شده بود.  


فروش دانه‌های گیاهی

با توجه به این‌که گیاهان دانه‌روغنی توسط اداره غله خریداری و به شرکت‌های تولید روغن عرضه می‌شود، «سعید ناصروفایی» اظهار می‌کند: در حال حاضر قیمت خرید تضمینی کلزا حدود 2 هزار و 700 تومان و دانه روغنی گلرنگ 2 هزار و 600 تومان اعلام شده است.
واردات دانه‌های روغنی سال‌هاست که بر حسب ضرورت و تأمین نیازهای کشور انجام می‌شود که این مساله باعث وابستگی می‌شود، بنابراین تلاش می‌شود در طرح‌های خودکفایی میزان تولید داخلی افزایش یابد و به تدریج از میزان وابستگی کم شود. 


تلاش استان برای رسیدن به خودکفایی

 معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان معتقد است: در مقایسه با تولید دانه‌های روغنی در کشور، استان زنجان علیرغم محدودیت‌های اقلیمی ( وقوع سرما، نوسانات دمایی) در چند سال اخیر تلاش کرده که در راستای رسیدن به خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی گام‌های مؤثر و مثبتی بردارد، به‌طوری که در جهش مثبت و بزرگی را از سال زراعی 96-95 در کشت و توسعه دانه‌های روغنی کلزا و گلرنگ آغاز کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید